Πώς μπορούμε να ξέρουμε αν είμαστε έτοιμοι να γίνουμε γονείς;

Parenthood

Το να γίνει κανείς γονιός είναι άλλοτε απόφαση κι άλλοτε κάτι που τυχαία προέκυψε. Βέβαια, τα περισσότερα ζευγάρια αφού παντρευτούν, κάποια στιγμή αποφασίζουν να φέρουν στον κόσμο κι έναν άλλο άνθρωπο. Η απόφαση αυτή γίνεται συχνά με κάποια επιπολαιότητα, η οποία ίσως και να προϋπήρχε του γάμου. Η γέννηση ενός παιδιού είναι σπουδαία ευθύνη κι είναι αυτή η σπουδαιότητα που συνήθως δεν αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι. Φυσικά, κανείς δε γεννιέται γονιός, όπως και κανείς δε γεννιέται ώριμος. Για να γίνει όμως κάποιος γονιός πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι ώριμος κι αυτό συνεπάγεται με μια αμοιβαία ωριμότητα μεταξύ του ζευγαριού.

Πριν λοιπόν δύο άνθρωποι αποφασίσουν να φέρουν έναν τρίτο στον κόσμο, καλό θα ήταν να αναθεωρήσουν ορισμένα ζητήματα:

1)την αυτογνωσία τους
-ξέρω ποιος είμαι και ποιος θέλω να είμαι;
-ξέρω τι θέλω να καταφέρω;

Advertising

Advertisements
Ad 14

2)την ικανότητα τους για ενδοπροσωπική & διαπροσωπική επικοινωνία
-είμαι σε αρμονία με τον εαυτό μου;
-γνωρίζω τις ανάγκες και τα συναισθήματα μου;
-είμαι ικανός να επικοινωνήσω αποτελεσματικά με άλλους;

3)το επίπεδο της ενσυναίσθησης τους
-κατά πόσο αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα του άλλου;
-κατά πόσο παρέχουν κατανόηση σε αυτά;

4)το επίπεδο του σεβασμού προς τον εαυτό τους και προς τους άλλους
-είναι σε θέση να σεβαστούν κάποιον παρά τις διαφορές του;

5)τη μεταξύ τους επικοινωνία, αλληλοϋποστήριξη και κατανόηση
-είναι ικανοί να βρουν ομαλά μια λύση σε ένα πρόβλημα;
-βοηθούν ο ένας τον άλλον ή είναι επικριτικοί;

Advertising

6)τη διαθεσιμότητα τους
-είναι πρόθυμοι να ΑΦΙΕΡΩΣΟΥΝ – κι ΟΧΙ ΝΑ ΘΥΣΙΑΣΟΥΝ – χρόνο από άλλες τους ασχολίες προς την ανατροφή του παιδιού;
-είναι έτοιμοι να αναλάβουν το ρόλο του γονέα σε κάθε πλαίσιο της ζωής του παιδιού;

Πώς οι γονείς αντιλαμβάνονται τις διαγνώσεις ψυχιάτρων.
Πώς οι γονείς αντιλαμβάνονται τις διαγνώσεις ψυχιάτρων.

Στην πραγματικότητα, το κάθε παιδί, ή καλύτερα, ο κάθε άνθρωπος ανεξαρτήτως ηλικίας έχει ανάγκη από σεβασμό και ασφάλεια. Ως επί το πλείστον, οι γονείς δίνουν μεγαλύτερη βάση στα υλικά θεμέλια παρά στα συνασθηματικά/πνευματικά. Αυτό το πρόβλημα της λανθασμένης “προσοχής” αντιμετωπίζουν τα περισσότερα παιδιά. Οι γονείς πασχίζουν να παρέχουν στα παιδιά τους τα πιο καινούρια παιχνίδια και πλέον, συσκευές, κι αυτό επειδή τα παραμελούν αφήνοντας τα προσηλωμένα σε μια τηλεόραση όταν θα μπορούσαν να συζητούν μαζί τους, να τους παρέχουν γνώση και κατανόηση για τα όποια προβλήματα της ηλικίας τους. Οι άνθρωποι στις μέρες μας γίνονται υπερκαταναλωτικοί κι αυτό επειδή οι γονείς τους δε συνειδητοποιούσαν πως ένα ακόμη παιχνίδι δεν μπορεί να αντικαταστήσει την πραγματική παρουσία ενός γονέα. Μάλιστα, από νωρίς πρέπει να καταλάβουν πως η ζήλια, η ανησυχία, η ανυπακοή, η απληστία των παιδιών είναι αποτέλεσμα λανθασμένων διδαγμάτων των γονέων.

Είδη Γονεϊκότητας
Είδη Γονεϊκότητας

Είναι, επομένως, τα απλά πράγματα που λείπουν από τους ανθρώπους: πραγματική επικοινωνία, η διαθεσιμότητα του άλλου στο να μας ακούσει και να τον ακούσουμε, ο σεβασμός για την ατομικότητα του καθενός. Κάθε άνθρωπος οφείλει, λοιπόν, ήδη προτού γίνει γονιός να έχει βρει σε ένα βαθμό τον εαυτό του, ώστε μετέπειτα να συνοδεύσει το παιδί του έμμεσα στην εύρεση του δικού του εαυτού. Κάπως έτσι δημιουργείται μια στενή και εποικοδομητική σχέση μεταξύ γονιών και παιδιού, η οποία θα παρέχει στήριξη και στις δύο πλευρές.

Πηγές:
Chess, S. (1976). Your child is a person: a psychological to parenthood without guilt. New York: Penguin Books.
Smith, C., Pugh, G. (1996). Learning to be a parent : a survey of group-based parenting programmes. London: Family Policy Studies Centre.
Raphael-Leff, J. (2001). Psychological processes of childbearing. Colchester: University of Essex.

Advertising

(Ο Jacque Fresco δίνει μια πολύ ωραία ομιλία ως προς το πώς οι γονείς επηρεάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού.)

Φοιτήτρια Ψυχολογίας στο ΑΠΘ και παρακολούθηση Εγκληματολογικής Ψυχολογίας στο ΕΚΠΑ και Ιατρικής Νευροεπιστήμης στο Duke University. Σκοπός μου η ενασχόληση με την Εγκληματολογική Ψυχολογία, τόσο σε επίπεδο έρευνας και συνεργασίας με την Αστυνομία όσο και σε κλινική εφαρμογή.

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Εξαρτητική Διαταραχή Προσωπικότητας (Cluster C): Έρωτας, σχέσεις και η παγίδα της εξάρτησης

https://health4u.gr/wp-content/uploads/2021/05/matthew-henry-HIDx1jXz8tA-unsplash.jpg Η Εξαρτητική Διαταραχή Προσωπικότητας (Dependent Personality Disorder – DPD) ανήκει στο Cluster C των…

Ψυχολογία

“Daddy issues”Δεν είναι drama, είναι τραύμα…

Ο όρος “daddy issues” αναφέρεται σε συμπεριφορές που συχνά έχουν τις ρίζες τους σε μια…

Ψυχολογία

Θέατρο και θεραπεία πάνε μαζί…

 Το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα για όσους αγαπούν τη σκηνή. Είναι ένας…

Ψυχολογία

Φόβος: βιολογικό ή ψυχοκοινωνικό φαινόμενο;

    Ο φόβος είναι ένα από τα πιο αρχέγονα και πυρηνικά συναισθήματα του ανθρώπου.…

Ψυχολογία

Σχιζότυπη Διαταραχή Προσωπικότητας (Cluster A) : Η αντίφαση της σύνδεσης μεταξύ Μοναξιά και ψηφιακή ζωή

Η σχιζότυπη διαταραχή προσωπικότητας (Schizotypal Personality Disorder, SPD) ανήκει στις διαταραχές προσωπικότητας της ομάδας A…

Ψυχολογία

Όταν το σώμα μιλάει

«Το στομάχι μου δένεται κόμπος κάθε φορά που αγχώνομαι». «Οι ώμοι μου με πιέζουν όταν…

Ψυχολογία

Απώθηση του θυμού: Πώς συνδέεται με την σωματική ασθένεια

Μπορεί η κατάπνιξη του θυμού να επηρεάσει το σώμα μας; Στο βιβλίο «Όταν το σώμα…