Οι Μάγισσες της Νύχτας: οι γυναίκες πιλότοι της ΕΣΣΔ

Μάγισσες της Νύχτας
Πηγή εικόνας: history. com

Die Nachthexen. Ή αλλιώς Μάγισσες της Νύχτας. Ο φόβος και ο τρόμος των Γερμανών από τον Οκτώβριο του 1941 μέχρι τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ήταν οι πρώτες γυναίκες της Σοβιετικής Ένωσης που πήραν μέρος σε εναέριες μάχες σχηματίζοντας, έτσι, τις πρώτες γυναίκες χειριστές πολεμικών αεροσκαφών βομβαρδισμού της Σοβιετικής Αεροπορίας. Πολύ σύντομα, οι τολμηρές αυτές γυναίκες έγιναν αντικείμενο ανελέητου μίσους από τους Γερμανούς στρατιώτες και αεροπόρους εκ των οποίων, μάλιστα, όσοι κατέρριπταν ένα αεροσκάφος των Μαγισσών, τους απονέμονταν αυτομάτως το μετάλλιο με τον Σιδήρου Σταυρό.

 

Η Μαρίνα Ράσκοβα και η ίδρυση των τριών συνταγμάτων

Η ένταξη γυναικών σε οποιοδήποτε στρατιωτικό εγχείρημα δεν συνιστούσε ιδανική επιλογή της ΕΣΣΔ. Λαμβάνοντας ικετευτικά γράμματα και παρακάλια δεκάδων γυναικών από όλη τη Σοβιετική επικράτεια οι οποίες είχαν χάσει οικογένειες και πατρίδα από τις λυσσαλέες επιδρομές των Ναζί, η Μαρίνα Ράσκοβα, η πρώτη γυναίκα πλοηγός της Σοβιετικής Πολεμικής Αεροπορίας από το 1933, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τις γνωριμίες της με τα ανώτερα πολιτικά στελέχη και να προχωρήσει σε κάτι αδιανόητο για την εποχή: την ίδρυση τριών γυναικείων αεροπορικών συνταγμάτων.

Παρόλο που υπήρχαν αρκετές γυναίκες στην πολεμική αεροπορία (κυρίως ως εθελόντριες) και δεν υφίσταντο επίσημοι περιορισμοί ενάντια στην ένταξή τους σε αυτή, οι αιτήσεις των γυναικών καθυστερούσαν ή παραπέμπονταν σε εσκεμμένη γραφειοκρατία έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν από τη συμμετοχή σε κάθε στρατιωτική ενέργεια. Η Ράσκοβα, ως πλοηγός και εκπαιδευτής της Ακαδημίας Μηχανικών Πολεμικής Αεροπορίας Zhukovsky, προέτρεψε τον Ιωσήφ Στάλιν να της δώσει άδεια σχηματισμού πολεμικών συνταγμάτων. Στις 8 Οκτωβρίου 1941, ο ηγέτης της ΕΣΣΔ επιτρέπει τον άμεσο σχηματισμό τριών γυναικείων συνταγμάτων. Δημιουργήθηκε το 586ο σύνταγμα μαχητών αεροσκαφών, το 587ο Σύνταγμα αεροπορικών βομβαρδιστικών και το 588ο σύνταγμα αεροσκαφών νυκτερινών βομβαρδιστικών. Το 587ο διοικούνταν από την ίδια τη Ράσκοβα, το 586ο από την Ταμάρα Καζαρίνοβα και το 588ο από την Υεφντοκία Μπερσχανσκαγιά.

Η δυναμική ένταξη των γυναικών πιλότων δεν έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από τα αντρικά αεροπορικά συντάγματα. Επειδή «η πρώτη γραμμή ήταν υπόθεση για άντρες», οι νεοσύλλεκτες πιλότοι υπέστησαν προσβολές, σεξουαλική παρενόχληση και χλευασμό. Ακόμη, δεν τους δόθηκαν γυναικείες στολές και παπούτσια αλλά παλιές αντρικές, χρησιμοποιημένες και ξεφτισμένες. Μέχρι και τα αεροσκάφη τους ήταν τα ξεπερασμένα διθέσια αεροσκάφη Polikarpov Po-2 του 1920 που πλέον χρησιμοποιούνταν για εκπαίδευση.

Advertising

Advertisements
Ad 14
Μάγισσες της Νύχτας
Πηγή εικόνας: historyofyesterday.com

Προετοιμασία και μάχη

Tα συντάγματα αποτελούνταν από γυναίκες ηλικίας 17-26 ετών. Από τις 2000 υποψήφιες επιλέχθηκαν μόνο οι 400. Η εκπαίδευσή τους έπρεπε να πραγματοποιηθεί σε λίγους μήνες και κάθε σύνταγμα να είναι πάντα σε ετοιμότητα. Οι θέσεις που καλούνταν να καλύψουν ήταν αυτές των κυβερνητών, των πλοηγών, των μηχανικών και των υποστηρικτικών ομάδων εδάφους.

Τα αεροσκάφη Po-2 προσέφεραν ελάχιστη προστασία ενάντια στο κρύο και τους ανέμους. Με μόνο δύο θέσεις, του κυβερνήτη και του πλοηγού, τα συγκεκριμένα αεροπλάνα δεν ήταν τα κατάλληλα για μάχη και λόγω του περιορισμένου βάρους που οι προδιαγραφές τους επέτρεπαν να κουβαλήσουν, οι γυναίκες πιλότοι δεν έπαιρναν μαζί τους βαρύ εξειδικευμένο εξοπλισμό παρά μονάχα χάρακες, μολύβια, χάρτες και απλές πυξίδες. Ωστόσο, λόγω αυτού του μειονεκτήματος, τα Polikarpov παρείχαν μεγαλύτερη δυνατότητα ελιγμών. Η μέγιστη ταχύτητά τους, η οποία ήταν πολύ μικρότερη από την αντίστοιχη των αεροσκαφών της Λούφτβαφε, τους επέτρεπε να ελιχθούν αποφεύγοντας πολλές επιθέσεις.

Ενεργούσαν κυρίως την νύχτα και έτσι τους δόθηκε το όνομα « Μάγισσες της Νύχτας» από τους Γερμανούς. Κάθε αεροπλάνο ισοδυναμούσε με δύο ρίψεις. Όταν τελείωναν οι δύο βόμβες, επέστρεφαν στην βάση για ανεφοδιασμό και συνέχιζαν απτόητα όλο το βράδυ. Το κάθε ένα εκτελούσε περίπου 10-18 αποστολές ανά βράδυ. Συνολικά, με τη λήξη του πολέμου, οι τρεις αεροπορικές μονάδες μετρούσαν 28.000 ώρες πτήσης, 3.000 ρίψεις και εκατοντάδες καταστροφές σε γερμανικές υποδομές, εφόδια και αποθήκες.

 

Τίτλοι τέλους

Στις 4 Ιανουαρίου του 1943, το αεροσκάφος της Ράσκοβα συντρίφτηκε εν ώρα καταναγκαστικής προσγείωσης στις όχθες του ποταμού Βόλγα. Οδηγούσε δύο αεροσκάφη προς το Στάλινγκραντ, εκ των οποίων κανένα δεν σώθηκε. Οι «Μάγισσες της Νύχτας» τη θρήνησαν με τις απαιτούμενες τιμές ως ήρωα της Σοβιετικής Ένωσης. Στη συνέχεια, τη διοίκηση της μονάδας ανέλαβε η Λίλια Λίτβιακ, επονομαζόμενη ως «Λευκό Ρόδο του Στάλινγκραντ». Μια από τις ικανότερες πιλότους, η Λίτβιακ μέσα σε 268 επιδρομές κατέρριψε 15 εχθρικά αεροσκάφη. Στην νεαρή ηλικία των 21 ετών, το αεροπλάνο της συντρίφτηκε πάνω από την Ουκρανία παρασέρνοντας στον θάνατο μια ακόμα ηγέτιδα της Σοβιετικής Αεροπορίας. Με το τέλος του πολέμου, οι απώλειες αριθμούσαν συνολικά 30 πιλότους.

Advertising

Έξι μήνες μετά την πανηγυρική ήττα της Γερμανίας, οι «Μάγισσες της Νύχτας» οδηγήθηκαν σε διάλυση. Η ειρωνεία, όμως, ήταν ότι δε συμπεριλήφθηκαν καν στην μεγάλη παρέλαση των ηρώων πολέμου στη Μόσχα. Το αποκορύφωμα έφτασε το 1950 όταν οι γυναίκες της ΕΣΣΔ έπαψαν να γίνονται δεκτές σε στρατιωτικές ακαδημίες. Το χρέος του ήταν να «μεγαλώνουν σοβιετικούς ήρωες, όχι να τους παίρνουν τις δουλειές».

Μάγισσες της Νύχτας
Πηγή εικόνας: vanityfair.com

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν γι’ αυτό το άρθρο:

Night Witches, ανακτήθηκε από Wikipedia.com, τελευταία πρόσβαση στις 5/8/2021.

The Huntress, Kate Quinn, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, δημοσιεύθηκε στις 26/2/2019.

Advertising

300 γυναίκες πιλότοι της Σοβ. Ένωσης που έγιναν ο τρόμος της Λουφτβάφε. Πραγματοποιούσαν νυχτερινές αποστολές βομβαρδίζοντας γερμανικές βάσεις. Γιατί τις αποστράτευσε ο Στάλιν.. Ανακτήθηκε από mixanitouxronou.gr, τελευταία πρόσβαση στις 5/8/2021.

Το όνομα μου είναι Δώρα. Ασχολούμαι κυριότερα με τον τομέα των ναυτιλιακών αλλά στον ελεύθερο χρόνο μου είμαι επαγγελματίας daydreamer και κατά συρροή βιβλιοφάγος. Δηλώνω περήφανη κυνηγός του ονείρου μου να γνωρίσω καλύτερα τον εαυτό μου και τον κόσμο και σας προσκαλώ να το κάνετε και εσείς μαζί μου!

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο, αλλά η στάση μας απέναντι…

Πολιτισμός

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων

Η κοινωνική τάξη των Κοζάκων ήταν ένας νομαδικός πληθυσμός που αποτελούναν από ελεύθερους αγρότες, οι…

Πολιτισμός

Η παραλία της Θεσσαλονίκης: Μια διαδρομή στο χρόνο

Η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο ζωντανά και ιστορικά κομμάτια της πόλης.…

Πολιτισμός

Οι αυτόνομες κοινότητες της Νότιας Αμερικής

Αυτόνομες κοινότητες: Παρουσία και σημασία Είναι γεγονός ότι ορισμένες έρευνες μιας μειοψηφικής ακόμη μερίδας της…

Πολιτισμός

Εκθέματα που το Βρετανικό μουσείο αρνείται να επιστρέψει

Η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα ή αλλιώς Ελγίνειων μαρμάρων δεν είναι τα μοναδικά εκθέματα…

Πολιτισμός

Τεχνητή νοημοσύνη και δημιουργικότητα: Πρέπει να έχουν σχέση;

Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης δημιούργησε εντυπωσιασμό ακόμη και στη γενιά Ζ που μεγάλωσε ψηφιακά…

Πολιτισμός

Οι καλύτερες εκθέσεις του φετινού καλοκαιριού που δεν πρέπει να χάσετε

Το καλοκαίρι του 2025 είναι αφιερωμένο στους λάτρεις της τέχνης, και οι καλύτερες εκθέσεις του…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στη Σύγχρονη Εποχή

Η Ιστορία του Μαυρίσματος: Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα

Η επιθυμία για ένα χρυσαφί μαύρισμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο,

Η τέχνη ως εργαλείο για την κατανόηση ψυχικών διαταραχών

Η τέχνη λειτουργεί ως εξερευνητής της ψυχής—ειδικά σε διαταραχές όπως