“Το ποτάμι των χιλίων τυφλών”: το βιβλίο που αποδεικνύει τη διαχρονικότητα των κοινωνικών παθογενειών

Πάνος Δημάκης: «Το ποτάμι των χιλίων τυφλών»
(πηγή εικόνας: diastixo.gr)

Το μυθιστόρημα του Πάνου Δημάκη από τις εκδόσεις Διόπτρα.

Σε τι διαφέρει η Μερζένιστα, αυτή η μικρή αρκαδική κωμόπολη, από τις μητροπόλεις; Σε τι διαφέρουν τα χρόνια μετά τον εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα, με τη σύγχρονη εποχή;

Η Μερζένιστα ίσως να διαφέρει μόνο ως προς τα γραφικά της τοπία και την παραμυθένια φύση της, σε αντίθεση με τα μεγάλα και γκρι κτίρια και την αποπνικτική ατμόσφαιρα της Αθήνας και κάθε άλλης μεγάλης πόλης. Και η δεκαετία του 1950 ίσως να διαφέρει με το σήμερα μόνο ως προς την τεχνολογική εξέλιξη και ανάπτυξη.

Ο κόσμος και η κοινωνία στο βιβλίο με τις καταιγιστικές εξελίξεις, “Το ποτάμι των χιλίων τυφλών”, μας θυμίζει τον κόσμο και την κοινωνία στην οποία έχουμε μάθει να ζούμε.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Σε κάθε γύρισμα της σελίδας, αν και τίποτα από τα όσα εκτυλίσσονται στην πλοκή δεν μπορεί να ταράξει τον σύγχρονο άνθρωπο, ταυτόχρονα ο κάθε αναγνώστης μένει με το στόμα ανοιχτό, συνειδητοποιώντας πόσο τραγικά ίδιος έχει παραμείνει ο κόσμος μας. Στις κοινωνίες μας ακόμα διατηρούνται οι ίδιες παθογένειες, ακόμα κι έπειτα από δεκαετίες. Όλα όσα, ως σύγχρονοι πολίτες, θεωρούμε στίγματα του παρελθόντος, διαβάζοντας “Το ποτάμι των χιλίων τυφλών” ερχόμαστε στην άβολη θέση, δυστυχώς, να παραδεχτούμε στους ίδιους μας τους εαυτούς ότι σαν κοινωνία διαπρέπουμε στη διαιώνιση κάθε λογής κοινωνικής παθογένειας.

Διαβάστε επίσης  Κερδίστε ένα αντίτυπο του βιβλίου "ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ" της Μαρία Τσακίρη, από τις εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Η πολιτική διαφθορά, η βίαιη επιβολή της εξουσίας, η επιλογή του ιδιωτικού συμφέροντος έναντι του δημοσίου, η τρομακτική ετοιμότητα στην οποία βρίσκονται οι άνθρωποι για να πράξουν το “οφθαλμός αντί οφθαλμού”, η κατάχρηση της θρησκείας ως μία μάσκα που καλύπτει τον πραγματικό χαρακτήρα του ανθρώπου. Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα καλείται ο αναγνώστης, όχι απλά να διαβάσει, αλλά να τα αντιμετωπίσει πρόσωπο με πρόσωπο.

Με την ανεπανάληπτη λογοτεχνική του δεινότητα και το πλούσιο λεξιλόγιό του ο Πάνος Δημάκης μάς προσφέρει μια ιστορία με πρωταγωνιστές ανθρώπους με πάθη, μίση και αδύναμα σημεία. Από την πλοκή δεν απουσιάζει η εστίαση στις λεπτομέρειες, χωρίς όμως το γεγονός αυτό να κλέβει από την υπερένταση, η οποία προκύπτει από τις εξελίξεις στην πλοκή που κάθε άλλο παρά αναμενόμενες είναι.

Το τέλος αμφιταλαντεύεται μεταξύ χαρούμενου και θλιβερού, δίκαιου και άδικου, αναλόγως από ποιου χαρακτήρα την οπτική θα επιλέξει να το δει ο εκάστοτε αναγνώστης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως από τις πρώτες κιόλας σελίδες του μυθιστορήματος, ο Πάνος Δημάκης, σκιαγραφόντας κάθε χαρακτήρα με τα καλά και τα άσχημά του, με τα σωστά και τα λάθη του, μάς επιτρέπει να αγαπήσουμε και να μισήσουμε ταυτόχρονα κάθε πρωταγωνιστή. Γιατί δεν πρόκειται για άλλη μια φορά για χαρακτήρες που ξεπήδησαν από ένα ροζ συννεφάκι, αντιθέτως έχουν δημιουργηθεί όλοι τους με ρεαλισμό σε έναν κόσμο που μας υπενθυμίζει, δυστυχώς ή ευτυχώς, πόσο τρομακτικά ρεαλιστικός είναι.

Advertising

Σημασία έχει αν θέλουμε να γκρεμίσουμε τη δική μας Μερζένιστα και να χτίσουμε μια καινούργια με αγάπη και δικαιοσύνη, ή αν απλά θα επιλέξουμε να ζούμε σε μια Μερζένιστα που βράζει και φλέγεται.

Διαβάστε επίσης  Μάθημα ελληνικών: Σπάζοντας τη σιωπή μέσα από τη γλώσσα

Γειά σου. Είμαι η Αθανασία και είμαι φοιτήτρια Δημοσιογραφίας. Ασχολούμαι ερασιτεχνικά με το ραδιόφωνο (μπορείς να με ακούς στο Ράδιο Πάντειον) και το blogging (μπορείς να με βρεις στο Skepsis by Athanasia). Λατρεύω τα βιβλία, τη μουσική κάθε είδους, τη γεωγραφία, τα γλυκά μόνο με σοκολάτα (γιατί γλυκό χωρίς σοκολάτα δεν είναι γλυκό!) και τη Eurovision. Σε γενικές γραμμές το παίζω σοβαρή, αλλά στην πραγματικότητα θα μπορούσα να είμαι χαρακτήρας στο Θέατρο Σκιών του Σπαθάρη.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

girls trip

4 Ευρωπαϊκοί προορισμοί για το απόλυτο girls trip!

Δεν υπάρχει καλύτερη αφορμή για απόδραση από ένα καλά οργανωμένο
ο λαογράφος Ηλίας Πετρόπουλος

Η αιρετική λαογραφία του Ηλία Πετρόπουλου

Σύντομη Βιογραφία Είναι γεγονός, ότι ο Ηλίας Πετρόπουλος αποτελεί μία