Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα: Μαρία Μεγγησίδου, Δρ., University College London.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Εάν ένα παιδί φαίνεται να δυσκολεύεται με την ορθογραφία, την ανάγνωση, τη γραφή ή την αριθμητική, πώς ξέρετε αν αυτές οι δυσκολίες είναι πιθανές ενδείξεις της δυσλεξίας;

Τα γενικά σημάδια που πρέπει να προσέξετε είναι:

  • Η ταχύτητα επεξεργασίας: αργός προφορικός ή/και γραπτός λόγος
  • Η φτωχή συγκέντρωση
  • Η δυσκολία να ακολουθήσει τις οδηγίες
  • Το ότι ξεχνάει λέξεις.

Γραπτό κείμενο

  • Φτωχό επίπεδο γραπτού κειμένου σε σύγκριση με την προφορική του ικανότητα
  • Παράγει ακατάστατο γραπτό κείμενο με πολλές μολυβιές (διαγραφές με το μολύβι) και λέξεις που έχει προσπαθήσει αρκετές φορές να γράψει σωστά, π.χ., είνε, ήνε, είναι
  • Μπερδεύει τα γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους
  • Φτωχός γραφικός χαρακτήρας, ανεστραμμένα και κακοσχηματισμένα γράμματα
  • Ορθογραφεί μια λέξη με πολλούς διαφορετικούς τρόπους σε ένα κείμενο
  • Κάνει αναγραμματισμούς λέξεων, π.χ., σπρίτο αντί σπίρτο, πορσπάθεια αντί προσπάθεια, πορσφορά αντί προσφορά
  • Παράγει φτωχά δομημένο γραπτό κείμενο, δεν μένει κοντά στο περιθώριο
  • Φτωχός χειρισμός του μολυβιού
  • Παράγει φωνητική και παράξενη ορθογραφία: δεν είναι κατάλληλη για την ηλικία/την ικανότητά του
  • Χρησιμοποιεί ασυνήθιστη αλληλουχία γραμμάτων ή λέξεων.

Ανάγνωση

  • Αργή αναγνωστική πρόοδος
  • Δυσκολεύεται να συνδυάσει τα γράμματα
  • Δυσκολεύεται να προσδιορίσει τις συλλαβές των λέξεων ή την αρχή και το τέλος των λέξεων
  • Ασυνήθιστη προφορά λέξεων
  • Καμία έκφραση κατά την ανάγνωση και φτωχή κατανόηση
  • Διστάζει και κουράζεται κατά την ανάγνωση, ειδικά όταν διαβάζει δυνατά
  • Παραλείπει λέξεις κατά την ανάγνωση ή προσθέτει επιπλέον λέξεις
  • Δεν αναγνωρίζει τις γνωστές (οικείες) λέξεις
  • Χάνει το νόημα μιας ιστορίας (η οποία είτε του διαβάζεται είτε τη διαβάζει)
  • Δυσκολεύεται να διακρίνει τα πιο σημαντικά σημεία από ένα απόσπασμα.

Αριθμητική

  • Μπερδεύει τις μονάδες με τις δεκάδες ή τις δεκάδες με τις εκατοντάδες
  • Μπερδεύει τα σύμβολα όπως το + και το x
  • Δυσκολία να θυμηθεί οτιδήποτε σε μια διαδοχική σειρά, π.χ. πίνακες, ημέρες της εβδομάδας, το αλφάβητο.

Χρόνος

  • Δυσκολία με την εκμάθηση της ώρας
  • Φτωχή τήρηση του χρόνου
  • Φτωχή οργάνωση του προσωπικού χώρου
  • Δυσκολία να θυμηθεί την ημέρα της εβδομάδας, την ημερομηνία γέννησής του, τις εποχές του έτους, τους μήνες του έτους
  • Δυσκολία με τις έννοιες –χθες, σήμερα, αύριο.

Δεξιότητες

  • Φτωχές κινητικές δεξιότητες οι οποίες οδηγούν σε αδυναμίες στην ταχύτητα, τον έλεγχο και την ακρίβεια του μολυβιού
  • Δυσκολίες μνήμης (για την καθημερινή ρουτίνα, την αυτο-οργάνωση, τη μηχανική μάθηση)
  • Σύγχυση μεταξύ του αριστερού και του δεξιού, του πάνω και του κάτω, της ανατολής και της δύσης
  • Απροσδιόριστη προτίμηση του χεριού
  • Αποδίδει άνισα από μέρα σε μέρα.

Συμπεριφορά

  • Χρησιμοποιεί τακτικές αποφυγής της εργασίας, όπως το το ξύσιμο των μολυβιών και το να ψάχνει να βρει τα βιβλία του/της.
  • Δείχνει ονειροπόλος/α, δεν φαίνεται να ακούει.
  • Διασπάται εύκολα.
  • Είναι ο/η “κλόουν” της τάξης ή ενοχλεί τα άλλα παιδιά ή είναι αποσυρμένος/η.
  • Είναι υπερβολικά κουρασμένος/η λόγω της απαιτούμενης συγκέντρωσης και προσπάθειας.

Μια ομάδα αυτών των δεικτών μαζί με τις περιοχές των ικανοτήτων ενδέχεται να υποδηλώνει δυσλεξία και μπορεί να χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…

Ειδική Αγωγή

Η Παιδαγωγική της Εικόνας στα Παιδιά με ΔΕΠΥ

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική της εικόνας και με το πώς…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία σε Παιδιά με Περιγεννητική Έκθεση σε Υποξία, θα παρουσιάσει…