
Ο αθλητισμός είτε σε ατομικό είτε σε ομαδικό επίπεδο έχει τεράστια επίδραση στην σωματική αλλά κυρίως στην ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού. Καθώς το παιδί αποκτά αρχές όπως: Η το ομαδικό πνεύμα, η δικαιοσύνη και το ευ αγωνίζεστε. Την ίδια στιγμή μαθαίνει να πειθαρχεί σε κανόνες και νόμους. Παρόλα αυτά όμως η ώθηση του παιδιού στον πρωταθλητισμό από μικρή ηλικία μπορεί να λειτουργήσει αντιπαραγωγικά ως προς την αθλητική ανάπτυξη.
Κατευθυντήριες οδηγίες
Η παιδική ηλικία είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη του παιδιού και την απόκτηση κάποιον κινητικών δεξιοτήτων σχετικές με το άθλημα που θα επιλέξει. Παρόλα αυτά ο παράγοντας του ανταγωνισμού και η επικέντρωση στην νίκη θα πρέπει να αρχίσει να εμφανίζεται μετά τα 16-17 έτη. Συγκεκριμένα το παιδί μέχρι τότε θα πρέπει να έχει μάθει να:
- Κολυμπάει
- Τρέχει
- Κάνει ασκήσεις με το βάρος του σώματός του
Καθώς επίσης τα παιδιά έχουν μεγάλη ικανότητα απορρόφησης ερεθισμάτων οι μεγάλοι αθλητικοί σύλλογοι επικεντρώνονται στην παροχή νευρολογικών ερεθισμάτων (skills). Επίσης προτείνεται στην βιβλιογραφία ότι ένα παιδί θα πρέπει να συνδυάζει 2-3 αθλήματα μη ανταγωνιστικής μορφής μέχρι τα 16-17 του χρόνια.

Αρνητικές επιπτώσεις
Ο πρωταθλητισμός είναι η επίπονη και μακροχρόνια προετοιμασία του αθλητή να κατακτήσει την δόξα και τα προνόμια που παρέχει η πρώτη θέση. Η μεγάλη ψυχολογική και σωματική καταπόνηση καθώς και οι στερήσεις που απαιτεί ο πρωταθλητισμός έχουν σαν αποτελέσμα την σταδιακή απομάκρυνση του παιδιού από τον αθλητισμό αλλά και από την άθληση γενικότερα. Ένα ακόμα αρνητικό στοιχείο είναι η αύξηση του αθέμιτου ανταγωνισμού κάτι το οποίο μεταφέρετε και σε μετέπειτα στάδια της ζωής του παιδιού.
Θετικές επιπτώσεις
Λαμβάνοντας υπ όψιν ότι η διαδικασία του πρωταθλητισμού ξεκινάει μετά την ηλικία των 15 ετών και το παιδί έχει ολοκληρώσει την εκμάθηση της τεχνικής του αθλήματος είναι έτοιμο να προχωρήσει τον ανταγωνιστικό αθλητισμό. Σε αυτήν την φάση οι προπονήσεις γίνονται πιο απαιτητικές και στοχευμένες. Μια από τις θετικές επιδράσεις είναι η στοχοθεσία αλλά και η πειθαρχία για την επίτευξη αυτών. Μια άλλη είναι η οργάνωση της καθημερινότητας. Επίσης θετικό στοιχείο είναι η απόκτηση ψυχικού σθένους και η αποφασιστικότητα για να φτάσουν στην νίκη. Επιπλέον όσον αφορά τα ομαδικά αθλήματα καλλιεργείτε το πνεύμα της συνεργασίας.
Συμπερασματικά
Ο αθλητισμός μπορεί να επηρεάσει το παιδί με πολλούς τρόπους. Το παιδί μέσω του αθλήματος μαθαίνει να πειθαρχεί και να συνεργάζεται. Παρόλα αυτά όμως πολλές φορές οι προπονητές και οι γονείς ωθούν προώρα τα παιδιά τους στον πρωταθλητισμό με αποτέλεσμα εν τέλει να τα απομακρύνουν από αυτόν. Ο πρωταθλητισμός πολλές φορές είναι προϊόν ματαιοδοξίας των γονέων και των προπονητών. Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει κεντρίσει την προσοχή της επιστήμης καθώς και των ακαδημιών μεγάλων συλλόγων. Νέες μελέτες στο μέλλον θα βοηθήσουν ώστε να αποκτήσουμε μια ξεκάθαρη εικόνα ως προς το θέμα.
References
Christina Felfe (2016) Sports and Child Development https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0151729
Angela K.Dills (2011) Recess, physical education, and elementary school student outcomes https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272775711000665?via%3Dihub
NATIONAL ALLIANCE FOR YOUTH SPORTS https://www.nays.org/