Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική: Η αναγκαιότητα ύπαρξής της στο σχολείο

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
pinterest.com

Καθημερινά εισέρχονται στη χώρα μας χιλιάδες αλλοεθνή παιδιά και έφηβοι. Η εκπαίδευσή τους αποτελεί ένα ευαίσθητο θέμα. Συχνά γίνονται δέκτες άσχημων και επιθετικών συμπεριφορών, με αποτέλεσμα να γιγαντώνονται τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Η Διαπολιτισμική Συμβουλευτική καλείται, λοιπόν, να ενισχύσει την αντιμετώπισή τους.

Τι είναι η Διαπολιτισμική Συμβουλευτική;

Ως Διαπολιτισμική Συμβουλευτική ορίζεται η κάθε συμβουλευτική σχέση στην οποία δύο ή περισσότερα μέλη της διαφέρουν ως προς την πολιτισμική τους προέλευση, συμπεριλαμβανομένου και του συμβούλου. Το εν λόγω είδος Συμβουλευτικής λειτουργεί τόσο βοηθητικά για τα άτομα όσο και ως μία διαδικασία που δομείται βάσει των αξιών και των πεποιθήσεων των συμμετεχόντων της. Αυτή μπορεί να υλοποιηθεί και στη μητρική γλώσσα του συμβουλευμένου, ώστε να αισθάνεται πιο άνετα και να κατανοεί καλύτερα το περιεχόμενό της. Εάν κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, ο σύμβουλος καλό είναι να χρησιμοποιεί απλό και κατανοητό λόγο.

Γιατί η Διαπολιτισμική Συμβουλευτική πρέπει να υπάρχει στα σχολεία;

Τα παιδιά με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο βιώνουν δυσάρεστες και δύσκολες καταστάσεις. Τα βιώματα πριν αλλά και κατά τη μετακίνησή τους, δημιουργούν θλίψη και απελπισία στις ψυχές τους. Η απώλεια αγαπημένων προσώπων και του πολιτισμικού τους περιβάλλοντος ενισχύει αυτά τα συναισθήματα. Δεν είναι λίγες οι φορές, ακόμη, που γίνονται δέκτες ρατσιστικών συμπεριφορών και προκαταλήψεων. Έτσι, παρουσιάζουν επιθετική και παραβατική, πολλές φορές, συμπεριφορά. Επιπλέον, η εσωτερική «πάλη» αναφορικά με τα ιδεώδη και τις αρχές του πολιτισμού της πατρίδας τους και της χώρας υποδοχής εντείνει την άσχημη ψυχολογική κατάσταση. Αυτά είναι μόνο μερικά σημαντικά προβλήματα που έρχονται αντιμέτωποι οι αλλοεθνείς μαθητές και μαθήτριες.

Διαπολιτισμική Συμβολευτική
pinterest.com

Οι στόχοι της Διαπολιτισμικής Συμβουλευτικής στο σχολείο

Η Διαπολιτισμική Συμβουλευτική στο σχολείο αποβλέπει στην καλλιέργεια ατόμων με κατακτημένη την έννοια της διαπολιτισμικότητας. Δηλαδή, άτομα που διακρίνονται από την αποτελεσματική διαπολιτισμική επικοινωνία, με ανεπτυγμένη ενσυναίσθηση και με επαρκή διαπολιτισμική δεξιότητα. Τι σημαίνουν, όμως, όλα αυτά; Ξεκινώντας με τη διαπολιτισμική επικοινωνία εννοείται η αποτελεσματική αλληλεπίδραση ατόμων με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο. Αυτή διακρίνεται από σεβασμό, κατανόηση και αναγνώριση της διαφορετικότητας. Παράλληλα, η διαπολιτισμική δεξιότητα μπορεί να οριστεί ως η ικανότητα του ατόμου να ενισχύει τις γνώσεις και τις θετικές του στάσεις για τους άλλους πολιτισμούς και να τα διατηρεί εντός όλων των επικοινωνιακών πλαισίων. Ενώ τέλος, η ενσυναίσθηση, που είναι τόσο «διάσημη», είναι η ικανότητα του ατόμου «να μπαίνει στα παπούτσια του άλλου», να αντιλαμβάνεται δηλαδή πλήρως τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, χωρίς ποτέ να ξεχνά το «σαν».

Γιατί, όμως, να υπάρχει η Διαπολιτισμική Συμβουλευτική στα σχολεία; Το σχολείο ως θεσμός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μέρη κοινωνικοποίησης στη ζωή του κάθε ατόμου. Κάθε αλλαγή στην κοινωνία, έχει ως αφετηρία της την εκπαίδευση. Έτσι, προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης των ατόμων που ανήκουν στις πολιτισμικές μειονότητες, στο επίπεδο των διαπροσωπικών σχέσεων, είναι ιδιαίτερα σημαντικό το σχολείο να αναλάβει δράση. Δηλαδή, να αναπτύσσει άτομα με όλα τα ανωτέρω χαρακτηριστικά. Αλλά, η προσπάθεια για βελτίωση οφείλει να συμβεί και με ατομική προσπάθεια από τον καθένα. Μήπως ήρθε η στιγμή, λοιπόν, για αλλαγή;


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο: 

Μαλικιώση-Λοϊζου, Μαρία (1993). Συμβουλευτική Ψυχολογία, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Γιωτσίδη, Β. & Σταλίκας, Α. (2004). «Η διαπολιτισμική συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία σε πρόσφυγες: ψυχοκοινωνικές ανάγκες και πολιτισμικές διαφορές» στο Ψυχολογία, 11 (1), 34-52,  https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/PPP101/%CE%92%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CF%83%CF%85%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CF%83%CE%B5%20%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%82%20%28%CE%93%CE%B9%CF%89%CF%84%CF%83%CE%AF%CE%B4%CE%B7%20%26%20%CE%A3%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%AF%CE%BA%CE%B1%CF%82%2C%202004%29.pdf

Κουπατσάρη, Αικατερίνη (2012). Ο ρόλος των εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων στην ανάπτυξη διαπολιτισμικής δεξιότητας και επικοινωνίας σε μαθητές Γυμνασίου, Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ, http://ikee.lib.auth.gr/record/131006/files/GRI-2013-9842.pdf

 

Ονομάζομαι Σοφία Ταχμαζίδου και είμαι τελειόφοιτη του τμήματος Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η ενημέρωση σχετικά με ποικίλα θέματα θεωρώ πως είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα στην εποχή μας. Το ενδιαφέρον μου για την αρθρογραφία προέκυψε από την επιθυμία να μοιραστώ τις ιδέες και τις σκέψεις μου με την ευρύτερη κοινότητα!

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Chiaroscuro: Όταν το σκοτάδι αγκαλιάζει το φως

Γνωριμία με την τεχνική του chiaroscuro Μία τεχνική που απασχόλησε πλήθος καλλιτεχνών ανά τους αιώνες,…

Πολιτισμός

Το ναυάγιο της Φαλκονέρας

Ήταν λίγο μετά τις δύο τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου όταν από τη νησίδα Φαλκονέρα…

Πολιτισμός

Τα πιο όμορφα και σημαντικά αρχαία κοσμήματα

Κοσμήματα: φορείς δύναμης, ιερότητας, κοινωνικού κύρους και προσωπικής ταυτότητας. Ένα παράθυρο στο παρελθόν και φορείς…

Πολιτισμός

Ινφλουένσερς χωρίς παρεμφερές πτυχίο: τέλος στην Κίνα

Τι άλλαξε στην κινεζική ρύθμιση για τους ινφλουένσερς και γιατί Τον Οκτώβριο-Νοέμβριο 2025 θεσπίστηκε νέος…

Πολιτισμός

Micro-living: ένας νέος τρόπος ζωής

Το micro-living και τα micro-apartments είναι όροι που μπήκαν στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια.…

Πολιτισμός

Παγκόσμια μείωση στην ελευθερία του διαδικτύου

Και φέτος η παγκόσμια ελευθερία του διαδικτύου συνεχίζει να ακολουθεί μια καθοδική πορεία. Ένα εργαλείο…

Πολιτισμός

Οι μεγαλύτερες αυτοκρατορίες του κόσμου

Ιστορικά υπήρξαν πολλές αυτοκρατορίες. Ποιες από αυτές όμως ήταν οι μεγαλύτερες; Και πως μπορούμε να…