Παιδιά με αυτισμό: Έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Πηγή εικόνας: Ειδικός Παιδαγωγός

Κάθε παιδί ανεξαρτήτως χρώματος, καταγωγής, θρησκεύματος ή οποιουδήποτε προβλήματος πρέπει να μπορεί να φοιτά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση δεν θα πρέπει να είναι προνόμιο μερικών ατόμων αλλά δικαίωμα όλων. Οι ηγέτες κάθε χώρας θα πρέπει να εξασφαλίζουν τις προϋποθέσεις ώστε κανένα παιδί να μην αναγκαστεί να σταματήσει τη φοίτησή του σε κάποια βαθμίδα της εκπαίδευσης. Από τον κανόνα αυτό βέβαια δεν θα πρέπει να εξαιρούνται τα άτομα με ειδικές ανάγκες και ειδικότερα τα παιδιά με αυτισμό.

Τα άτομα με αυτισμό αντιμετωπίζουν δυσκολίες καθ΄ όλη τη διάρκεια της φοίτησής τους στα σχολεία. Η Μαρία Λευτάκη, αντιπρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αυτισμό «Αγία Σκέπη», μίλησε σε τηλεοπτική εκπομπή για τα αυξημένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό σε ό,τι αφορά στην εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Χαρακτηριστικά η κ. Λευτάκη ανέφερε:

“ Υπάρχει από το 2009 ένας νόμος για την εισαγωγή των ατόμων με αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς πανελλήνιες εξετάσεις, σε ποσοστό 5% των εισακτέων. Από αυτή τη ρύθμιση, όμως, έχουν αποκλειστεί οι αυτιστικοί μαθητές, κάτι που θεωρούμε άδικο και πρέπει αυτή η αδικία να αποκατασταθεί. Με στόχο αυτό 45 φορείς, σύλλογοι και σωματεία από όλη την Ελλάδα έχουμε στείλει με επιστολή το αίτημά μας στην υπουργό Παιδείας και ζητάμε την αποκατάσταση της αδικίας”

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ακολουθεί η επιστολή αναλυτικά:

“Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

Η επιστολή αυτή είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας Σωματείων και Συλλόγων που εκπροσωπούν άτομα με αναπηρίες, αυτισμό, νοητική υστέρηση, Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές, την συνυπογράφουν κι άλλοι φορείς και διαδικτυακές ομάδες. Αποσκοπεί στην  αποκατάσταση μίας σοβαρής αδικίας απέναντι σε μία παραμελημένη και ευπαθή κοινωνική ομάδα: τους υψηλής λειτουργικότητας αυτιστικούς, τα άτομα με σύνδρομο Άσπεργκερ.

Ενώ από το 2009 έχουν θεσπιστεί ευεργετικές διατάξεις για την εισαγωγή ατόμων με σοβαρές ασθένειες και αναπηρίες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς πανελλήνιες εξετάσεις (ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3794/2009), σε  ποσοστό 5% των εισακτέων, συνεχίζεται από τότε ο αναίτιος και άδικος αποκλεισμός των αυτιστικών ατόμων από τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση.

Τα άτομα με σύνδρομο Asperger λόγω των ιδιαιτεροτήτων που συνοδεύουν τις διαταραχές αυτιστικού φάσματος δεν μπορούν  να συμμετέχουν ισότιμα στις πανελλαδικές  εξετάσεις. Ο αυξημένα στρεσογόνος χαρακτήρας των εξετάσεων, οι δυσκολίες κοινωνικοποίησης και  τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα άτομα με Άσπεργκερ στην ουσία οδηγούν σε De Facto αποκλεισμό τους από την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Advertising

Πρέπει να τονιστεί:

Ότι ο Αυτισμός ακόμα και στις λειτουργικότερες μορφές του, είναι μία μόνιμη και σοβαρή αναπηρία. Όποιος γεννιέται αυτιστικός πεθαίνει αυτιστικός. Υπάρχει μία ευκαιρία η κυβέρνηση να εντάξει τους αυτιστικούς στις ευεργετικές ρυθμίσεις που ισχύουν για όλα τα άτομα με αναπηρία. Από πλήθος επιστημονικών μελετών είναι γνωστό ότι όταν στα άτομα με σύνδρομο Asperger δοθεί η δυνατότητα να σπουδάσουν, αυτά διαπρέπουν και μπορούν να προσφέρουν στην κοινωνία παραγωγικά. Δεν τίθεται απλά θέμα διακρίσεων ή παραβίασης των δικαιωμάτων των υψηλής λειτουργικότητας αυτιστικών. Παρουσιάζεται η ευκαιρία να βοηθήσουν ουσιαστικά την κοινωνία μας, όπως κάνουν τα άτομα με σύνδρομο Asperger παγκοσμίως. Είναι ευκαιρία λοιπόν η κοινωνία μας, η χώρα μας να ωφεληθεί πρακτικά από την ουσιαστική ενσωμάτωση των ΑΜΕΑ.

H παρούσα επιστολή υποστηρίζεται από δεκάδες φορείς σε όλη  την Ελλάδα. Είναι συνέχεια μιας αλυσίδας ενεργειών τόσο από την ΕΣΑΜΕΑ, την ΠΟΣΓΚΑΜΕΑ καθώς και τον Ελληνικό Σύλλογο για το Σύνδρομο Asperger. Αυτό που ζητάμε ξέρουμε ότι είναι εφικτό, ανέξοδο, δίκαιο. Θεωρούμε ότι θα διορθωθούν στρεβλώσεις των  προηγούμενων χρόνων, κάνοντας πράξη την  ενσωμάτωση. Επιτέλους πια όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι. Ένας τρόπος να σταματήσουμε το λεγόμενο brain drain είναι να εκμεταλλευτούμε το διαφορετικό τρόπο σκέψης των ανθρώπων με σύνδρομο Άσπεργκερ. Κύριο μέλημά μας είναι να υπάρχει ισότιμη πρόσβαση για όλους στην εκπαίδευση, ανεξαρτήτως ηλικίας και λειτουργικότητας. Αναμένουμε να ανταποκριθείτε άμεσα και θετικά στο δίκαιο αίτημά μας για δίκαιη μεταχείριση των μαθητών με υψηλής λειτουργικότητας Αυτισμό.”

Συνάντηση Βαγγέλη Καραντζά και Αναστασίου Γκιολή για τα παιδιά με αυτισμό

Επιπλέον ο κ. Βαγγέλης Καραντζάς, πρόεδρος του Σωματείου Γονέων Παιδιών και Συγγενών Παιδιών με Αυτισμό και Άσπεργκερ Κορινθίας «ΦΑΣΜΑ», συναντήθηκε με τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε Κορινθίας κ. Αναστάσιος Γκιολής την Πέμπτη 18 Ιουνίου.

Στη συζήτηση που ακολούθησε, αναφέρθηκαν οι προσπάθειες των μελών της Κορίνθου παράλληλα με πανελλαδικά σωματεία όπου συγκαταλέγονται μαθητές με Υψηλής Λειτουργικότητας Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος / Σύνδρομο Άσπεργκερ  προκειμένου στην ένταξη της Νομοθετικής Ρύθμισης για την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ατόμων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις. O κ. Γκιολής τόνισε ότι:

Advertising

“Απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες για την επίτευξη αυτού του στόχου. Έχουμε χρέος απέναντι στους νέους μας που θέλουν και αγωνιούν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στην Τριτοβάθμια.”

Ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί μέχρι να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Όλοι μας θα πρέπει να προσπαθούμε ώστε τα παιδιά με αυτισμό να έχουν ίση μεταχείριση. Ο καθένας μας μπορεί να βάλει το λιθαράκι του ώστε η χώρα μας να γίνει πρότυπο και για άλλες χώρες.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο αυτό:

anagnostis.org

Advertising

iPaidia.gr

tovima.gr

Πτυχιούχος του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ιωαννίνων με μεταπτυχιακό στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Αγαπώ τα παιδιά, τα ταξίδια και ασχολούμαι ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Παρεμβάσεις προφορικού λόγου σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Παρεμβάσεις προφορικού λόγου σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές Οι νέοι/νέες οι οποίοι/ες δεν αναπτύσσουν τις…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός: Είναι αποτελεσματικές οι παρεμβάσεις βίντεο;

Αυτισμός: Είναι αποτελεσματικές οι παρεμβάσεις βίντεο; Ο αυτισμός είναι μια δια βίου διαταραχή η οποία…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός: Επαναλαμβανόμενες Συμπεριφορές, Ειδικά Ενδιαφέροντα και Ελλείμματα Κοινωνικών Δεξιοτήτων

Πηγή εικόνας: Αυτισμός: Επαναλαμβανόμενες Συμπεριφορές, Ειδικά Ενδιαφέροντα και Ελλείμματα Κοινωνικών Δεξιοτήτων Στο παρόν άρθρο, με…

Ειδική Αγωγή

Ενήλικες με αυτισμό: Η πρόκληση της μη λεκτικής επικοινωνίας

Ενήλικες με αυτισμό: Η πρόκληση της μη λεκτικής επικοινωνίας Φανταστείτε να έχετε μια συζήτηση όπου…

Ειδική Αγωγή

Λογόμετρο®: Ανίχνευση γλωσσικών και μαθησιακών δυσκολιών

Το Λογόμετρο® είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο ανίχνευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-7 ετών) τα οποία ανήκουν…

Ειδική Αγωγή

Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα

Το άρθρο αυτό, με τίτλο Γλωσσική Κατάκτηση στα Παιδιά με Κοχλιακό Εμφύτευμα, εστιάζει στις δυνατότητες…

Ειδική Αγωγή

Ένας Οδηγός για τους Ενήλικες με ΑΓΔ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ένας Οδηγός για τους Ενήλικες με ΑΓΔ, αποτελεί μετάφραση και…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Παρεμβάσεις προφορικού λόγου σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Παρεμβάσεις προφορικού λόγου σε παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές Οι νέοι/νέες

Πρεμιέρα για το Τόσο κοντά, Τόσο μακριά (2025)

Η ταινία Τόσο κοντά, Τόσο μακριά έκανε πρεμιέρα στις ελληνικές