Τα φίλτρα φωτογραφιών επηρεάζουν την εμπιστοσύνη
Τα φίλτρα των φωτογραφιών είναι συνηθισμένα στις ψηφιακές αλληλεπιδράσεις, αλλά γνωρίζουμε λίγα για τις μεταβλητές που επηρεάζουν τον αντίκτυπό τους στις κοινωνικές κρίσεις. Τα φίλτρα των φωτογραφιών επηρεάζουν το πόσο μας αρέσει ένα άτομο και την εμπιστοσύνη προς το πρόσωπό του. Πράγματι, τα φίλτρα φωτογραφιών μπορούν να αυξήσουν το πόσο «αρέσει» ένα πρόσωπο στους ανθρώπους, αλλά όχι την αξιοπιστία του, σύμφωνα με μία έρευνα στο Canadian Journal of Behavioral Science. Τα υπερβολικά φίλτρα, παρόλα αυτά, αυτά που παραμορφώνουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου, δεν έχουν κανένα αντίκτυπο.
Η έρευνα
Οι ερευνητές ζήτησαν από 218 Κολομβιανούς φοιτητές (με μέση ηλικία τα 25,43 έτη) να αξιολογήσουν γρήγορα, μέσα σε μια προσομοιωμένη εφαρμογή γνωριμιών, πόσο τους άρεσαν και εμπιστεύονταν 12 ανδρικά και 12 γυναικεία πρόσωπα, καθένα από τα οποία παρουσιάστηκε σε τρεις εκδοχές:
- πρόσωπα χωρίς φιλτράρισμα
- πρόσωπα διακριτικά φιλτραρισμένα (π.χ., λεία επιδερμίδα) &
- πρόσωπα υπερβολικά φιλτραρισμένα (π.χ., μεγαλύτερα μάτια).
Ευρήματα
- Οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν τα ελκυστικά πρόσωπα ως πιο αξιόπιστα και τους άρεσαν περισσότερο από τα μη ελκυστικά πρόσωπα.
- Τα μη ελκυστικά πρόσωπα αξιολογήθηκαν ως λιγότερο αξιόπιστα και λιγότερο “αρεστά” από τα ουδέτερα και ελκυστικά πρόσωπα.
- Οι συμμετέχοντες αξιολόγησαν τα μη ελκυστικά ανδρικά πρόσωπα σημαντικά λιγότερο αξιόπιστα από τα μη ελκυστικά γυναικεία πρόσωπα.
- Οι συμμετέχοντες με υψηλότερη αυτοαναφερόμενη κοινωνικοσεξουαλικότητα – τα οποία ήταν ανοικτά σε περιστασιακές σεξουαλικές σχέσεις – ήταν πιο πιθανό να μην αντιπαθούν τα μη ελκυστικά πρόσωπα, αλλά να εμπιστεύονται όλα τα πρόσωπα, ανεξάρτητα από το φίλτρο.
- Επιπλέον, οι ερευνητές βρήκαν ότι σε σχέση με τα πρόσωπα χωρίς φίλτρο, τα διακριτικά φίλτρα φωτογραφίας αύξησαν τις απαντήσεις “συμπάθειας”.
Συμπεράσματα
Τα φίλτρα των φωτογραφιών είναι συνηθισμένα στις ψηφιακές αλληλεπιδράσεις, αλλά γνωρίζουμε λίγα για τις μεταβλητές που επηρεάζουν τον αντίκτυπό τους στις κοινωνικές κρίσεις. Οι ερευνητές βρήκαν ότι η κοινωνικοσεξουαλικότητα των συμμετεχόντων προέβλεπε υψηλότερη αξιοπιστία κατά την αξιολόγηση των προσώπων σε μια εφαρμογή γνωριμιών.
Το εύρημα ότι η κοινωνικοσεξουαλικότητα διαμορφώνει τις κρίσεις για την αξιοπιστία του προσώπου σε μια εφαρμογή, επιτρέπει τον εντοπισμό από τους ερευνητές μιας ψυχολογικής προδιάθεσης προς την εμπιστοσύνη που μπορεί να αποτελεί παράγοντα κινδύνου σε διαδικτυακά περιβάλλοντα.
Βιβλιογραφία
Olivera-La Rosa, A., Chuquichambi, E. G., & Ingram, G. P. D. (2024). An experimental study on the role of sociosexuality in judgements of perceived trustworthiness in a mobile dating-like interface. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/cbs0000423