
Η συμπεριληπτική εκπαίδευση δεν στοχεύει μονάχα στη συμπερίληψη των μαθητών με δυσκολίες, αλλά δίνει έμφαση στις ατομικές ανάγκες του κάθε μαθητή, όποιες κι αν είναι αυτές
Ως συμπεριληπτική εκπαίδευση ορίζεται η διαδικασία για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε αυτό να μπορεί να μεριμνήσει και να παρέχει ευκαιρίες μάθησης σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά. Η έννοια συμπερίληψη συναντάται αρκετά πρόσφατα.
Στόχος της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης είναι η ισότητα μεταξύ των μαθητών, η άρση του στιγματισμού και των διακρίσεων, καθώς και η έμφαση στις ανάγκες του κάθε μαθητή. Στις μέρες μας κρίνεται ιδιαίτερα πιο επιτακτική η καθιέρωση της έννοιας ”συμπερίληψη” στην εκπαίδευση κι αυτό, καθώς η ένταξη προσφύγων μαθητών στα σχολεία αλλά και οι μαθησιακές δυσκολίες, που διαγιγνώσκονται ευκολότερα και συχνότερα από γονείς, ειδικούς και εκπαιδευτικούς. Όλα αυτά δημιουργούν την επιτακτική ανάγκη καθιέρωσης της συμπερίληψης στην πράξη κι όχι μόνο ως ιδέα κι έννοια.
Το κλίμα της συμπερίληψης στα σημερινά σχολεία μπορεί να προωθηθεί τόσο από τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς όσο κι από την ίδια τη κοινωνία. Η εκπαιδευτική ηγεσία μπορεί να προβεί σε αλλαγές του εκπαιδευτικού συστήματος, με σκοπό την προαγωγή και καθιέρωση της ισότητας όλων των μαθητών. Οι μαθητές με την ενεργή συμμετοχή και η κοινωνία με τη σταδιακή αλλαγή της γενικότερης νοοτροπίας που επικρατεί σε σχέση με τη διαφορετικότητα, μπορεί να συμβάλλει σε ρηξικέλευθες αλλαγές.
Advertising
Ειδικότερα, διάφορες αλλαγές που θα οδηγήσουν στην ευνοϊκότερη αντιμετώπιση των μαθητών με διαφορές είναι:
- H διαμόρφωση ενός αναλυτικού σχολικού προγράμματος που θα διευκολύνει τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
- Η συνεργασία των εκπαιδευτικών με τον δάσκαλο παράλληλης στήριξης των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, για την καλύτερη κατανόηση της δυσκολίας που αντιμετωπίζει ο μαθητής, από τον δάσκαλο παράλληλης στήριξης,
- Η συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές, ώστε να διασφαλίζεται η καλή σχέση μεταξύ συμμαθητών, το ομαδικό πνεύμα και ο σεβασμός στις διαφορετικές απόψεις, που θα προάγει το συμπεριληπτικό κλίμα μέσα στην τάξη.
Οι μαθητές, μπορούν κι οφείλουν και οι ίδιοι να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού κλίματος στα σχολεία.
- Η δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας μεταξύ των μαθητών είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι μαθητές συνεργαζόμενοι μεταξύ τους για τις διάφορες εργασίες δημιουργούν έναν ξεχωριστό κώδικα επικοινωνίας. Με αυτό τον τρόπο προάγεται ένα κλίμα ισότητας και δεν περιθωριοποιείται κανείς κρινόμενος ως διαφορετικός.
- Οι φωνές των μαθητών μπορούν να προάγουν ένα κλίμα συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Οι μαθητές με τη διατύπωση απόψεων μέσα στην τάξη ευνοούν την ενεργητική συμμετοχή και παρακινούν και τους υπόλοιπους συμμαθητές τους στο να πράξουν το ίδιο. Ακόμα και οι μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες ή διαφέρουν, παρακινούνται να εμπλακούν ενεργά κι αυτό βοηθά τους εκπαιδευτικούς στο να τους γνωρίσουν καλύτερα και ενισχύεται η αυτοεκτίμησή τους. Επιπλέον, η διατύπωση των απόψεων από τη μεριά των μαθητών μπορεί να οδηγήσει και σε αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η συμβολή και ο ρόλος της κοινότητας στην εδραίωση της συμπερίληψης μπορεί να επιτευχθεί μέσα από προγράμματα ενημέρωσης και πρόληψης, καθώς μέσα από αυτά θα μάθουμε πώς να αντιμετωπίζουμε την διαφορετικότητα σε κάθε της μορφή στην καθημερινότητα και θα ευαισθητοποιηθούμε σε τέτοιους είδους ζητήματα. Η κοινωνία είναι υπεύθυνη, μέσω των πρακτικών που υιοθετεί, ώστε το σχολείο να μην εστιάζει στον ανταγωνισμό, αλλά στην κοινωνική αποδοχή των μαθητών.
Η συμπερίληψη αποτελεί μια έννοια, που οφείλουμε να υιοθετήσουμε και να κάνουμε πράξη όλοι μας σαν άνθρωποι και πολίτες αυτού του κόσμου, οφείλουμε να προετοιμάσουμε το έδαφος για έναν πιο δίκαιο και ισότιμο κόσμο.
Advertising
Πηγή:
Σχολείο για όλους! Πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά να νιώθουν ισότιμα σε μια τάξη, Ανακτήθηκε από: Psychologynow.gr