Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

“Ο Λύκος μένει σπίτι”: Το μυθιστόρημα που “ανοίγει” τις… κλειστές πόρτες της κοινωνίας

Ο λύκος μένει σπίτι “Σπίτι είναι όπου σε αγαπούν”… κι όχι ένα σπίτι στο οποίο ένας λύκος περιμένει να σε κατασπαράξει!

Καθημερινά ακούμε στις ειδήσεις για μια σκληρή επικαιρότητα με βία, κακοποίηση, σεξουαλική παρενόχληση, γεγονότα που μας κάνουν να ανατριχιάζουμε. Τα ακούμε όμως τόσο συχνά, τόσο έντονα, τόσο επαναλαμβανόμενα, που οδηγούμαστε σταδιακά σε μια κυνικότητα, σε ένα σημείο που η τόση βία δεν μας κάνει και τόσο εντύπωση πια.

Αρκεί, λοιπόν, πολλές φορές να “μπούμε” σε ένα φανταστικό κόσμο ενός βιβλίου, για να “βγούμε” από την αδράνεια στην οποία μας έχει οδηγήσει ο αληθινός κόσμος. Αρκεί να διαβάσουμε μια καθηλωτική ιστορία στις σελίδες ενός βιβλίου, για να αντιληφθούμε πόσο αληθινές είναι οι ιστορίες στις “σελίδες” της ζωής των ανθρώπων που ίσως είναι γείτονές μας, φίλοι μας, συνάδελφοί μας, οικογένειά μας, ή απλώς περαστικοί στην γρήγορη και πολύβουη καθημερινότητα.

Ένα τέτοιο βιβλίο, μια τέτοια ιστορία είναι το καθηλωτικό μυθιστόρημα Ο Λύκος Μένει Σπίτι” της Έλενας Μπολονάση που “ανοίγει” τις κλειστές πόρτες και ανακαλύπτει, όπως λέει και το όνομά του, τους λύκους που μένουν πίσω από αυτές.

Με κεντρικούς πρωταγωνιστές τους ένοικους ενός ορφανοτροφείου στην Κηφισιά τη δεκαετία του 1980, ως αναγνώστες ερχόμαστε αντιμέτωποι με ιστορίες που στερούνται ανθρωπιάς, θαλπωρής, φροντίδας και αγάπης. Ιστορίες που πραγματεύονται ζητήματα ενδοοικογενειακής βίας, έμφυλης βίας, αλλά και βίας κατά των παιδιών.

Οι λύκοι αυτού του βιβλίου είναι πολλοί και ο καθένας έχει ένα διαφορετικό προφίλ. Κακοποιητικοί και κτητικοί σύντροφοι, γυναίκες θύματα του εσωτερικευμένου μισογυνισμού, γονείς που δεν θα έπρεπε να αποκαλούνται έτσι, αλλά και αρρωστημένες ψυχές που παίρνουν δύναμη αντικρύζοντας τον πόνο μικρών παιδιών. Όλοι όμως έχουν ένα κοινό. Δεν γνώρισαν οι ίδιοι ποτέ την αγάπη. Είναι όλοι θύτες, αλλά και θύματα μιας κοινωνίας που αδιαφορεί για οτιδήποτε άλλο πέρα από ό,τι την αφορά ή την επηρεάζει άμεσα.

Η Έλενα Μπολονάση το αποδεικνύει αυτό τοποθετώντας τους κεντρικούς χαρακτήρες τόσο στο παρόν όσο και στο παρελθόν, δίνοντάς μας την ευκαιρία να αντιληφθούμε πόσο σημαντική είναι η σωστή ανατροφή για έναν άνθρωπο, η ανατροφή από ανθρώπους που ενδιαφέρονται για το παιδί που κάποια στιγμή θα γίνει ένας ενήλικας σε αυτή την κοινωνία, η ανατροφή που βασίζεται στην αγάπη και τη θαλπωρή, πόσο μπορεί ένας άνθρωπος που υπήρξε θύμα στην παιδική του ηλικία, να γίνει θύτης μεγαλώνοντας.

Από το βιβλίο δεν λείπουν οι ανατροπές κι ούτε φυσικά οι καλοί ήρωες, δύο στοιχεία που έρχονται να εξισορροπήσουν, ως έναν βαθμό, τις σκληρές διηγήσεις. Επίσης, με μαεστρία η συγγραφέας επιτυγχάνει ανάμεσα στα πολύ σημαντικά κοινωνικά ζητήματα που πραγματεύεται, να εντάξει και ορισμένες παθογένειες της κοινωνίας που συνδέονται με αυτά, όπως η ενοχοποίηση των θυμάτων (ιδίως αν είναι γυναίκες), η στάση της κοινωνίας και της πολιτείας να σπρώχνουν τα προβλήματα κάτω από το χαλί, το έλλειμμα πρόνοιας για τα παιδιά, η ομοφοβία και ο σεξισμός.

Το “Ο Λύκος Μένει Σπίτι” είναι ένα βιβλίο που δυστυχώς μπορεί κανείς να το μπερδέψει με τα επίκαιρα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, μια ιστορία που μας καθηλώνει ακόμα περισσότερο σκεπτόμενοι ότι όσα διαβάζουμε σε αυτό το μυθιστόρημα για κάποιους ανθρώπους είναι όλη τους η πραγματικότητα. Ευτυχώς, όμως, από την άλλη, “φωτίζει” αυτά τα μελανά σημεία της κοινωνίας μας, “ανοίγει” διάπλατα τις κλειστές πόρτες και με τον τρόπο του καταδικάζει όσα γίνονται πίσω από αυτές, μεταφέροντας το μήνυμα πως όταν ο άνθρωπος αγαπά και αγαπιέται, μπορεί να γίνει καλύτερος σε έναν καλύτερο κόσμο, τον οποίο θα οικοδομήσει ο ίδιος.

Γιατί όπως λέει και ο μπαρμπά-Κώστας, “Τα δέντρα Ρηνάκι μου, αντέχουν σε όλες τις εποχές. Μπορεί να χάνουν τα ξερά τους φύλλα, να μένουν γυμνά, όμως, περίμενε, πάλι τα κλαδιά τους ανθίζουν”.

 

Το μυθιστόρημα “Ο Λύκος Μένει Σπίτι” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Γειά σου. Είμαι η Αθανασία και είμαι φοιτήτρια Δημοσιογραφίας. Ασχολούμαι ερασιτεχνικά με το ραδιόφωνο (μπορείς να με ακούς στο Ράδιο Πάντειον) και το blogging (μπορείς να με βρεις στο Skepsis by Athanasia). Λατρεύω τα βιβλία, τη μουσική κάθε είδους, τη γεωγραφία, τα γλυκά μόνο με σοκολάτα (γιατί γλυκό χωρίς σοκολάτα δεν είναι γλυκό!) και τη Eurovision. Σε γενικές γραμμές το παίζω σοβαρή, αλλά στην πραγματικότητα θα μπορούσα να είμαι χαρακτήρας στο Θέατρο Σκιών του Σπαθάρη.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου: το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη

Το πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου είναι το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη και αυτό…

Βιβλίο

Το κορίτσι του ημερολογίου: Η πρώτη επαφή με τον Sebastian Fitzek

Το νέο βιβλίο Το κορίτσι του ημερολογίου, του συγγραφέα φαινόμενο Sebastian Fitzek κυκλοφόρησε πρόσφατα από…

Βιβλίο

Αναγνωρίζοντας τα “Στ’χειά και τις Στοίχαινες”

Μια πρωτότυπη ιδέα από την ομάδα Δημιουργικής Γραφής Λιμεναρίων Θάσου, έλαβε σάρκα και οστά με…

Βιβλίο

Ruth Ware: Η σύγχρονη βασίλισσα του ψυχολογικού θρίλερ

Όταν σκέφτεσαι σκοτεινά μυστικά, απομονωμένα σπίτια και ιστορίες που σε κάνουν να κρατάς την ανάσα…

Βιβλίο

H στιγμή του θανάτου μου

Η στιγμή του θανάτου δεν είναι κάτι δεδομένο, κι ας τον αποκαλούν “μόνη βεβαιότητα”. Δεν…

Βιβλίο

Τρεις εκδοχές του Φάουστ

Για τον Φάουστ γενικά έχει γίνει αναλυτικά λόγος άλλου που μας καλύπτει. Η επιτομή, αν…

Βιβλίο

Ο Βασιλιάς του Τρόμου: 10 βιβλία του Stephen King που θα σε στοιχειώσουν

Οι νύχτες μεγαλώνουν, τα φώτα χαμηλώνουν και ο αέρας αποκτά εκείνη τη γνώριμη ψυχρή υφή…