Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βοηθά τους μαθητές η επανάληψη της τάξης; θα παρουσιάσει τα ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας η οποία διερεύνησε εάν η επανάληψη της τάξης έχει επίδραση στους μαθητές (σε μαθητές από το νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 17-18 ετών όπου ολοκληρώνεται η εκπαίδευση).
Μέσα σε κάθε σχολική τάξη, υπάρχει συνήθως σημαντική διακύμανση στις ακαδημαϊκές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες των μαθητών. Αυτή η ετερογένεια προκαλεί τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών και των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής να εγγυηθούν υψηλά εκπαιδευτικά αποτελέσματα και εγείρει το ερώτημα πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η ετερογένεια.
Η έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της επανάληψης της τάξης έχει μακρά ιστορία, ωστόσο, έχει αυξηθεί κατά την τελευταία δεκαετία.
Ο Goos και οι συνεργάτες του (2021), στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, εξέτάσαν 84 πρόσφατες, μεθοδολογικά έγκυρες, μελέτες οι οποίες εκτίμησαν τις επιδράσεις της επανάληψης των τάξεων από το νηπιαγωγείο έως 12, σε διάφορες χώρες σε όλο τον κόσμο.
Οι ερευνητές έθεσαν τα ακόλουθα ερευνητικά μας ερωτήματα:
- Ποια είναι η μέση επίδραση της επανάληψης της τάξης;
- Διαφέρει η επίδραση της επανάληψης της τάξης ως προς:
- τον χρόνο της επανάληψης (δηλαδή, εάν αφορά το νηπιαγωγείο, την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ή τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση)·
- το μοντέλο διαχείρισης της ετερογένειας της χώρας·
- την εφαρμογή της επανάληψης της τάξης·
- τον τομέα του αποτελέσματος (δηλαδή, ακαδημαϊκή επίδοση, ψυχοκοινωνική λειτουργία, σχολική σταδιοδρομία έναντι μεταγενέστερης επαγγελματικής σταδιοδρομίας)·
- τον χρόνο του αποτελέσματος (δηλαδή, ο αριθμός των ετών από την έναρξη του έτους επανάληψης της τάξης)·
- την προσέγγιση σύγκρισης (δηλαδή, σύγκριση βαθμών έναντι σύγκρισης ηλικίας)· &
- τη μέθοδο (δηλαδή, τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή, παλινδρόμηση, μέθοδος βαθμολογίας τάσης, μεταξύ άλλων, έναντι μεθόδου ανάλυσης παραγόντων);
Ευρήματα
Οι ερευνητές βρήκαν ότι η επανάληψη της τάξης είχε κατά μέσο όρο μηδενική επίδραση, υποδεικνύοντας ότι οι μαθητές οι οποίοι επανέλαβαν την τάξη και οι μαθητές οι οποίοι δεν επανέλαβαν την τάξη, είχαν παρόμοια ανάπτυξη, κατά μέσο όρο.
Επιπλέον, οι ερευνητές βρήκαν ότι η επανάληψη της τάξης ήταν λιγότερο αποτελεσματική σε χώρες οι οποίες εφαρμόζουν έναν συνδυασμό επανάληψης της τάξης και παρακολούθησης για την αντιμετώπιση της ετερογένειας των μαθητών, και όταν οι μαθητές οι οποίοι επαναλαμβάνουν την τάξη συγκρίνονται με τους μαθητές ίδιας ηλικίας οι οποίοι δεν επαναλαμβάνουν την τάξη.
Αντίθετα, η επανάληψη της τάξης ήταν πιο αποτελεσματική σε χώρες που χρησιμοποιούν στρατηγικές όπως η είναι η ομαδοποίηση με βάση τις ικανότητες των μαθητών για την αντιμετώπιση της ετερογένειας των μαθητών.
Θετικά αποτελέσματα φαίνεται επίσης να προκύπτουν κατά τη μελέτη της ψυχοκοινωνικής λειτουργίας των μαθητών, κατά τη διερεύνηση των βραχυπρόθεσμων επιδράσεων και κατά τη σύγκριση των μαθητών οι οποίοι επανέλαβαν την τάξη με τους μικρότερους συμμαθητές τους οι οποίοι δεν επανέλαβαν την τάξη.
Βιβλιογραφία
Goos, M., Pipa, J., & Peixoto, F. (2021). Effectiveness of grade retention: A systematic review and meta-analysis. Educational Research Review, 34. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100401.