Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Πηγή εικόνας: Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει τους λόγους οι οποίοι ενδέχεται να οδηγήσουν στη λανθασμένη διάγνωση της ΔΕΠΥ στα παιδιά.

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) αποτελεί μία από τις πιο συχνές νευροαναπτυξιακές διαταραχές της παιδικής ηλικίας. Ωστόσο, παρά την εκτεταμένη ενημέρωση και έρευνα των τελευταίων δεκαετιών, ένα ανησυχητικό ποσοστό παιδιών είτε λαμβάνει λανθασμένη διάγνωση είτε παραμένει αδιάγνωστο.

Η εσφαλμένη διάγνωση, είτε πρόκειται για υπερδιάγνωση είτε για υποδιάγνωση, μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στην ψυχολογική, κοινωνική και ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού. Αυτό οφείλεται σε ένα σύνολο παραγόντων που σχετίζονται με την πολυπλοκότητα της ΔΕΠΥ, την ελλιπή επιμόρφωση των επαγγελματιών, την κοινωνική πίεση, αλλά και την αλληλοεπικάλυψη των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ με άλλες διαταραχές.

Η ετερογένεια της ΔΕΠΥ

Η ΔΕΠΥ δεν εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα παιδιά. Κάποια παρουσιάζουν έντονη υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα, άλλα όμως εμφανίζουν κυρίως απροσεξία και διάσπαση της προσοχής, χωρίς να είναι υπερδραστήρια. Αυτή η ετερογένεια καθιστά δύσκολη τη διάγνωση, ιδίως σε περιπτώσεις όπου τα συμπτώματα είναι ήπια ή εκδηλώνονται με διαφορετικούς τρόπους στο σχολείο και στο σπίτι.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Πολλά κορίτσια, για παράδειγμα, συχνά δεν διαγιγνώσκονται έγκαιρα επειδή εκδηλώνουν τα συμπτώματα με πιο «εσωτερικό» τρόπο —μέσα από ονειροπόληση, αφηρημάδα ή χαμηλή αυτοεκτίμηση— παρά με εμφανή υπερκινητικότητα. Έτσι, η διαταραχή συχνά περνά απαρατήρητη ή αποδίδεται λανθασμένα σε έλλειψη ενδιαφέροντος ή τεμπελιά.

Η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των επαγγελματιών ψυχικής υγείας

Ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τις λανθασμένες διαγνώσεις είναι η ελλιπής κατάρτιση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και ορισμένων επαγγελματιών ψυχικής υγείας.

Στο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί είναι συχνά οι πρώτοι που εντοπίζουν δυσκολίες συγκέντρωσης ή υπερκινητικότητας, αλλά ένα παιδί το οποίο δυσκολεύεται να καθίσει ή να οργανωθεί μπορεί να χαρακτηριστεί ως «ανυπάκουο» ή «τεμπέλης», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζεται ειδική αξιολόγηση.

Αντίστοιχα, ακόμη και επαγγελματίες ψυχικής υγείας ενδέχεται να βασίζονται σε υποκειμενικές εκτιμήσεις ή σε μη κλινικά εργαλεία για τη διάγνωση της ΔΕΠΥ. Επιπρόσθετα, ενδέχεται να μην χρησιμοποιούν σταθμισμένες διαγνωστικές δοκιμασίες ή να μην λαμβάνουν συνεντεύξεις από διαφορετικές πηγές (γονείς/κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς, προσωπικές παρατηρήσεις). Αυτά οδηγούν είτε στην υπερδιάγνωση της ΔΕΠΥ –όταν κάθε ζωηρό παιδί θεωρείται ότι έχει ΔΕΠΥ— είτε στην υποδιάγνωσή της –όταν τα συμπτώματα αποδίδονται σε κακή αγωγή ή άγχος.

Advertising

Η αλληλοεπικάλυψη της ΔΕΠΥ με άλλες διαταραχές

Η ΔΕΠΥ συνυπάρχει συχνά με άλλες δυσκολίες, όπως οι μαθησιακές διαταραχές, το άγχος, οι διαταραχές της διάθεσης ή η ΔΑΦ. Η παρουσία πολλαπλών συμπτωμάτων μπορεί να θολώσει την εικόνα και να οδηγήσει σε εσφαλμένη διάγνωση.

Για παράδειγμα, ένα παιδί με άγχος μπορεί να δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί λόγω της υπερβολικής του ανησυχίας, μιμούμενο έτσι την εικόνα της ΔΕΠΥ. Αντίστροφα, ένα παιδί με ΔΕΠΥ μπορεί να αναπτύξει δευτερογενές άγχος εξαιτίας των συνεχών αποτυχιών και παρατηρήσεων από το περιβάλλον του.

Εάν ο κλινικός δεν εξετάσει προσεκτικά την πορεία, τα αίτια και τη συνολική λειτουργικότητα του παιδιού με ΔΕΠΥ, είναι εύκολο να δοθεί η λάθος διάγνωση.

Η κοινωνική πίεση και οι προσδοκίες

Στη σύγχρονη κοινωνία, τα παιδιά καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα σχολικό περιβάλλον με αυξημένες απαιτήσεις όσον αφορά τη συγκέντρωση, την πειθαρχία και τις επιδόσεις. Η παραμικρή απόκλιση από τον κανόνα μπορεί να θεωρηθεί προβληματική. Έτσι, οι γονείς συχνά αναζητούν μια «γρήγορη» εξήγηση για τη συμπεριφορά του παιδιού τους, οδηγούμενοι σε διαγνωστικά κέντρα με την ελπίδα ότι μια οποιαδήποτε διάγνωση θα δώσει τη λύση.

Advertising

Από την άλλη, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου η κοινωνική προκατάληψη απέναντι στις διαγνώσεις κάνει τους γονείς να αποφεύγουν την αξιολόγηση, οδηγώντας σε καθυστέρηση της διάγνωσης και μη παροχή της αναγκαίας υποστήριξης.

Οι συνέπειες της λανθασμένης διάγνωσης

Μια εσφαλμένη διάγνωση μπορεί να επηρεάσει βαθιά την ψυχική υγεία και αυτοαντίληψη του παιδιού με ΔΕΠΥ. Αν ένα παιδί χαρακτηριστεί ως «υπερκινητικό» χωρίς να είναι, μπορεί να λάβει άσκοπες φαρμακευτικές παρεμβάσεις και να στιγματιστεί. Αντίθετα, ένα παιδί που πραγματικά πάσχει από ΔΕΠΥ αλλά δεν έχει διαγνωστεί, μένει χωρίς υποστήριξη, βιώνοντας συνεχείς αποτυχίες και αρνητικά σχόλια.

Η σωστή διάγνωση δεν είναι απλώς μια «ταμπέλα», αλλά το πρώτο βήμα για να κατανοηθούν οι δυνατότητες και αδυναμίες του παιδιού, να αναπτυχθούν οι δεξιότητές του και να λάβει την κατάλληλη παιδαγωγική και ψυχολογική παρέμβαση.

Προς μια πιο αξιόπιστη διάγνωση

Η λύση βρίσκεται στη διεπιστημονική αξιολόγηση. Η διάγνωση της ΔΕΠΥ πρέπει να βασίζεται στις λεπτομερείς συνεντεύξεις, στην παρατήρηση σε πολλαπλά περιβάλλοντα (σπίτι, σχολείο, κοινωνικές δραστηριότητες) καθώς επίσης στην χρήση σταθμισμένων ερωτηματολογίων.

Advertising

Η συνεργασία ανάμεσα σε γονείς, εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, παιδοψυχίατρους και ειδικούς παιδαγωγούς είναι καθοριστική. Παράλληλα, η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και η ευαισθητοποίηση των γονέων μπορούν να μειώσουν τις προκαταλήψεις και να ενισχύσουν την έγκαιρη και σωστή αναγνώριση των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ.

Συμπεράσματα

Η ΔΕΠΥ δεν είναι μόδα ούτε απλή «ζωηράδα»· είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που απαιτεί γνώση, προσοχή και ευαισθησία. Οι λανθασμένες διαγνώσεις οφείλονται σε μια αλυσίδα παραγόντων —επιστημονικών, κοινωνικών και ψυχολογικών— που μόνο μέσα από συντονισμένη προσπάθεια μπορούν να αντιμετωπιστούν.

Η κατανόηση ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και η ανάγκη για εξατομικευμένη προσέγγιση αποτελούν το κλειδί για μια πιο δίκαιη, ουσιαστική και ανθρώπινη παιδοψυχιατρική φροντίδα.

Βιβλιογραφία

Αϊδίνης, Κ. (2018). Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Gutenberg.

Advertising

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5η έκδ.). APA.

Barkley, R. A. (2015). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment (4η έκδ.). Guilford Press.

Hinshaw, S. P., & Ellison, P. T. (2016). ADHD: What Everyone Needs to Know. Oxford University Press.

Καραγιάννη, Ε. (2016). ΔΕΠ-Υ: Μύθοι και αλήθειες. Η αντιμετώπιση στο σχολείο και στην οικογένεια. Πεδίο.

Advertising

Παπαδάτος, Γ. (2020). Δυσκολίες στη διάγνωση της ΔΕΠΥ και διαφοροδιάγνωση από άλλες παιδικές διαταραχές. Ελληνική Επιθεώρηση Ψυχιατρικής & Παιδοψυχιατρικής, 31(2), 85–96.

Polanczyk, G. V., & Rohde, L. A. (2020). Epidemiology of attention-deficit/hyperactivity disorder across the lifespan. Current Opinion in Psychiatry, 33(4), 384–390.

Στασινοπούλου, Μ. (2019). Παιδική και Εφηβική Ψυχοπαθολογία. Τόπος.

Thomas, R., Sanders, S., Doust, J., Beller, E., & Glasziou, P. (2015). Prevalence of attention-deficit/hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis. Pediatrics, 135(4), e994–e1001.

Advertising

Visser, S. N., Danielson, M. L., Bitsko, R. H., κ.ά. (2014). Trends in the parent-report of health care provider–diagnosed and medicated ADHD: United States, 2003–2011. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 53(1), 34–46.

Wolraich, M. L., Hagan, J. F., Allan, C., κ.ά. (2019). Clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. Pediatrics, 144(4), e20192528.

Χατζηχρήστου, Σ. (2017). Μαθησιακές και ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες στο σχολείο. Εκδόσεις Πατάκη.

Ονομάζομαι Δεσιμόνα Χρυσάνθη (Σάντυ ), έχω γεννηθεί στην Αθήνα και η καταγωγή μου είναι από Κεφαλονιά .Όμως έχω μεγαλώσει στη Λάρισα όπου ζω μέχρι και σήμερα .Έχω τελειώσει Κλασσική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και παράλληλα φοίτησα στο ΕΑΠ στο τμήμα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού .Η αγάπη μου για τα παιδιά με ώθησε προς τη διδασκαλία για το λόγο αυτό έχω κάνει μεταπτυχιακα στην Ειδική Αγωγή και ολοκληρώνω φέτος το μεταπτυχιακό μου στον Σχολικό Προσανατολισμό. Επιπλέον έχω παρακολουθήσει σεμινάρια πάνω στον Αυτισμό , την Διοίκηση Σχολικών Μονάδων και την Παιδική συγγραφή.Το πάθος μου είναι η συγγραφή και η μόδα.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…

Ειδική Αγωγή

Η Παιδαγωγική της Εικόνας στα Παιδιά με ΔΕΠΥ

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική της εικόνας και με το πώς…