Προσεγγίζοντας ένα παιδί με αυτισμό – Μέρος Α’

 παιδί με αυτισμό

Γνωρίζοντας τον αυτισμό…

Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) είναι μία ομάδα διαταραχών, που επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο το άτομο επικοινωνεί και αλληλεπιδρά με τους ανθρώπους γύρω του. Ο λόγος που χρησιμοποιείται ο όρος του φάσματος για την περιγραφή της διαταραχής αυτής είναι το γεγονός ότι τα παιδιά με ΔΑΦ μπορεί να διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ τους. Οι διαταραχές που ανήκουν στην ομάδα των ΔΑΦ είναι οι εξής:

  • Σύνδρομο Asperger
  • Αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας
  • Κλασικός αυτισμός ή σύνδρομο Kanner
  • Άτυπος αυτισμός
  • Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή – μη προσδιοριζόμενη αλλιώς –

Οι ΔΑΦ παρουσιάζονται πιο συχνά στα αγόρια από ότι στα κορίτσια και η αιτιολογία τους οφείλεται σε γενετικούς και νευρολογικούς παράγοντες. Αν και τα δεδομένα δεν είναι καταληκτικά, οι έρευνες σε μονοζυγωτικούς διδύμους δείχνουν ισχυρή γονιδιακή αλληλεπίδραση αλλά και ένα γενικότερα διαταραγμένο νευρωνικό σύστημα που επηρεάζει τη συμπεριφορά του ατόμου. Ο αυτισμός μπορεί να εμφανιστεί είτε τη στιγμή της γέννησης ενός παιδιού, είτε μετά από 30 μήνες υγιούς ανάπτυξης, χωρίς παραδόξως να μεσολαβήσει κάποιος ιδιαίτερος στρεσογόνος παράγοντας.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ας γνωρίσουμε καλύτερα τα κύρια χαρακτηριστικά που διακρίνουν ένα παιδί με κλασικό αυτισμό…

 παιδί με αυτισμό

Αρχικά, ένα αυτιστικό παιδί από βρέφος ακόμα φαίνεται πως δυσφορεί με όσα ένα τυπικό βρέφος απολαμβάνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η στενή αλληλεπίδραση με τη μητέρα και τα υπόλοιπα πρόσωπα φροντίδας, όπου το βρέφος με αυτισμό παρουσιάζει έλλειμμα στη βλεμματική επαφή, το κοινωνικό χαμόγελο και τα βαβίσματα, επομένως επηρεάζεται αρνητικά η σχέση με τους σημαντικούς άλλους. Το παιδί χαρακτηρίζεται από ανίσχυρο κίνητρο για ενεργή συμμετοχή σε κοινωνικές δραστηριότητες αλλά και από αδυναμία για πραγματοποίηση αμοιβαίων αλληλεπιδράσεων. Προτιμά να παραμένει «απομονωμένο» στον δικό του κόσμο που το κάνει να αισθάνεται ασφαλές, καθώς παρουσιάζει υπερευαισθησία στα περιβαλλοντικά ερεθίσματα. Με λίγα λόγια, αντιλαμβάνεται διαφορετικά τον κόσμο και όσα συμβαίνουν γύρω του, με αποτέλεσμα να «υπερφορτώνεται» από ερεθίσματα που μεταβάλλονται ταχέως και συνεχώς. Σε επίπεδο συμπεριφοράς, το παιδί προβαίνει σε επαναλαμβανόμενες σωματικές κινήσεις και έχει ανάγκη από ένα σταθερό, προβλέψιμο και δομημένο περιβάλλον για να λειτουργήσει.

Διαβάστε επίσης  Θεραπευτική σχέση: ένας καθρέφτης για τη ζωή

Όσον αφορά το γνωστικό κομμάτι, στα παιδιά με αυτισμό υπάρχει μια σημαντική δυσκολία στην κατανόηση της προοπτικής του άλλου, δηλαδή στη δυνατότητα που έχουν τα βρέφη τυπικής ανάπτυξης να βλέπουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια των άλλων. Η δυνατότητα αυτή παρέχει στο βρέφος την ευκαιρία να επικοινωνεί και να αλληλεπιδρά αποτελεσματικά με τους σημαντικούς άλλους. Επιπλέον, και σαν συνέπεια αυτού, υπάρχουν δυσκολίες για τα παιδιά με αυτισμό στο να κατανοούν τις επιθυμίες των άλλων και να αντιλαμβάνονται τις πεποιθήσεις και τις σκέψεις τους. Τείνουν μάλιστα να κυριολεκτούν στη σκέψη τους, και να δυσκολεύονται να αντιληφθούν τον μεταφορικό λόγο. Σχετικά με την ομιλία, τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά χαρακτηρίζονται από μη επικοινωνιακό λόγο, με ιδιαίτερη δυσκολία σε λέξεις που δεν αναφέρονται σε απτά αντικείμενα, αλλά εκφράζουν σχέσεις. Οι συμβολικές έννοιες γίνονται δύσκολα κατανοητές και συνήθως αντιμετωπίζουν προβλήματα με το κοινωνικό πλαίσιο της γλώσσας (πραγματολογία), δηλαδή με το «πότε» και «με ποιον τρόπο» να πουν κάτι ώστε να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά. Ένα παιδί με αυτισμό, συνοψίζοντας, έχει την ικανότητα να συντάσσει γραμματικά και συντακτικά ορθές προτάσεις, όμως το περιεχόμενο του λόγου του είναι συνήθως μη νοηματοδοτούμενο (σημασιολογία). Άξια αναφοράς είναι η ευκολία με την οποία τα παιδιά με αυτισμό αναπαράγουν άψογες γραμματικά προτάσεις χωρίς στην ουσία να αντιλαμβάνονται κάποια σημασία σε αυτές – είναι τέλειοι «μίμοι».

Advertising

 παιδί με αυτισμό

Εν γένει, αυτά είναι τα κυριότερα διαπιστωμένα χαρακτηριστικά των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος, όπως προκύπτουν από βιβλιογραφικές αναφορές ερευνητών. Το κεφάλαιο «Αυτισμός» δύσκολα μπορεί να συνοψιστεί σε λίγες γραμμές. Για το λόγο αυτό, η προσπάθεια να απομυθοποιήσουμε τον αυτισμό από το να θεωρείται κάποιο τρομακτικό μειονέκτημα θα συνεχιστεί στο επόμενο άρθρο μου όπου δε θα αναφέρεται τόσο στα περιγραφικά χαρακτηριστικά του αυτισμού αλλά στο πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε ένα αυτιστικό παιδί στην πράξη και να αλληλεπιδράσουμε αποτελεσματικά μαζί του δίχως να διαταράσσουμε τον συναισθηματικό του κόσμο και δίχως να το αποκλείουμε από την κοινωνική ζωή.

Διαβάστε επίσης  Συναισθηματική μετάδοση: Ο ομφάλιος λώρος των ψυχών

Λέγομαι Αλεξάνδρα Καρακώστα. Απόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας Α.Π.Θ. Καταγωγή από τη μικρή πόλη της Καρδίτσας, αν και εξίσου ερωτευμένη με τη Θεσσαλονίκη και την αύρα της. Το κυνήγι των ονείρων μου άρχισε και, πιστεύοντας πως η επιστήμη μου βρίσκεται σε καθετί γύρω μας, δε θα μπορούσα να μη γίνω ψυχολόγος. Πάντα θα υποστηρίζω πως όλα αρχίζουν από μέσα μας, έργο καθόλου εύκολο που όμως αξίζει τον κόπο. Εξάλλου οι πιο δύσκολοι δρόμοι οδηγούν στους καλύτερους προορισμούς...
Το e-mail επικοινωνίας μου είναι: alexandrakarakosta@hotmail.gr

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Νεπάλ Εθελοντισμός

Νεπάλ: ένας προορισμός με σκοπό και υποστήριξη

Το Νεπάλ, η χώρα των Ιμαλαΐων, είναι ένας προορισμός

Έρωτας ή τίποτα: Συμβιβασμός ή ανατροπή;

Με αφορμή το νέο βιβλίο του παιδοψυχίατρου και ψυχοθεραπευτή, Δημήτρη