Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Βοηθά τους μαθητές η επανάληψη της τάξης;

Πηγή εικόνας: Βοηθά τους μαθητές η επανάληψη της τάξης;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βοηθά τους μαθητές η επανάληψη της τάξης; θα παρουσιάσει τα ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας η οποία διερεύνησε εάν η επανάληψη της τάξης έχει επίδραση στους μαθητές (σε μαθητές από το νηπιαγωγείο έως την ηλικία των 17-18 ετών όπου ολοκληρώνεται η εκπαίδευση).

Μέσα σε κάθε σχολική τάξη, υπάρχει συνήθως σημαντική διακύμανση στις ακαδημαϊκές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες των μαθητών. Αυτή η ετερογένεια προκαλεί τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών και των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής να εγγυηθούν υψηλά εκπαιδευτικά αποτελέσματα και εγείρει το ερώτημα πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η ετερογένεια.

Η έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα της επανάληψης της τάξης έχει μακρά ιστορία, ωστόσο, έχει αυξηθεί κατά την τελευταία δεκαετία.

Ο Goos και οι συνεργάτες του (2021), στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, εξέτάσαν 84 πρόσφατες, μεθοδολογικά έγκυρες, μελέτες οι οποίες εκτίμησαν τις επιδράσεις της επανάληψης των τάξεων από το νηπιαγωγείο έως 12, σε διάφορες χώρες σε όλο τον κόσμο.

Οι ερευνητές έθεσαν τα ακόλουθα ερευνητικά μας ερωτήματα:

  1. Ποια είναι η μέση επίδραση της επανάληψης της τάξης;
  2. Διαφέρει η επίδραση της επανάληψης της τάξης ως προς:
    • τον χρόνο της επανάληψης (δηλαδή, εάν αφορά το νηπιαγωγείο, την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ή τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση)·
    • το μοντέλο διαχείρισης της ετερογένειας της χώρας·
    • την εφαρμογή της επανάληψης της τάξης·
    • τον τομέα του αποτελέσματος (δηλαδή, ακαδημαϊκή επίδοση, ψυχοκοινωνική λειτουργία, σχολική σταδιοδρομία έναντι μεταγενέστερης επαγγελματικής σταδιοδρομίας)·
    • τον χρόνο του αποτελέσματος (δηλαδή, ο αριθμός των ετών από την έναρξη του έτους επανάληψης της τάξης)·
    • την προσέγγιση σύγκρισης (δηλαδή, σύγκριση βαθμών έναντι σύγκρισης ηλικίας)· &
    • τη μέθοδο (δηλαδή, τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή, παλινδρόμηση, μέθοδος βαθμολογίας τάσης, μεταξύ άλλων, έναντι μεθόδου ανάλυσης παραγόντων);

Ευρήματα

Οι ερευνητές βρήκαν ότι η επανάληψη της τάξης είχε κατά μέσο όρο μηδενική επίδραση, υποδεικνύοντας ότι οι μαθητές οι οποίοι επανέλαβαν την τάξη και οι μαθητές οι οποίοι δεν επανέλαβαν την τάξη, είχαν παρόμοια ανάπτυξη, κατά μέσο όρο.

Επιπλέον, οι ερευνητές βρήκαν ότι η επανάληψη της τάξης ήταν λιγότερο αποτελεσματική σε χώρες οι οποίες εφαρμόζουν έναν συνδυασμό επανάληψης της τάξης και παρακολούθησης για την αντιμετώπιση της ετερογένειας των μαθητών, και όταν οι μαθητές οι οποίοι επαναλαμβάνουν την τάξη συγκρίνονται με τους μαθητές ίδιας ηλικίας οι οποίοι δεν επαναλαμβάνουν την τάξη.

Αντίθετα, η επανάληψη της τάξης ήταν πιο αποτελεσματική σε χώρες που χρησιμοποιούν στρατηγικές όπως η είναι η ομαδοποίηση με βάση τις ικανότητες των μαθητών για την αντιμετώπιση της ετερογένειας των μαθητών.

Θετικά αποτελέσματα φαίνεται επίσης να προκύπτουν κατά τη μελέτη της ψυχοκοινωνικής λειτουργίας των μαθητών, κατά τη διερεύνηση των βραχυπρόθεσμων επιδράσεων και κατά τη σύγκριση των μαθητών οι οποίοι επανέλαβαν την τάξη με τους μικρότερους συμμαθητές τους οι οποίοι δεν επανέλαβαν την τάξη. 

Βιβλιογραφία

Goos, M., Pipa, J., & Peixoto, F. (2021). Effectiveness of grade retention: A systematic review and meta-analysis. Educational Research Review, 34. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100401.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση: Θεωρητικό Πλαίσιο και Εφαρμογές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο, Αισθητηριακή Ολοκλήρωση: Θεωρητικό Πλαίσιο και Εφαρμογές, παρουσιάζει τις βασικές αρχές…

Ειδική Αγωγή

Πολλαπλή νοημοσύνη: Από τη θεωρία στην εκπαιδευτική πράξη

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Πολλαπλή νοημοσύνη: Από τη θεωρία στην εκπαιδευτική πράξη, περιγράφω…

Ειδική Αγωγή

Περιβαλλοντικοί παράγοντες στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Περιβαλλοντικοί παράγοντες στις νευροαναπτυξιακές διαταραχές, θα περιγράψει μια σειρά παραγόντων…

Ειδική Αγωγή

Η διαταραχή κινητικού συντονισμού στη ζωή του παιδιού

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθώ με τη διαταραχή κινητικού συντονισμού και τον τρόπο με…

Ειδική Αγωγή

Συντακτικό και Μνήμη Εργασίας στα Παιδιά με ΑΓΔ

Πηγή εικόνας: Συντακτικό και Μνήμη Εργασίας στα Παιδιά με ΑΓΔ Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Τρόποι επικοινωνίας του παιδιού και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

«Το παιδί το οποίο νιώθει ότι το ακούν, μαθαίνει καλύτερα» Cozolino, 2020 Σε αυτό το…

Ειδική Αγωγή

Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις, προσεγγίζω το…