Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Πηγή εικόνας: Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Οι επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και τα περιορισμένα ενδιαφέροντα είναι σε μεγαλύτερο βαθμό σε συμφωνία με τη διάγνωση του αυτισμού σε σχέση με την έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων.

Τα άτομα με αυτισμό συνήθως διαγιγνώσκονται μέσω της κλινικής παρατήρησης και αξιολόγησης. Για να αποδομήσουν τη διαδικασία της κλινικής λήψης αποφάσεων, η οποία είναι συχνά υποκειμενική και δύσκολο να περιγραφεί, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο για να συνθέσουν τις συμπεριφορές και τις παρατηρήσεις οι οποίες είναι σε μεγαλύτερο βαθμό σε συμφωνία με τη διάγνωση του αυτισμού.

Τα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Cell Press, δείχνουν ότι οι επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, τα περιορισμένα ενδιαφέροντα και οι συμπεριφορές οι οποίες βασίζονται στην αντίληψη σχετίζονται περισσότερο με τη διάγνωση του αυτισμού.

Αυτά τα ευρήματα έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις διαγνωστικές οδηγίες για τον αυτισμό, μειώνοντας την εστίαση στους κοινωνικούς παράγοντες.

Advertising

Advertisements
Ad 14

«Ο στόχος μας δεν ήταν να υποδείξουμε ότι θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε τους κλινικούς με τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης για τη διάγνωση», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας Danilo Bzdok του Ινστιτούτου Τεχνητής Νοημοσύνης Mila Québec και του Πανεπιστημίου McGill στο Μόντρεαλ.

«Αντίθετα, επιδιώξαμε να ορίσουμε ποσοτικά ακριβώς ποιες πτυχές της παρατηρούμενης συμπεριφοράς ή του ιστορικού του ασθενούς χρησιμοποιεί ένας κλινικός για να καταλήξει σε μια διάγνωση. Με αυτόν τον τρόπο, ελπίζουμε ότι οι κλινικοί θα χρησιμοποιούν διαγνωστικά εργαλεία τα οποία είναι περισσότερο σύμφωνα με την εμπειρική πραγματικότητα».

Οι επιστήμονες αξιοποίησαν ένα γλωσσικό μοντέλο, το οποίο είχε προεκπαιδευτεί σε περίπου 489 εκατομμύρια μοναδικές προτάσεις. Στη συνέχεια, βελτίωσαν το γλωσσικό μοντέλο για να προβλέψουν το διαγνωστικό αποτέλεσμα από μια συλλογή περισσότερων των 4,000 αναφορών των κλινικών οι οποίοι εργάζονταν με ασθενείς που αξιολογήθηκαν για τη διάγνωση του αυτισμού.

Οι αναφορές, οι οποίες χρησιμοποιούνταν συχνά από πολλούς κλινικούς, περιελάμβαναν τις αναφορές της παρατηρούμενης συμπεριφοράς και του σχετικού ιστορικού των ασθενών, αλλά δεν περιελάμβαναν την προτεινόμενη διάγνωση.

Η ερευνητική ομάδα ανέπτυξε μια εξατομικευμένη ενότητα η οποία εντόπιζε τις συγκεκριμένες προτάσεις στις αναφορές οι οποίες ήταν πιο σχετικές της κατάλληλης διάγνωσης. Στη συνέχεια, εξήγαγαν την αριθμητική αναπαράσταση αυτών των προτάσεων που σχετίζονταν ιδιαίτερα με τον αυτισμό και τις συνέκριναν απευθείας με τα καθιερωμένα διαγνωστικά κριτήρια που απαριθμούνται στο DSM-5.

Stanley, J., Rabot, E., Reddy, S., Belilovsky, E., Mottron, L., & Bzdok, D. (2025). Large language models deconstruct the clinical intuition behind diagnosing autism. Cell188(8), 2235–2248.e10. https://doi.org/10.1016/j.cell.2025.02.025

Cell Press. (2025, March 26). Repetitive behaviors and special interests are more indicative of an autism diagnosis than a lack of social skills. ScienceDaily. Retrieved July 25, 2025 from www.sciencedaily.com/releases/2025/03/250326122922.htm

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία, θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Η Διάγνωση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η Διάγνωση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής, θα ορίσει την Αναπτυξιακή…

Ειδική Αγωγή

AI: Οφθαλμική Ιχνηλάτηση για τον Εντοπισμό της Δυσλεξίας

AI: Οφθαλμική Ιχνηλάτηση για τον Εντοπισμό της Δυσλεξίας Η δυσλεξία αποτελεί μία από τις πιο…

Ειδική Αγωγή

Η Δυσαριθμησία: Ορισμός και Κύρια Ελλείμματα

Δυσαριθμησία: Ορισμός Η δυσαριθμησία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία η οποία σχετίζεται με την κατανόηση…

Ειδική Αγωγή

Βοηθώντας τα Παιδιά με ΑΓΔ να Μάθουν Νέες Λέξεις

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βοηθώντας τα Παιδιά με ΑΓΔ να Μάθουν Νέες Λέξεις, θα…

Ειδική Αγωγή

Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Πηγή εικόνας: Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ): Ορισμός και κύρια…

Ειδική Αγωγή

Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής, θα παρουσιάσει…