Η ζωή του Χριστού ενέπνευσε όλες τις μορφές τέχνης περισσότερο από κάθε άλλο πρόσωπο. Η γέννηση, η βάπτιση, η σταύρωση και η Ανάσταση αποτέλεσαν θέματα πολλαπλών απεικονίσεων ιδιαίτερα στη ζωγραφική. Πολλοί μεγάλοι ζωγράφοι καταπιάστηκαν με κάποια πτυχή της ζωής του Ιησού. Στο συγκεκριμένο άρθρο, ενόψει των ημερών, θα εστιάσουμε κυρίως σε έργα τέχνης τα οποία σχετίζονται με τα πάθη της ζωής του Χριστού. Θα ξεχωρίσουμε ορισμένους πίνακες καλλιτεχνών όπως ο El Greco, ο Peter Paul Rubens, ο Raffaello Sanzio, ο Caravaggio, ο Rembrandt και ο Leonardo Da Vinci.
Ο Χριστός φέρων τον Σταυρόν – El Greco

Στο συγκεκριμμένο πίνακα ο Γκρέκο απεικονίζει τον Ιησού να κουβαλάει το σταυρό του, ντυμμένος με μανδύα και φορώντας στο κεφάλι του αγκάθινο στεφάνι. Πρόκειται για έναν πίνακα που αποκαλύφθηκε πρόσφατα ότι ανήκει στον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο, ο οποίος εκτιμάται ότι τον ζωγράφισε το διάστημα 1585-1590.
Ίδε ο άνθρωπος – Peter Paul Rubens

Στο πίνακα του Ρούμπενς, απεικονίζεται η σύλληψη του Χριστού, παρουσιάζοντας τον ίδιο στα χέρια του Πόντιου Πιλάτου. Πρόκειται για τη στιγμή την οποία ο Ιησούς δικάζεται μπροστά στο λαό για το αν θα ελευθερωθεί ή θα καταδικαστεί σε θάνατο. Ο πίνακας χρονολογείται το 1612.
Προσευχή στον κήπο των ελαιών- Ελ Γκρεκο

Άλλος ένας πίνακας του Γκρεκο (1590) στον οποίο απεικονίζεται η μορφή του Χριστού να προσεύχεται στους ουρανούς πριν την είσοδο του στα Πάθη. Αριστερά απεικονίζονται οι μαθητές και δεξιά ο Ιούδας με τους στρατιώτες έτοιμοι να τον συλλάβουν. Πάνω αριστερά από τον Ιησού φανερώνεται ένας αγγελός ο οποίος κρατά στο χέρι του ένα χρυσό ποτήρι, προσφέροντάς το στον Χριστό. Το ποτήρι λειτουργεί ως σύμβολο των παθών που πρόκειται να υποστεί.
Ο Χριστός πέφτει στο δρόμο για τον Γολγοθά – Raffaello Sanzio

Πίνακας της περιόδου 1514-1516, απεικονίζει την πτώση του Χριστού, ο οποίος κουβαλάει το σταυρό του στο δρόμο για τον Γολγοθά, και τον σπαραγμό της Παναγίας, καθώς τον βλέπει. Το πλήθος γύρω του, τον χλευάζει, ενώ απεικονίζεται και η μορφή του Σίμωνος του Κυρηναίου, ο οποίος σηκώνει στιγμιαία το σταυρό κοιτάζωντας αυστηρά τους Ρωμαίους.
Η σύλληψη του Χριστού – Caravaggio

Ο ακάνθινος στέφανος – Caravaggio

Τα δύο αυτά έργα του Caravaggio προκαλούν έντονη συναισθηματική φόρτιση στον θεατή. Στον πρώτο παρακολουθούμε την προδοσία του Ιούδα στον δάσκαλό του με το φιλί που του δίνει, τους στρατιώτες που τον περιτριγυρίζουν για να τον συλλάβουν και τους υπόλοιπούς μαθητές που προσπαθούν να τους αποτρέψουν. Στο δεύτερο πίνακα απεικονίζεται ο χλευασμός του Ιησού από τους στρατιώτες, οι οποίοι τον έχουν τυλίξει με κόκκινη χλαμίδα και αγκάθινο στεφάνι, βασανίζοντάς τον. Από τη μία απεικονίζεται ο σαδισμός των Ρωμαίων και από την άλλη ο πόνος του Χριστού ο οποίος δίχνει σιωπηλός και απαθής ενώ υποφέρει.
Ο μυστικός δείπνος – Leonardo Da Vinci

Πρόκειται για τοιχογραφία του Leonardo Da Vinci τον 15ο αιώνα. Αποτελεί το μεγαλύτερο έργο του καλλιτέχνη και τη μοναδική νωπογραφία που έχει σωθεί. Πρόκειται για το δείπνο του Ιησού με τους μαθητές του, τη νύχτα πριν την προδοσία και σύλληψη του. Το συγκεκριμμενο έργο, έιναι ένα από τα πιο διάσημα παγκοσμίως στην ιστορία της τέχνης.
Ο Τάφος του Πάσχα ή Θρίαμβος του Χριστού πάνω στο θάνατο και την αμαρτία – Rubens

Έργο του Rubens του 1616, το οποίο απεικονίζει την Ανάσταση του Χριστού και τη θριαμβευτική νίκη της ζωής ενάντια στο θάνατο. Ο θεός παρουσιάζεται ως ανθρώπινη πραγματικότητα, ως σώμα σε όλη του την ομορφιά. Ο Χριστός αποτινάζει το σάβανο με τη βοήθεια του αγγέλου, πατώντας πάνω στον ψυχρό τάφο του, συμβολίζοντας την κυριαρχία του απέναντι στο θάνατο.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο:
Gramb, Nancy (1997). O Χριστός στην τέχνη. Εκδόσεις: Τερζόπουλος