Εκτελεστικές Λειτουργίες στις Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές

A girl sits at a dining room table with an open notebook and several crumpled pieces of paper; her head rests on her hand as she looks upward.

Πηγή εικόνας: Eκτελεστικές Λειτουργίες στις Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εκτελεστικές Λειτουργίες στις Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές, ορίζει τις εκτελεστικές λειτουργίες, παρουσιάζει τις δυσκολίες με τις εκτελεστικές λειτουργίες των παιδιών με νευροαναπτυξιακές διαταραχές και προτείνει δραστηριότητες ενίσχυσης των εκτελεστικών λειτουργιών στο σχολείο και το σπίτι.

Στον κόσμο της εκπαίδευσης και της ανάπτυξης του παιδιού, οι εκτελεστικές λειτουργίες αποτελούν τον αθέατο μηχανισμό που επιτρέπει στον εγκέφαλο να οργανώνεται, να σχεδιάζει, να συγκρατεί τις πληροφορίες και να ελέγχει τις συμπεριφορές. Είναι οι “διευθυντικές ικανότητες” του νου και παίζουν κρίσιμο ρόλο στη σχολική και κοινωνική επιτυχία. Στην περίπτωση των παιδιών με νευροαναπτυξιακές διαταραχές –όπως η ΔΕΠΥ, οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, η ΔΑΦ και η διαταραχή αναπτυξιακού συντονισμού– οι εκτελεστικές λειτουργίες συχνά παρουσιάζουν σοβαρές δυσκολίες, επηρεάζοντας ευρύτερα τη ζωή του παιδιού και της οικογένειάς του.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Εκτελεστικές Λειτουργίες: Ορισμός

Οι εκτελεστικές λειτουργίες (στην αγγλική γλώσσα: executive functions) αναφέρονται σε ένα σύνολο νοητικών διεργασιών υψηλού επιπέδου οι οποίες επιτρέπουν σε ένα άτομο:

  1. Να θέτει στόχους και να σχεδιάζει
  2. Να ελέγχει τις παρορμήσεις και τα συναισθήματα (αναστολή)
  3. Να επικεντρώνεται και να μετατοπίζει την προσοχή (ευελιξία)
  4. Να διατηρεί τις πληροφορίες στη μνήμη εργασίας
  5. Να οργανώνει, να δομεί και να παρακολουθεί τη συμπεριφορά του
  6. Να λαμβάνει αποφάσεις με βάση την αξιολόγηση των συνεπειών.

Εκτελεστικές Λειτουργίες και Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές

Τα παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές παρουσιάζουν συχνά δυσκολίες στις εκτελεστικές λειτουργίες, επηρεάζοντας βασικές πτυχές της καθημερινής τους ζωής. Παρακάτω, παρουσιάζονται οι συγκεκριμένες δυσκολίες με τις εκτελεστικές λειτουργίες σε τέσσερις νευροαναπτυξιακές διαταραχές, στη ΔΕΠΥ, στη ΔΑΦ, στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και στην αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού.

  • Τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται ιδιαίτερα με την αναστολή των παρορμήσεών τους, τη μνήμη εργασίας και τη συναισθηματική ρύθμιση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα παρορμητικές συμπεριφορές, δυσκολία στην παρακολούθηση των οδηγιών και στην ολοκλήρωση των εργασιών.
  • Στα παιδιά με ΔΑΦ παρατηρούνται δυσκολίες με την ευελιξία της σκέψης, τη μετατόπιση της προσοχής και τη σχεδίαση των ενεργειών. Αυτές οι δυσκολίες σχετίζονται με την ανάγκη μιας ρουτίνας και την αντίσταση στην αλλαγή.
  • Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συχνά παρουσιάζουν ελλείμματα στη μνήμη εργασίας και στη διαχείριση του χρόνου, ελλείμματα τα οποία δυσκολεύουν την απόκτηση και εφαρμογή των στρατηγικών μάθησης.
  • Στην αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού, η οργάνωση της συμπεριφοράς, η σχεδίαση των κινητικών ενεργειών και η αυτορρύθμιση είναι βασικές εκτελεστικές λειτουργίες οι οποίες επηρεάζονται.

Η Σημασία της Έγκαιρης Παρέμβασης

Η αναγνώριση των ελλειμμάτων των εκτελεστικών λειτουργιών είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό των κατάλληλων εκπαιδευτικών και θεραπευτικών παρεμβάσεων. Μέσα από εξειδικευμένα προγράμματα ενίσχυσης –όπως η γνωστικ-συμπεριφορική θεραπεία, η εργοθεραπεία ή/και η εκπαιδευτική παρέμβαση με τη χρήση στρατηγικών μάθησης– τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητες αυτορρύθμισης και να ενισχύσουν τη σχολική και κοινωνική τους προσαρμογή. Η συνεργασία των εκπαιδευτικών, των θεραπευτών και των γονέων είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία της παρέμβασης. Επιπλέον, η χρήση εργαλείων αξιολόγησης, όπως, επί παραδείγματι, το ερωτηματολόγιο BRIEF (Behavior Rating Inventory of Executive Function), συμβάλλει στην καταγραφή των δυσκολιών των εκτελεστικών λειτουργιών σε φυσικά περιβάλλοντα.

Executive Functioning Help for Children With ADHD: Managing Time and Tasks

Advertising

Πηγή εικόνας: Εκτελεστικές Λειτουργίες στις Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές

Δραστηριότητες Ενίσχυσης των Εκτελεστικών Λειτουργιών

Οι παρακάτω δραστηριότητες μπορούν να ενσωματωθούν στην καθημερινότητα του σχολείου και του σπιτιού. Στόχος είναι η ενίσχυση των βασικών δεξιοτήτων, όπως η μνήμη εργασίας, ο αυτοέλεγχος, η γνωστική ευελιξία και η οργάνωση.

Για την Ενίσχυση της Μνήμης Εργασίας

  • Αλυσίδα λέξεων: Ξεκινήστε λέγοντας μια λέξη (π.χ., μήλο), και ζητήστε από το παιδί να προσθέσει μία ακόμα (π.χ., μήλοβιβλίο). Συνεχίστε, προσθέτοντας κάθε φορά και μία λέξη στη σειρά. Η δραστηριότητα αυτή ενισχύει τη μνήμη και τη συγκέντρωση.
  • Οδηγίες με Σειρά: Δώστε στο παιδί 2–4 προφορικές οδηγίες (π.χ., Πήγαινε στην κουζίνα, πάρε το μολύβι και άφησέ το στο τραπέζι). Σταδιακά, αυξήστε τον αριθμό των οδηγιών.

Για την Ενίσχυση της Αναστολής των Παρορμήσεων & του Αυτοελέγχου

  • Παιχνίδι Κόκκινο – Πράσινο Φως: Κλασικό κινητικό παιχνίδι που εξασκεί τον αυτοέλεγχο και την αναστολή τηε παρορμητικής κίνησης.
    • Παραλλαγή για τη σχολική τάξη: Όταν ακούγεται η λέξη-κλειδί, όλοι θα πρέπει να παγώσουν.
  • Αντίστροφη Ημέρα: Ζητήστε από το παιδί να κάνει το αντίθετο από αυτό που του λέτε (π.χ., Αν πείτε: Σήκωσε το δεξί σου χέρι, θα πρέπει να σηκώσει το αριστερό χέρι). Αυτή η δραστηριότητα ενισχύει τον γνωστικό έλεγχο και τη συγκέντρωση.

Για την Ενίσχυση της Ευελιξίας της Σκέψης

  • Τί θα έκανες αν … : Παρουσιάστε υποθετικά σενάρια (π.χ., Τί θα έκανες αν έχανες το σχολικό σου τετράδιο;). Αυτή η δραστηριότητα βοηθά το παιδί να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις και να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα.
  • Αλλαγή Κανόνων: Παίξτε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με το παιδί και αλλάξτε κάποιους κανόνες κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Αυτή η δραστηριότητα ενισχύει τη δεκτικότητα στην αλλαγή και την προσαρμοστικότητα.

 

Για την Οργάνωση και τη Διαχείριση του Χρόνου

  • Ημερήσιο Πρόγραμμα με Εικονίδια: Δημιουργήστε ένα οπτικό πρόγραμμα με εικόνες ή σκίτσα (ιδανικό για παιδιά με ΔΑΦ ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες) και καθορίστε τη ρουτίνα της ημέρας.
  • Λίστες Ελέγχου: Ενθαρρύνετε το παιδί να φτιάχνει λίστες (π.χ., για την τσάντα του, για τις εργασίες του) και να τσεκάρει τα βήματα. Ένα εργαλείο πολύτιμο για την αυτονομία του.

Περαιτέρω:

  • Παιχνίδια όπως το UNO, το Jenga, το Scrabble, το Dobble, ή το memory cards είναι εξαιρετικά για την αυτορρύθμιση, την ευελιξία και τον στρατηγικό σχεδιασμό.
  • Για τα παιδιά τα οποία έχουν δυσκολία να παραμείνουν σε μια δραστηριότητα, ένα οπτικό ή ηχητικό χρονόμετρο μπορεί να τα βοηθήσει με τη διαχείριση του χρόνου τους.
  • Η ενθάρρυνση της αυτοαξιολόγησης είναι επίσης βοηθητική. Ρωτήστε το παιδί: Τί νομίζεις ότι πήγε καλά; ή Τί θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά την επόμενη φορά; Αυτές οι ερωτήσεις μπορεί να βελτιώσουν τις μεταγνωστικές δεξιότητες του παιδιού.

Οι προαναφερόμενες δραστηριότητες, μπορούν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού και να του προσφέρουν τα απαραίτητα εργαλεία για να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις της καθημερινότητας.

Συμπεράσματα

Οι εκτελεστικές λειτουργίες είναι ζωτικής σημασίας για την καθημερινή λειτουργικότητα κάθε παιδιού. Τα ελλείμματά τους, δημιουργούν πολυεπίπεδες προκλήσεις, αλλά ταυτόχρονα προσφέρουν ευκαιρίες για στοχευμένη υποστήριξη. Η κατανόηση και η ενίσχυσή τους δεν αποτελεί απλώς ένα τρόπο παρέμβασης, αλλά επίσης μια επένδυση στο μέλλον των παιδιών.

Advertising

Βιβλιογραφία

Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20–29.

Barkley, R. A. (2012). Executive Functions: What They Are, How They Work, and Why They Evolved. Guilford Press.

Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135–168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750

Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Psychological Assessment Resources. 

Advertising

Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 8–14.

Zelazo, P. D., & Carlson, S. M. (2012). Hot and cool executive function in childhood and adolescence: Development and plasticity. Child Development Perspectives, 6(4), 354–360.

Ονομάζομαι Μαρία Γονή και εργάζομαι στο χώρο της εκπαίδευσης. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές σπουδές μου στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΕΚΠΑ). Στη συνέχεια ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς με θέμα "Οικονομικά της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων. Έχω ολοκληρώσει επιμορφωτικά προγράμματα ενός χρόνου με θέμα την ειδική αγωγή και τη θρησκευτική αγωγή (φορέας: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Η φιλοσοφία μου είναι πως η εργασία του εκπαιδευτικού δεν είναι απλό επάγγελμα. Είναι λειτούργημα. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε όλοι συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την εκπαίδευση καθώς δεν οικοδομείται μόνο η μάθηση. Καλλιεργούνται ψυχές και διαμορφώνονται προσωπικότητες. Είναι ευθύνη όλων μας να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε αλλά πάνω από όλα πρέπει να τους δίνουμε απεριόριστη αγάπη!

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής, θα παρουσιάσει τα…

Ειδική Αγωγή

Οι Δεξιότητες Γραφής στην ΑΓΔ

Οι γλωσσικές διαταραχές συχνά παραμένουν αδιάγνωστες. Στην πραγματικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές (γλωσσική διαταραχή, Αναπτυξιακή Γλωσσική…

Ειδική Αγωγή

ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; θα…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ και Νόσος του Πάρκινσον: Υπάρχει Σχέση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ και Νόσος του Πάρκινσον: Υπάρχει Σχέση; θα παρουσιάσει τη…

Ειδική Αγωγή

Εκπαίδευση, εργασία και διαβίωση στους ενήλικες με ΑΓΔ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εκπαίδευση, εργασία και διαβίωση στους ενήλικες με ΑΓΔ, αποτελεί μετάφραση…

Ειδική Αγωγή

Ομοιότητες Χαρακτηριστικών Γονέα-Παιδιού στον Αυτισμό

Πηγή εικόνας: Ομοιότητες Χαρακτηριστικών Γονέα-Παιδιού στον Αυτισμό Η σχέση ανάμεσα στον γονέα και το παιδί…

Ειδική Αγωγή

Νευρωνική βάση ελλειμμάτων εκμάθησης ψευδολέξεων στη δυσλεξία

Νευρωνική βάση ελλειμμάτων εκμάθησης ψευδολέξεων στη δυσλεξία Η δυσλεξία είναι μια νευραναπτυξιακη διαταραχή η οποία…