ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

Πηγή εικόνας: ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από ελλειμματική προσοχή, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα (American Psychiatric Association, 2013). Ωστόσο, η ΔΕΠΥ έχει μεγάλη ετερογένεια. Ένα κρίσιμο στοιχείο διαφοροποίησης είναι η παρουσία ή η απουσία ελλειμμάτων στις εκτελεστικές (ή επιτελικές) λειτουργίες.

Τί είναι οι εκτελεστικές λειτουργίες;

Οι εκτελεστικές λειτουργίες αφορούν το σύνολο των γνωστικών δεξιοτήτων οι οποίες επιτρέπουν τον σχεδιασμό, την οργάνωση, την αυτορρύθμιση και την επίλυση προβλημάτων.

Οι εκτελεστικές λειτουργίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:

  • Τον έλεγχο της αναστολής: Η ικανότητα να «φρενάρουμε» τις παρορμήσεις μας.
  • Τη μνήμη εργασίας: Η ικανότητα να συγκρατούμε στη μνήμη μας και να επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα.
  • Τη γνωστική ευελιξία: Η προσαρμογή της σκέψης μας σε νέες καταστάσεις.
  • Τον σχεδιασμό και την οργάνωση: Η ικανότητα να θέτουμε στόχους και να εκτελούμε τα βήματα για την επίτευξή τους, &
  • Την αυτορρύθμιση των συναισθημάτων.

Στη ΔΕΠΥ, αυτές οι λειτουργίες ενδέχεται να είναι ελλειμματικές, σε διαφορετικό βαθμό σε κάθε παιδί με ΔΕΠΥ.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Παιδιά με ΔΕΠΥ και ελλείμματα εκτελεστικών λειτουργιών

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ τα οποία παρουσιάζουν ελλείμματα στις εκτελεστικές λειτουργίες συνήθως δυσκολεύονται ιδιαίτερα να οργανώσουν τις δραστηριότητές τους, να θυμηθούν τις οδηγίες που τους δόθηκαν και να διατηρήσουν την προσοχή τους σε μη ελκυστικές, για αυτά, εργασίες. Επιπλέον, η παρορμητικότητα των παιδιών με ΔΕΠΥ συχνά τους οδηγεί σε βιαστικές αποφάσεις, ενώ τα ελλείμματα στη μνήμη εργασίας και στον σχεδιασμό, περιορίζουν την ικανότητά τους να ολοκληρώνουν βήμα-βήμα μία εργασία.

Οι προαναφερόμενες δυσκολίες δεν περιορίζονται στο σχολείο, αλλά επηρεάζουν και την καθημερινή ζωή, από την οργάνωση του δωματίου μέχρι την τήρηση μιας απλής ρουτίνας (π.χ, η τήρηση της ώρας του βραδινού ύπνου). Επιπλέον, η ελλειμματική αυτορρύθμιση μπορεί να οδηγήσει σε συχνότερες εκρήξεις θυμού ή απογοήτευσης, κάνοντας τα παιδιά με ΔΕΠΥ να φαίνονται πιο «ανήσυχα» και «ασταθή» στα μάτια των ενηλίκων.

Παιδιά με ΔΕΠΥ με τυπικές εκτελεστικές λειτουργίες

Αντίθετα, τα παιδιά με ΔΕΠΥ χωρίς εμφανή ελλείμματα στις εκτελεστικές λειτουργίες έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιούν πιο αποτελεσματικά τις δεξιότητες οργάνωσης και αυτορρύθμισης. Παρόλο που μπορεί να αποσπώνται εύκολα ή να χάνουν το ενδιαφέρον τους, μπορούν να ακολουθούν τις οδηγίες, να οργανώνουν απλές εργασίες και να εφαρμόζουν στρατηγικές, όπως η χρήση σημειώσεων ή οπτικών υπενθυμίσεων, για να παραμένουν σε καλό δρόμο. Συναισθηματικά, εμφανίζουν μεγαλύτερη σταθερότητα, ενώ οι δυσκολίες τους στο σχολείο συχνά συνδέονται περισσότερο με το περιεχόμενο ή το ύφος του μαθήματος παρά με τις οργανωτικές δυσκολίες.

Συγκριτική παρουσίαση

Για να αποτυπωθούν με σαφήνεια οι διαφοροποιήσεις μεταξύ των παιδιών με ΔΕΠΥ με ελλείμματα στις εκτελεστικές λειτουργίες και των παιδιών με ΔΕΠΥ χωρίς ελλείμματα στις εκτελεστικές λειτουργίες, ακολουθεί ένας συγκριτικός πίνακας ο οποίος συνοψίζει τους βασικούς τομείς, όπως η οργάνωση, η μνήμη, η συναισθηματική ρύθμιση και η ακαδημαϊκή επίδοση. Η παρουσίαση αυτή επιτρέπει την εύκολη αναγνώριση των σημείων όπου οι διαφορές είναι εντονότερες, διευκολύνοντας έτσι την κατανόηση και τον στοχευμένο σχεδιασμό των εκπαιδευτικών και θεραπευτικών στρατηγικών.

Δεξιότητες

Advertising

ΔΕΠΥ και ελλείμματα στις εκτελεστικές λειτουργίες

ΔΕΠΥ και τυπικές εκτελεστικές λειτουργίες

Οργάνωση
  • Φτωχή
  • Χρειάζονται συνεχείς υπενθυμίσεις
  • Σχετικά καλή (με την κατάλληλη υποστήριξη)
Μνήμη εργασίας
  • Συχνές παραλείψεις των πληροφοριών/οδηγιών
  • Συγκρατούν σε μεγαλύτερο βαθμό τις πληροφορίες/οδηγίες
Αυτορρύθμιση
  • Συχνές εκρήξεις θυμού & δυσκολία να ηρεμήσουν
  • Πιο σταθερή διάθεση
Απόκριση στις στρατηγικές
  • Περιορισμένη
  • Χρειάζονται εντατική εκπαίδευση
  • Αποτελεσματική χρήση των στρατηγικών

Εκπαιδευτικές και θεραπευτικές προσεγγίσεις

Η παραπάνω διαφοροποίηση έχει εφαρμογή στον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται οι παρεμβάσεις. Στα παιδιά με ΔΕΠΥ με ελλείμματα στις εκτελεστικές λειτουργίες, η έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση των δεξιοτήτων οργάνωσης, στη βελτίωση της μνήμης εργασίας και στην ανάπτυξη στρατηγικών αυτορρύθμισης, με τη χρήση οπτικών βοηθημάτων και τη συχνή καθοδήγηση του παιδιού.

Στα παιδιά με ΔΕΠΥ με τυπικές εκτελεστικές λειτουργίες, η παρέμβαση εστιάζει περισσότερο στην εστίαση της προσοχής και στην ενίσχυση του κινήτρου για μάθηση, μέσα από διαφοροποιημένες και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες.

Advertising

Συμπεράσματα

Η ΔΕΠΥ είναι μια ετερογενής διαταραχή. Ο εντοπισμός των ελλειμμάτων στις εκτελεστικές λειτουργίες βοηθά στην ακριβέστερη κατανόηση της συμπεριφοράς των παιδιών με ΔΕΠΥ και στον σχεδιασμό των εξατομικευμένων στρατηγικών παρεμβάσεων οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την καθημερινή τους ζωή και την πορεία τους στο σχολείο.

Βιβλιογραφία

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5η έκδ.).

Barkley, R. A. (2012). Executive Functions: What They Are, How They Work, and Why They Evolved. Guilford Press.

Willcutt, E. G., Doyle, A. E., Nigg, J. T., Faraone, S. V., & Pennington, B. F. (2005). Validity of the executive function theory of ADHD: A meta‐analytic review. Biological Psychiatry, 57(11), 1336–1346.

Advertising

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους Το να ξεχνά κανείς, το να έχει εναλλαγές στη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής, θα παρουσιάσει τα…

Ειδική Αγωγή

Οι Δεξιότητες Γραφής στην ΑΓΔ

Οι γλωσσικές διαταραχές συχνά παραμένουν αδιάγνωστες. Στην πραγματικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές (γλωσσική διαταραχή, Αναπτυξιακή Γλωσσική…

Ειδική Αγωγή

ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; θα…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ και Νόσος του Πάρκινσον: Υπάρχει Σχέση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ και Νόσος του Πάρκινσον: Υπάρχει Σχέση; θα παρουσιάσει τη…