
Η φιλαναγνωσία και η μελέτη των βιβλίων ανεξάρτητα από το είδος του καθενός (επιστημονικό, λογοτεχνικό κ.λ.π) προσφέρει αδιαμφισβήτητα οφέλη στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου και στον δημόσιο τομέα αλλά και στον ιδιωτικό.
Επομένως, όλοι μας πρέπει να καλλιεργούμε την επιθυμία μας να ασχολούμαστε με την ανάγνωση των βιβλίων ήδη από μικρή ηλικία ώστε να μάθουμε να τα αγαπάμε αλλά και να κατανοούμε την πραγματική αξία που μας προσφέρουν στη ζωή μας. Η έγκαιρη, για παράδειγμα, ανάδειξη των ωφελειών που προσφέρει η μελέτη βιβλίων μέσω της οικογένειας, των εκπαιδευτικών και της πολιτείας θα συνδράμει στην ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας. Συμπερασματικά, οφείλει να γίνει μια συστηματική
προσπάθεια, ώστε να υπάρξουν σοβαρά αποτελέσματα όσον αφορά αυτό το ζήτημα. Οι νέοι πρέπει να αντιληφθούν ότι μπορούν να ενισχύουν τις νοητικές τους δεξιότητες μέσω των βιβλίων και όχι μέσω μόνο του διαδικτύου και της τεχνολογίας. Με αυτόν τον τρόπο και μόνο θα γίνουν σκεπτόμενοι πολίτες με δική τους αυτόνομη κριτική ικανότητα και όχι έρμαια της ομοιομορφίας των κοινωνιών και των αμόρφωτων ανθρώπων.
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Σε αυτό μπορεί να παίξει εξίσου καθοριστικό ρόλο η προώθηση των βιβλίων από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης τα οποία αποδεδειγμένα έχουν τη δυνατότητα και την ικανότητα να επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους καθημερινά. Αυτή, λοιπόν, η δυνατότητα μπορεί να φανεί χρήσιμη φέρνοντας τους νέους αλλά και γενικά όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ηλικίας, σε επαφή με ποιοτικά βιβλία.
Το βιβλίο ως μορφή ψυχαγωγίας
Επιπροσθέτως, η ενασχόληση με τα λογοτεχνικά, κυρίως, βιβλία προσφέρει στο άτομο πολύτιμη διέξοδο από την καθημερινότητα, μια διέξοδο που το εκτονώνει από την κούραση και την ένταση της πλέον υπάρχουσας κοινωνίας η οποία κινείται συνεχώς με γρήγορους ρυθμούς χωρίς να αφήνει περιθώρια στον άνθρωπο να μπορεί να χαλαρώσει και να
ψυχαγωγήσει τον εαυτό του. Με άλλα λόγια τον οδηγεί σε μία άλλη πραγματικότητα πιο ευχάριστη και πιο προσιτή στις ανάγκες του ατόμου, σαν να λέμε <<Η ιδανική πραγματικότητα>> όπως έλεγε και ο Πλάτωνας <<Η ιδανική Πολιτεία>>. Το άτομο απομακρύνεται, έστω και για λίγο, από τα προβλήματα της δημόσιας και προσωπικής του ζωής και μεταφέρεται σε διαφορετικούς κόσμους. Με αυτόν τον τρόπο, η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων προσφέρει τη δυνατότητα στον καθένα ξεχωριστά να βιώσει έμμεσα διλήμματα, δύσκολες ή ευχάριστες καταστάσεις. Ακόμα έχει τη δυνατότητα να βιώσει τραγικά σενάρια, αλλά και αποφάσεις που αλλάζουν τη ζωή ενός ανθρώπου. Ορισμένες φορές μάλιστα ο αναγνώστης μπορεί να ταυτιστεί με κάποιον ήρωα ενός βιβλίου και έτσι να γνωρίσει καλύτερα ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό.
Άρα από το να σπαταλά ανώφελα το χρόνο του, έχει την ευκαιρία με την ανάγνωση ενός βιβλίου να αποκομίσει πολύτιμες γνώσεις και βιώματα.
Βιβλία, στηρίγματα του πολιτισμού
Τα βιβλία φέρνουν τον άνθρωπο σε επαφή με επιστημονικά, ιστορικά, φιλοσοφικά και διάφορα άλλα ζητήματα και έτσι αποκτά ποικίλες γνώσεις. Ένα απτό παράδειγμα είναι η εκπαίδευση των νέων μέσω των εκπαιδευτικών εγχειριδίων.

Ταυτόχρονα, η ελεύθερη διακίνηση των βιβλίων, ή αλλιώς ο δανεισμός ενός βιβλίου από χέρι σε χέρι, ενισχύει τη δημοκρατική λειτουργία της κοινωνίας. Με αυτόν τον τρόπο το κράτος επιτρέπει και ίσως κάνει αποδεκτές ακόμα και ιδέες ή απόψεις τις οποίες είχε απορρίψει στο πρώτο άκουσμά τους.
Η έλλειψη φιλαναγνωσίας
Οι φορείς της κοινωνίας δεν στηρίζουν όσο θα έπρεπε και όσο είναι απαραίτητο τη διάθεση φιλαναγνωσίας. Τη στιγμή που οι γονείς, οι καθηγητές, οι άνθρωποι της πολιτικής θα έπρεπε να λειτουργούν ως πρότυπα για τη μελέτη βιβλίων, παρατηρείται ότι αυτό δεν συμβαίνει ή τουλάχιστον όχι στο βαθμό που πρέπει.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Έκθεση Α΄ Λυκείου: Το βιβλίο | Σημειώσεις Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Κωνσταντίνου Μάντη. Ανακτήθηκε από latistor.blogspot.com.