Τί είναι η μισοφωνία;

Η μισοφωνία είναι μια σύνθετη νευροφυσιολογική και συμπεριφορική διαταραχή πολυπαραγοντικής αιτιολογίας και χαρακτηρίζεται από έντονες φυσιολογικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές αντιδράσεις σε συγκεκριμένα ακουστικά, οπτικά ή/και κιναισθητικά ερεθίσματα. Έχει επίσης περιγραφεί ως μια μορφή ηχητικής δυσανεξίας στην οποία υπάρχει υπερ-αντιδραστικότητα και επιλεκτική αποστροφή προς έναν τύπο ήχου. Δεν υπάρχει, ωστόσο, ακόμα συναίνεση για τα διαγνωστικά κριτήρια. Αναφέρεται μεγάλη συννοσηρότητα μεταξύ της μισοφωνίας και άλλων ψυχιατρικών και ακουστικών διαταραχών. 

 

Όπως περιγράφεται στην παρακάτω εικόνα, το ερέθισμα που προκαλεί τη μισοφωνία είναι γενικά ένας ήχος, αλλά μπορεί να είναι και ένα οπτικό ερέθισμα, ένα κιναισθητικό ερέθισμα ή ένα ερέθισμα οσφρητικό. Τα ερεθίσματα αυτά συνδέονται με ένα μοτίβο όπως είναι το μάσημα της τσίχλας ή το χασμουρητό.

Οι μισοφωνικές αντιδράσεις μπορεί να είναι:

  • συναισθηματικές (θυμός, άγχος ή αηδία)
  • φυσιολογικές (ταχυκαρδία, αίσθημα πίεσης στο στέρνο, δυσκολία με την αναπνοή ή σφίξιμο των μυών) &
  • συμπεριφορικές (αποφυγή, εκρήξεις ή βίαιες παρορμήσεις).

Η διαταραχή έχει σοβαρό αντίκτυπο στην καθημερινή ζωή των ατόμων με τη διαταραχή.

Πηγή εικόνας: Τί είναι η μισοφωνία;

Διεγερτικά ερεθίσματα

Τα πιο συχνά διεγερτικά ερεθίσματα των μισοφωνικών συμπτωμάτων είναι οι ήχοι κατά τη διάρκεια του φαγητού (π.χ. το μάσημα ή η ρουφηξιά), οι ρινικοί ήχοι (π.χ. η αναπνοή, το ρουθούνισμα ή το φτέρνισμα) και ήχοι που παράγονται με τον λαιμό (π.χ. το καθάρισμα του λαιμού). Οι ήχοι του πληκτρολογίου του υπολογιστή, του χτυπήματος του ρολογιού, της καφετιέρας, του συρραπτικού ή αυτού από το πιστολάκι των μαλλιών είναι επίσης συνηθισμένα διεγερτικά ερεθίσματα.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Διαγνωστικά κριτήρια της μισοφωνίας

Σύμφωνα με τους Ferrer-Torres και Giménez-Llort (2022) τα διαγνωστικά κριτήρια της μισοφωνίας είναι τα ακόλουθα:

  • Η παρουσία ή η αναμονή μιας συγκεκριμένης αισθητηριακής εμπειρίας, όπως ένας ήχος, ένα οπτικό ερέθισμα ή κάποιο άλλο ερέθισμα οποιασδήποτε αισθητηριακής μορφής, έντασης και συχνότητας.
  • Το διεγερτικό ερέθισμα πρέπει να είναι ένα εξαρτημένο ερέθισμα.
  • Το ερέθισμα είναι μέτριας διάρκειας (15”) και προκαλεί μια άμεση, αντανακλαστική, φυσική απόκριση.
  • Απορρύθμιση δυνητικά επιθετικών συναισθημάτων και σκέψεων, αναγνωρίζοντάς τα ως παράλογα και αρνητικά.
  • Συμπεριφορές αποφυγής και φυγής που παρεμβαίνουν στη ζωή του ατόμου.

Συννοσηρότητα της μισοφωνίας με άλλες ψυχιατρικές διαταραχές

Η μισοφωνία βρέθηκε να εκδηλώνεται μαζί με άλλες διαταραχές όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), οι διατροφικές διαταραχές και η επιλεκτική αλαλία.

Μισοφωνία και διαφορική διάγνωση

Όπως φαίνεται στις παρακάτω εικόνες, οι πιο συχνές ψυχιατρικές διαγνώσεις που εμπλέκονται στη διαφορική διάγνωση της μισοφωνίας είναι:

Πηγή εικόνας: Oι πιο συχνές ψυχιατρικές διαγνώσεις που εμπλέκονται στη διαφορική διάγνωση της μισοφωνίας, 1

Advertising

Πηγή εικόνας: Oι πιο συχνές ψυχιατρικές διαγνώσεις που εμπλέκονται στη διαφορική διάγνωση της μισοφωνίας, 2

Πηγή εικόνας: Oι πιο συχνές ψυχιατρικές διαγνώσεις που εμπλέκονται στη διαφορική διάγνωση της μισοφωνίας, 3

Η κλίμακα Amsterdam Misophonia Scale (A-MISO-S)

Η κλίμακα Amsterdam Misophonia Scale (A-MISO-S) μπορεί να βρεθεί εδώ και αξιολογεί εάν ένα άτομο πάσχει από τη διαταραχή. Περισσότερες κλίμακες που αξιολογούν τη μισοφωνία μπορούν να βρεθούν στον Πίνακα 2 του άρθρου των Ferrer-Torres και Giménez-Llort (2022).

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…