O Luchino Visconti με το έργο του «Il Gattopardo», αφήνει πίσω του το κίνημα του νεορεαλισμού. Στρέφει το ενδιαφέρον του σε μεγάλες παραγωγές με πλούσια σκηνικά, κοστούμια και σημαντικούς ηθοποιούς της εποχής.
Το “Il Gattopardo”είναι μια ρομαντική ταινία εποχής που έχει και στοιχεία περιπέτειας στις σκηνές μάχης. Είναι γυρισμένη στην Σικελία. Αυτό που σίγουρα μας εντυπωσιάζει είναι ο όγκος των κοστουμιών ( Piero Tosi, υποψηφιότητα για Όσκαρ) και ο πλούτος των σκηνικών.
Το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του συγγραφέα Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα.
Υπόθεση “Il Gattopardo”
Το «Il Gattopardo» μας μεταφέρει στο 1860, όταν ο Garibaldi ξεκίνησε την επανάσταση για την δημιουργία μιας ενωμένης Ιταλίας. Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι ο don Fabrizio πρίγκιπας της Σαλίνα (Burt Lancaster) και ο ανιψιός του Tancredi (Alain Delon).
Η εποχή αυτή για την Ιταλία είναι γεμάτη ταραχή. Η αριστοκρατία σταδιακά μετά την επανάσταση του Garibaldi αρχίζει και χάνει την δύναμή της. Τα ηνία περνούν σε μια νέα οπορτουνιστική μεσαία τάξη, την οποία αντιπροσωπεύει στην ταινία ο don Calogero (Paolo Stopa).
Ο Calogero προσπαθεί, εκμεταλλευόμενος την ομορφιά της κόρης του Angelica (Claudia Cardinale), να ανέλθει κοινωνικά. Όταν την παρουσιάζει στην οικογένεια του don Fabrizio, αυτή τον μαγεύει και αποφασίζει να την παντρέψει με τον ανιψιό του Tancredi.
Βλέπουμε τους δυο νέους πράγματι να διασκεδάζουν μαζί από την μία. Από την άλλη βλέπουμε όμως και τον σταδιακό μαρασμό του don Fabrizio. Αυτό ίσως να προοιωνίζει και τον σταδιακό μαρασμό της της αριστοκρατίας και την άνοδο της μεσαία τάξης.
Στο τελευταίο μέρος βλέπουμε τον don Fabrizio και την οικογένειά του καλεσμένους σε μα γιορτή. Στο σημείο αυτό διακρίνουμε την πλήρη παράδοση του Fabrizio στην ιδέα της ήττας της αριστοκρατίας. Το μόνο που του έχει απομείνει είναι ο θάνατος, αφού όσα γνωρίζει καταρρέουν μετά την επανάσταση με γεωμετρική ακρίβεια.
Ψυχογραφία ηρώων στο “Il Gattopardo”
Don Fabrizio
Είναι ένας αριστοκράτης. Υπερήφανος για την καταγωγή και τον πλούτο που απορρέει από το αξίωμά του. Με το πέρασμα της ταινίας βλέπουμε, πως αρχίζει να συνειδητοποιεί την πτώση της αριστοκρατίας και την ανάδειξη της νέα τάξης των μεσοαστών, των «υαινών», όπως την ονομάζει. Η αποδοχή της ήττας της τάξης του τον έχει οδηγήσει στα πρόθυρα του θανάτου, τον οποίο περιμένει σαν βάλσαμο στον πόνο της ψυχής του
Tancredi
Είναι νέος και παρορμητικός. Στην αρχή τον βλέπουμε να είναι ιδεολόγος, να δίνει μάχες με τα στρατεύματα του Garibaldi στην Σικελία. Όντας όμως οπορτουνιστής, αργότερα τον βλέπουμε να μεταπηδά στο στράτευμα του βασιλιά και να καταλαμβάνει υψηλή θέση.