Δημήτρης Γαζιάδης: Το πρώτο Ελληνικό βιβλίο για τον κινηματογράφο

 

Ο Δημήτρης Γαζιάδης, ένας από τους πιονέρους του Ελληνικού Σινεμά, ήταν ο πρώτος που κυκλοφόρησε βιβλίο για τον κινηματογράφο στην Ελλάδα.

 

Ο Αναστάσιος Γαζιάδης θεωρείται ο σημαντικότερος φωτογράφος του Πειραιά κατά τον 19ο και την πρώτη δεκαπενταετία του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1853, όπου σπούδασε στη Φαρμακευτική Σχολή. Κατόπιν εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και διδάχτηκε τη φωτογραφία από τον πλανόδιο φωτογράφο Γ. Παναγιωτόπουλο. Πέθανε το 1931. Είχε παντρευτεί τη Ζωή, με την οποία απέκτησε 5 παιδιά: Αλέξανδρο (Αλέκο), Κωνσταντίνο (Κώστα), Μιχάλη, Δημήτρη και Λούλα

Αναστάσιος Γαζιάδης, Πηγή Εικόνας: Βιβλίο «Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας 1839-1970»

 

Ο Κώστας Γαζιάδης εγκαταστάθηκε στην Αμερική και την Αγγλία, ενώ ο Δημήτρης Γαζιάδης σπούδασε στη Γερμανία στη Φωτο-Ακαδημία του Μονάχου, όπου διορίστηκε υφηγητής κι εργάστηκε επί σειρά ετών στις μεγαλύτερες κινηματογραφικές εταιρείες ως «chef-operateur» και σκηνοθέτης. Επίσης, υπηρέτησε ως αξιωματικός στον Γερμανικό Στρατό. Και τα δύο αδέρφια εργάστηκαν ως συμπαραγωγοί με την Fox Films και άλλες γνωστές εταιρείες, όπου κέρδιζαν μεγάλα ποσά (3-4000 δολάρια το μήνα έκαστος).

Advertising

Advertisements
Ad 14
Ο Δημήτρης Γαζιάδης στον Γερμανικό Στρατό το 1919, Πηγή Εικόνας: Περιοδικό «Κινηματογραφικός Αστήρ»

 

Ο Δημήτρης Γαζιάδης ίδρυσε το 1916 στο Βερολίνο την Dag-Film (από τα αρχικά του ονόματός του Δ.Α.Γ.) και ως αξιωματικός του Γερμανικού Στρατού είχε την επίβλεψη των πολεμικών επικαίρων.

Το σήμα της Dag-Film, Πηγή Εικόνας: Βιβλίο «Ελληνικός Κινηματογράφος: Ιστορία-Φιλμογραφία-Βιογραφικά»

 

Με την ευκαιρία της εκατονταετηρίδας της Εθνικής Απελευθέρωσης, κλήθηκε το 1921 ο Δημήτρης Γαζιάδης από το Υπουργείο Εξωτερικών στην Ελλάδα για να γυρίσει μια ταινία που να εξαίρει τις νίκες των Ελλήνων στη Μικρά Ασία. Η ταινία έφερε τον τίτλο «Το ελληνικόν θαύμα», αλλά δεν προβλήθηκε ποτέ λόγω της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Διαβάστε επίσης  «Scarface»: Η ταινία-φαινόμενο της ποπ κουλτούρας, σε σκηνοθεσία του Μπράιαν Ντε Πάλμα
Η Μ. Κρουπενσκάγια σε σκηνή της ταινίας «Το ελληνικόν θαύμα», Πηγή Εικόνας: Βιβλίο «Ελληνικός Κινηματογράφος 1906-1960»

 

Το 1927 οι αδελφοί Γαζιάδη μετέτρεψαν την Dag-Film σε ανώνυμη εταιρεία, της οποίας προεδρεύων ήταν ο Δημήτρης Γαζιάδης, που ανέλαβε τη σκηνοθεσία και την καλλιτεχνική διεύθυνση της παραγωγής, αντιπρόεδρος ο Αναστάσιος Γαζιάδης, διευθύνων σύμβουλος (εμπορικό & οικονομικό μέρος) ο Κώστας Γαζιάδης και οπερατέρ ο Μιχάλης Γαζιάδης.

Ο Μιχάλης Γαζιάδης επί το έργον, Πηγή Εικόνας: Βιβλίο «Ελληνικός Κινηματογράφος»

 

Την ίδια χρονιά γυρίστηκαν και τα δύο πρώτα φιλμ της εταιρείας, «Προμηθέας Δεσμώτης» και «Έρως και Κύματα».

Advertising

Σκηνή από τον «Προμηθέα Δεσμώτη», Πηγή Εικόνας: Βιβλίο «Ελληνικός Κινηματογράφος»

 

Ακολούθησαν 6 ακόμη ταινίες: «Αστέρω», «Μπόρα», «Το λιμάνι των δακρύων», «Οι Απάχηδες των Αθηνών», «Φίλησέ με, Μαρίτσα» και «Έξω φτώχεια!».

Περικλής Χριστοφορίδης & Εδμόνδος Φυρστ σε σκηνή της ταινίας «Μπόρα», Πηγή Εικόνας: Βιβλίο «Ελληνικός Κινηματογράφος 1906-1960»

 

Ο Δημήτρης Γαζιάδης εξέδωσε το 1929 το 68σέλιδο βιβλίο «Πώς μπορώ να παίξω στον Κινηματογράφον», μια εισαγωγή στον μαγικό κόσμο του σινεμά κι ένας οδηγός για εκείνους που ήθελαν να ασχοληθούν με την κινηματογραφική τέχνη.

Το εξώφυλλο του βιβλίου, Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Το βιβλίο ήταν χωρισμένο σε δέκα κεφάλαια, που κάλυπταν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από τη μόδα στον κινηματογράφο μέχρι το μακιγιάζ.

Τα περιεχόμενα του βιβλίου, Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Ήταν εμπλουτισμένο και με αρκετές φωτογραφίες από δημοφιλείς ξένους σταρ της εποχής, όπως ο Emil Jannings, η Pola Negri, η Lillian Gish κ.ά.

Advertising

Pola Negri, Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Επίσης, υπήρχε φωτογραφικό υλικό από την ταινία «Το λιμάνι των δακρύων», που γυριζόταν εκείνη την περίοδο.

Αρίφ Ντίνο Μπέης & Νίκος Ροζάν σε σκηνή της ταινίας «Το λιμάνι των δακρύων», Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Μίρβα Βιολάντη σε σκηνή της ταινίας «Το λιμάνι των δακρύων», Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Ορέστης Λάσκος, Αιμίλιος Βεάκης & Δημήτρης Τσακίρης σε σκηνή της ταινίας «Το λιμάνι των δακρύων», Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι διαφημίσεις (εταιρείας, προϊόντων, καταστημάτων) στο τέλος της βιβλίου.

Διαφήμιση της Dag-Film, Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια του βιβλίου ήταν η «Σύγκρισις μεταξύ ηθοποιών του θεάτρου και ηθοποιών του κινηματογράφου», όπου αναλύονταν οι διαφορές στο παίξιμο των ηθοποιών σε σχέση με τον χρωματισμό της φωνής κ.λ.π.

Διαβάστε επίσης  Oscars 2023: Οι υποψηφιότητες ανακοινώθηκαν
Το studio της Dag-Film, Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

 

Σίγουρα το εκδοτικό πόνημα Δημήτρη Γαζιάδη δεν προσέθεσε κάτι σημαντικό στην ελληνική κινηματογραφική βιβλιογραφία, όμως είναι μια πολύ αξιόλογη προσπάθεια για εκείνη την εποχή.

Advertising

Δημήτρης & Μιχάλης Γαζιάδης, Νίκος Ροζάν, Μίρβα Βιολάντη & Δημήτρης Τσακίρης κατά τη διάρκεια του γυρίσματος της ταινίας «Το λιμάνι των δακρύων», Πηγή Εικόνας: Αρχείο Αντώνη Ευθυμίου

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Όλες οι φωτογραφίες και πληροφορίες του βιβλίου «Πώς μπορώ να παίξω στον Κινηματογράφον» προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του Αντώνη Ευθυμίου
  • Γαζιάδης, Δ. (1929). Πώς μπορώ να παίξω στον Κινηματογράφον. Αθήνα: Dag-Film
  • Ηλιάδης, Φρ. (1960). Ελληνικός Κινηματογράφος 1906-1960. Αθήνα: Φαντασία
  • Μητροπούλου, Α. (1980). Ελληνικός Κινηματογράφος. Αθήνα: Ιδιωτική Έκδοση
  • Κουσουμίδης, Μ. (1981). Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου εικονογραφημένη. Αθήνα: Καστανιώτης
  • Βαλούκος, Στ. (1984). Φιλμογραφία Ελληνικού Κινηματογράφου (1914-1984). Αθήνα: Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών
  • Σολδάτος, Γ (1994). Ο Ελληνικός Κινηματογράφος: Ντοκουμέντα 1 – Μεσοπόλεμος. Αθήνα: Αιγόκερως
  • Σολδάτος, Γ. (2001). Ένας Αιώνας Ελληνικός Κινηματογράφος. Αθήνα: Κοχλίας
  • Σολδάτος, Γ. (2004). Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου, 4ος Τόμος, Ντοκουμέντα 1900-1970. Αθήνα: Αιγόκερως
  • Ρούβας Ά. & Σταθακόπουλος Χρ. (2005). Ελληνικός Κινηματογράφος: Ιστορία-Φιλμογραφία-Βιογραφικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
  • Βαλούκος, Στ. (2007). Φιλμογραφία Ελληνικού Κινηματογράφου (1914-2007). Αθήνα: Αιγόκερως
  • Ξανθάκης, Α. (2008). Ιστορία της Ελληνικής Φωτογραφίας 1839-1970. Αθήνα: Πάπυρος
  • ΛΗΚΥΘΟΣ (Λημματολόγιο Ηλεκτρονικών ΚΥπριακών Θεματικά Οργανωμένων Συλλογών)

 

Είμαι ο Αντώνης. Έχω σπουδάσει Πολιτικός Μηχανικός στην Ελλάδα και την Ιαπωνία κι εργάστηκα πολλά χρόνια στο εξωτερικό (Ολλανδία, Φιλιππίνες, Γερμανία). Λατρεύω τον κινηματογράφο, την ποίηση και τα ταξίδια. Το μότο της ζωής μου είναι μια φράση από την ταινία "Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών": CARPE DIEM!

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Προβλεπτικοί παράγοντες της ανάγνωσης και της ορθογραφίας

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Προβλεπτικοί παράγοντες της ανάγνωσης και της

Προγεννητική έκθεση στον καπνό: Δυσμενείς επιπτώσεις στα παιδιά

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Προγεννητική έκθεση στον καπνό: Δυσμενείς