
Η Συμβουλευτική και ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι υψίστης σημασίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για τους παρακάτω λόγους:
- οι μαθητές υποχρεούνται να επιλέξουν κάποια εξειδικευμένη εκπαιδευτική κατεύθυνση, η οποία προσδιορίζει το είδος των σπουδών ή την επαγγελματική πορεία που θα ακολουθήσουν.
- μερικοί μαθητές ενδέχεται να θελήσουν να μη συνεχίσουν τις σπουδές τους και να ενταχθούν κατευθείαν στην αγορά εργασίας.
- η ηλικία στην οποία βρίσκονται οι μαθητές είναι κρίσιμη για την αποσαφήνιση της ταυτότητάς τους και τον προσδιορισμό του ρόλου τους.
Επομένως, είναι φανερό πως οι υπηρεσίες συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού οφείλουν να παρέχονται συστηματικά και συντονισμένα από τους κρατικούς φορείς, ώστε να παρέχουν βοήθεια και στήριξη στους μαθητές που ερευνούν το χώρο των επαγγελμάτων και καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους.
Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Σκοποί και στόχοι
- Να σχηματίσουν οι μαθητές ολοκληρωμένη εικόνα για τον εαυτό τους, ανακαλύπτοντας τα ταλέντα, τις επιθυμίες, τις προσδοκίες, τις ικανότητες και τις αδυναμίες τους.
- Να ενημερωθούν για θέματα που σχετίζονται με την αγορά εργασίας.
- Να μάθουν να συλλέγουν πληροφορίες και να παίρνουν αποφάσεις, διακρίνοντας τις επιδράσεις που δέχονται από το σχολείο και την οικογένεια τους.
- Να προετοιμαστούν για την είσοδό τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευσή ή στην αγορά εργασίας.
- Να αναπτύξουν τις συνεργατικές τους ικανότητες και να μάθουν να επικοινωνούν με τους γύρω τους, σεβόμενοι τις μεταξύ τους διαφορές.
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις στην εφαρμογή της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού:
Προκειμένου οι μαθητές να κατακτήσουν τους στόχους που προαναφέρθηκαν και να δημιουργηθεί το κατάλληλο κλίμα μέσα στην τάξη, το οποίο επιτρέπει την έκφραση απόψεων και τη συνεργασία, ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει συνδυαστικά και ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών τις παρακάτω μεθόδους:
- συμπλήρωση ερωτηματολογίου
- επεξεργασία διαγραμμάτων, πινάκων κτλ.
- συζήτηση σε ομάδες
- συζήτηση ανά ζεύγη
- μελέτη περιπτώσεων
- εκφραστικές μέθοδοι
- πρόσκληση επαγγελματιών στην τάξη
- συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση
Θεματικοί άξονες δραστηριοτήτων:
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στα πλαίσια της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού αφορούν τα παρακάτω θέματα:
- εργασιακό περιβάλλον, π.χ. διοικητική δομή και οργάνωση επιχειρήσεων, επικοινωνία στους χώρους εργασίας
- οικονομική δραστηριότητα της τοπικής κοινωνίας, π.χ. εμπορική κίνηση, κοινωνικοοικονομική περιγραφή του πληθυσμού
- εργασιακές σχέσεις και τομείς επαγγελμάτων, π.χ. νέα επαγγέλματα και επαγγέλματα που χάνονται, νέες μορφές απασχόλησης
- ευρωπαϊκή διάσταση, π.χ. δικαιώματα των εργαζομένων στην Ε.Ε., ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα
- ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, διαχείρισης της σταδιοδρομίας και της κριτικής πληροφόρησης, π.χ. χρήση νέας τεχνολογίας, διαπολιτισμική επικοινωνία.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
Βάγγερ, Α. (2004). Ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στο Μ. Κασσωτάκης (Επιμ.). Συμβουλευτική και Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός.