Ο Λογοθεραπευτής στην Υποστήριξη των Κωφών Παιδιών

Πηγή εικόνας: Ο λογοθεραπευτής στην υποστήριξη κωφών παιδιών

Η λογοθεραπεία αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους πυλώνες της ειδικής αγωγής και της πρώιμης παρέμβασης για τα παιδιά με ακουστικά ελλείμματα. Τα κωφά ή τα βαρήκοα παιδιά, είτε χρησιμοποιούν την προφορική οδό είτε τη νοηματική γλώσσα, χρειάζονται εξειδικευμένη υποστήριξη για να αναπτύξουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, γλωσσικής κατανόησης και κοινωνικής ένταξης.

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι πολυδιάστατος και συνδέει τη γλωσσική εκπαίδευση με την ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση των παιδιών.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η φύση της κώφωσης και οι πρώιμες παρεμβάσεις

Η κώφωση δεν είναι απλώς μια ιατρική κατάσταση, αλλά μια εμπειρία ζωής που επηρεάζει την ανάπτυξη του παιδιού σε πολλαπλά επίπεδα —γλωσσικό, γνωστικό, κοινωνικό και συναισθηματικό. Η πρώιμη διάγνωση της απώλειας της ακοής, που πλέον επιτυγχάνεται χάρη στους νεογνικούς ελέγχους, επιτρέπει την έγκαιρη ένταξη του παιδιού σε προγράμματα πρώιμης παρέμβασης.

Σε αυτά, ο λογοθεραπευτής παίζει καθοριστικό ρόλο: συνεργάζεται με τους γονείς, σχεδιάζει εξατομικευμένα προγράμματα και επιλέγει το κατάλληλο επικοινωνιακό μοντέλο (προφορικό, νοηματικό ή δίγλωσσο).

Ο λογοθεραπευτής ως γλωσσικός μεσολαβητής

Στην περίπτωση των κωφών παιδιών, ο λογοθεραπευτής λειτουργεί ως γλωσσικός μεσολαβητής μεταξύ του παιδιού και του περιβάλλοντός του. Ο κύριος στόχος δεν είναι απλώς να μάθει το παιδί να “μιλάει”, αλλά να επικοινωνεί αποτελεσματικά.

Για τα παιδιά που χρησιμοποιούν ακουστικά βοηθήματα ή κοχλιακά εμφυτεύματα, ο λογοθεραπευτής επικεντρώνεται στην ακουστική εκπαίδευση και στη βελτίωση της προφορικής ομιλίας. Μέσα από ασκήσεις φωνολογικής διάκρισης, εκπαίδευσης του ρυθμού και της προσωδίας, το παιδί μαθαίνει να αναγνωρίζει και να παράγει τους ήχους της γλώσσας.

Advertising

Από την άλλη πλευρά, σε παιδιά που επιλέγουν τη νοηματική γλώσσα ως κύριο μέσο επικοινωνίας, ο λογοθεραπευτής υποστηρίζει την ανάπτυξη των δίγλωσσων δεξιοτήτων: καλλιεργεί την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, αλλά παράλληλα ενισχύει τη γραπτή μορφή της ελληνικής. Έτσι, το παιδί αποκτά πρόσβαση στη γνώση και στην εκπαίδευση χωρίς να χάνει την πολιτισμική του ταυτότητα ως μέλος της κοινότητας των Κωφών.

Η συνεργασία με την οικογένεια

Η οικογένεια είναι το πρώτο και σημαντικότερο πλαίσιο μάθησης του παιδιού. Οι λογοθεραπευτές επιμορφώνουν τους γονείς ώστε να επικοινωνούν αποτελεσματικά με το παιδί τους και να ενισχύουν τη γλωσσική ανάπτυξη στο σπίτι. Οι συναντήσεις συχνά περιλαμβάνουν την εκπαίδευση στη νοηματική γλώσσα ή στρατηγικές οπτικής επικοινωνίας, καθώς και συμβουλευτική υποστήριξη για τη διαχείριση των συναισθηματικών δυσκολιών που ενδέχεται να προκύψουν.

Έρευνες δείχνουν ότι όταν οι γονείς συμμετέχουν ενεργά στη θεραπευτική διαδικασία, τα παιδιά παρουσιάζουν σημαντικά καλύτερη πρόοδο στη γλωσσική και κοινωνική τους ανάπτυξη.

Η λογοθεραπεία στο σχολείο

Ο λογοθεραπευτής συνεργάζεται στενά με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, τους ψυχολόγους και τους σχολικούς συμβούλους, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ολιστικό πρόγραμμα υποστήριξης του μαθητή/της μαθήτριας.

Advertising

Στο πλαίσιο του σχολείου, οι λογοθεραπευτές: προσαρμόζουν το υλικό διδασκαλίας στις γλωσσικές ανάγκες του παιδιού, διδάσκουν στρατηγικές κατανόησης κειμένου, ενισχύουν τη λεξιλογική ανάπτυξη και τη σύνταξη, βοηθούν στη βελτίωση της γραπτής έκφρασης, και ενισχύουν την κοινωνική επικοινωνία, μέσα από παιχνίδια ρόλων και συνεργατικές δραστηριότητες.

Η παρουσία του λογοθεραπευτή στο σχολικό περιβάλλον βοηθά επίσης στη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού, καθώς ευαισθητοποιεί τους συμμαθητές και τους δασκάλους σχετικά με τις ανάγκες των παιδιών με απώλεια ακοής.

Νέες τεχνολογίες και καινοτόμες προσεγγίσεις

Η τεχνολογία έχει φέρει επανάσταση στη λογοθεραπεία. Εφαρμογές, προγράμματα πολυμέσων και διαδικτυακές πλατφόρμες παρέχουν ευκαιρίες εξάσκησης στον προφορικό και γραπτό λόγο, με οπτικοακουστική υποστήριξη.

Τα κοχλιακά εμφυτεύματα, οι συσκευές ενίσχυσης ήχου και οι «έξυπνες» εφαρμογές που μετατρέπουν τους ήχους σε οπτικά σήματα, ενισχύουν την αυτονομία του παιδιού. Ο λογοθεραπευτής καλείται να αξιοποιήσει αυτά τα εργαλεία δημιουργικά, ώστε να κάνει τη μάθηση πιο βιωματική και ενδιαφέρουσα.

Advertising

Ψυχοκοινωνική διάσταση της λογοθεραπείας

Η επικοινωνία δεν είναι μόνο λέξεις· είναι ταυτότητα, αυτοεκτίμηση, κοινωνική συμμετοχή.

Τα παιδιά με απώλεια ακοής συχνά βιώνουν αισθήματα απομόνωσης ή άγχους, ειδικά όταν φοιτούν σε περιβάλλοντα όπου η πλειονότητα των μαθητών ακούει. Ο λογοθεραπευτής, ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας, συμβάλλει στην ενδυνάμωση της ψυχολογικής ανθεκτικότητας του παιδιού, δίνοντάς του τα εργαλεία να εκφράζει συναισθήματα και να χτίζει ουσιαστικές σχέσεις.

Συμπεράσματα

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή στην υποστήριξη των κωφών παιδιών είναι εξαιρετικά σημαντικός και πολυεπίπεδος. Δεν περιορίζεται στη διδασκαλία της ομιλίας ή της γλώσσας, αλλά επεκτείνεται στη διαμόρφωση ενός επικοινωνιακού πλαισίου όπου το παιδί αισθάνεται αποδεκτό, ικανό και ενεργό μέλος της κοινωνίας.

Η επιτυχία έγκειται στη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων — λογοθεραπευτών, γονέων, εκπαιδευτικών και της ίδιας της κοινότητας των Κωφών — ώστε να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που προάγει τη γλωσσική και ανθρώπινη ανάπτυξη.

Advertising

Βιβλιογραφία

DesJardin, J. L., & Eisenberg, L. S. (2007). Maternal contributions: Supporting language development in young children with cochlear implants. Ear and Hearing, 28(4), 456–469.

Κουτσογιάννης, Δ. (2019). Λογοθεραπεία και επικοινωνία παιδιών με απώλεια ακοής. Εκδόσεις Παπαζήση.

Marschark, M., & Spencer, P. E. (2010). The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education (Vol. 2). Oxford University Press.

Moeller, M. P. (2000). Early intervention and language development in children who are deaf and hard of hearing. Pediatrics, 106(3), e43.

Advertising

Παπαδάτος, Ν. (2021). Η δίγλωσση εκπαίδευση των Κωφών μαθητών στην Ελλάδα: Προκλήσεις και προοπτικές. Εκδόσεις Πεδίο.

Yoshinaga-Itano, C. (2003). Early intervention after universal neonatal hearing screening: Impact on outcomes. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 9(4), 252–266.

Ονομάζομαι Μαρία Γονή και εργάζομαι στο χώρο της εκπαίδευσης. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές σπουδές μου στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΕΚΠΑ). Στη συνέχεια ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς με θέμα "Οικονομικά της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων. Έχω ολοκληρώσει επιμορφωτικά προγράμματα ενός χρόνου με θέμα την ειδική αγωγή και τη θρησκευτική αγωγή (φορέας: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Η φιλοσοφία μου είναι πως η εργασία του εκπαιδευτικού δεν είναι απλό επάγγελμα. Είναι λειτούργημα. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε όλοι συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την εκπαίδευση καθώς δεν οικοδομείται μόνο η μάθηση. Καλλιεργούνται ψυχές και διαμορφώνονται προσωπικότητες. Είναι ευθύνη όλων μας να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε αλλά πάνω από όλα πρέπει να τους δίνουμε απεριόριστη αγάπη!

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες

Ποιοι είναι οι τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες; Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…