Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Θεσσαλονίκη-Μπίτολα: Το ξεχασμένο δρομολόγιο

Μπίτολα
Καρτ-ποστάλ της εποχής που αναπαριστά το δρομολόγια Θεσσαλονική-Μπίτολα.

 

Για πολλούς δεν είναι γνωστό, αλλά μέχρι και το 1991, κάποιος μπορούσε να ταξιδέψει από την Θεσσαλονίκη μέχρι την Μπίτολα  με τρένο.

Γενικά, η ιστορία στα Βαλκάνια αποτυπώνεται καμιά φορά σε αντικείμενα ή ονόματα που ελάχιστοι δίνουν σημασία. Αυτό ισχύει για την σιδηροδρομική γραμμή που συνέδεε την Θεσσαλονίκη με το Μοναστήρι. Αν και εκτός λειτουργίας σήμερα, η γραμμή αυτή αποτελεί ένα ενδιαφέρον κομμάτι της ιστορίας των Βαλκανίων.

Τα πρώτα δρομολόγια προς Μπίτολα

Η ανάγκη γρήγορης σύνδεσης μεταξύ της τότε οθωμανικής Θεσσαλονίκης με την βαλκανική ενδοχώρα ήταν ορατή ήδη από τον 18ο αιώνα. Ακόμα πιο σημαντική ήταν η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Κωνσταντινούπολη. Αποφασίστηκε λοιπόν το 1880, η χάραξη τριών σιδηροδρομικών γραμμών που θα ξεκινούσαν από την Θεσσαλονίκη: μία προς την Κωνσταντινούπολη, μία προς το Βελιγράδι και μία προς την Μπίτολα (Μοναστήρι).

Η Μπίτολα ήταν σημαντικό κέντρο των Βαλκανίων για πολλούς λόγους. Εκεί, οι οθωμανικές αρχές είχαν σταθμεύσεις σημαντικό αριθμό στρατιωτικών δυνάμεων λόγω της εγγύτητας της περιοχής στα αλβανικά βιλαέτια και στην Σερβία. Μάλιστα, ο ίδιος ο Κεμάλ Ατατούρκ είχε εκπαιδευτεί στην στρατιωτική ακαδημία της Μπίτολα.

Επίσης, στην πόλη εδρεύουν πολλά προξενεία. Πολλές δυτικές χώρες ανοίγουν προξενεία στην Μπίτολα, η οποία έχει χαρακτηριστεί και “Πόλη των Προξένων”. Στην πόλη, ανθούν το εμπόριο των Βλάχων και τα ελληνικά γράμματα. Κατά τα τέλη του 19ου αιώνα, στην πόλη λειτουργούν σημαντικά ελληνικά σχολεία.

Μεγάλος επενδυτής ορίζεται η Deutsche Bank. Η γερμανική τράπεζα χρηματοδοτεί την χάραξη και την κατασκευή της γραμμής. Από το 1892 και για 99 χρόνια, η σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει “μήλον της έριδος”.

Από τους Βαλκανικούς Πολέμους στο 1991

Η ενσωμάτωση τμήματος της γραμμής στην Ελλάδα δεν διαταράσσει τα δρομολόγια. Παρά τα νέα δεδομένα, τα τρένα κινούνται κανονικά.

Κατά την διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949), η γραμμή χρησιμοποιούνταν από τους αντάρτες, για να διαφύγουν στην Γιουγκοσλαβία. Γι’ αυτό, πολλές αψιμαχίες είχαν λάβει χώρα γύρω από αυτήν.

Μπίτολα
Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Νέου Καυκάσου στην Φλώρινα. Ο τελευταίος σταθμός επί ελληνικού εδάφους.

 

Τα δρομολόγια εκτελούνταν κανονικά μέχρι το 1991, οπότε και έληξε η χρήση της γραμμής. Στην πραγματικότητα, τα δρομολόγια δεν ήταν απευθείας. Οι επιβάτες με προορισμό την Μπίτολα, κατέβαιναν στον σταθμό του Νέου Καυκάσου, σε απόσταση αναπνοής από τα ελληνοσκοπιανά σύνορα και περίμεναν το τρένο από την Μπίτολα να τους παραλάβει.

Σήμερα, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια πραγματοποιούνται μέσω Γευγελής με κατεύθυνση τα Σκόπια. Παρόλο αυτά, διατυπώνονται κατά καιρούς σκέψεις για επαναλειτουργία της γραμμής, αλλά όλα αυτά αποτελούν κενές υποσχέσεις.

 

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Χριστούγεννα στη Γκάνα: κάτι το διαφορετικό!

Τα Χριστούγεννα στη Γκάνα της Αφρικής είναι μια σημαντική γιορτή, καθώς  το 70% του πληθυσμού…

Πολιτισμός

Friedrich Hegel: Φιλοσοφία της Ιστορίας

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γερμανικού ιδεαλισμού και της νεότερης φιλοσοφίας είναι αναμφίβολα ο…

Πολιτισμός

Οικοτροφεία Θηλέων της Ελλάδας: Εκπαίδευση και Πατριαρχία

Σε κάθε περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας το περιεχόμενο και η δομή του εκπαιδευτικού συστήματος ενός…

Πολιτισμός

Μωβ χρώμα: ο συμβολισμός του σε διάφορες κουλτούρες

Το χρώμα μωβ αποτελεί ένα σύνθετο χρώμα καθώς προέρχεται από την ανάμειξη δύο βασικών χρωμάτων:…

Πολιτισμός

Χριστουγεννιάτικα τραγούδια: Αληθινές ιστορίες πίσω από τις γιορτινές μελωδίες

Κάθε γιορτινή περίοδος έχει το δικό της προσωπικό ηχητικό αποτύπωμα, γεμάτο μελωδίες που αναγνωρίζουμε από…

Πολιτισμός

Το αόρατο ταξίδι των εκθεμάτων ενός μουσείου

  Το αόρατο ταξίδι των εκθεμάτων ενός μουσείου ξεκινά πολύ πριν εκείνα πάρουν τη θέση…

Πολιτισμός

Γ. Ζογγολόπουλος, ο καλλιτέχνης που έδωσε στο χώρο και στο χρόνο άλλη διάσταση

Δημόσιο έργο, ιδιωτικό πάθος. Ο διεθνούς φήμης εικαστικός Γιώργος Ζογγολόπουλος , γνωστός για τα έργα…