H to do list είναι δίχως αμφιβολία ο πιο πρακτικός και εύκολος τρόπος για να οργανώσουμε αποτελεσματικά τη ζωή μας. Με απλά λόγια θα μπορούσαμε να πούμε πως πρόκειται για την καταγραφή των υποχρεώσεών μας και των δραστηριοτήτων μας. Η λίστα μας βοηθά να βάλουμε τη ζωή μας σε μια σειρά και να αυξήσουμε την παραγωγικότητά μας στο έπακρον.
Γιατί να δημιουργούμε μια to do list ?
Ζούμε σε μια εποχή που όλα και όλοι γύρω μας τρέχουν με φρενήρεις ρυθμούς. Η δουλειά, η οικογένεια, οι φίλοι, οι ασχολίες και οι προσωπικοί στόχοι φαίνεται πως συσσωρεύονται στο μυαλό μας χωρίς μια καθορισμένη σειρά. Κάτι τέτοιο, μόνο σύγχυση μπορεί να προκαλέσει. Μη μπορώντας λοιπόν να ιεραρχήσουμε τις εργασίες μας και να θέσουμε προτεραιότητες καταλήγουμε να αμελούμε πολλές από αυτές. Συνειδητά ή ασυνείδητα γινόμαστε αναβλητικοί, μεταθέτοντας δουλειές για αργότερα. Χωρίς όμως ποτέ να διευκρινίζουμε αυτό το ”αργότερα”. Η λίστα λοιπόν με όλα εκείνα που πρέπει να κάνουμε θα μας απαλλάξει από το άγχος και το στρες.
Δημιουργώντας ένα πλάνο δράσης, περιγράφοντας αναλυτικά τις υποχρεώσεις, το μυαλό μας καταφέρνει να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένα ζητήματα, χωρίς να αποσπάται.
Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατες έρευνες η ύπαρξη ενός ημιτελή στόχου προκαλεί παρεμβολές σε άλλες εργασίες που προσπαθούμε να φέρουμε εις πέρας. Ενώ, άτομα με ατελείς βραχυπρόθεσμους στόχους είχαν κακή απόδοση σε άσχετα καθήκοντα ανάγνωσης και κατανόησης, όπως αναφέρει μια μελέτη του 2011 στο περιοδικό Personality and Social Psychology από τον Masicampo και τον συν-συγγραφέα της έρευνας Roy Baumeister, καθηγητή ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Queensland.
“Όταν ένας στόχος δεν έχει ολοκληρωθεί, μπορεί να είναι ένα βάρος στο μυαλό σας από την άποψη του άγχους ή της ανησυχίας και επιδρά στον τρόπο που βλέπετε τον κόσμο” δήλωσε ο Masicampo αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Wake Forest στο Winston-Salem της Βόρειας Καρολίνας. “Μπορεί να είναι πανταχού παρόν είτε το γνωρίζετε ή όχι”.
Πώς θα αυξήσουμε την παραγωγικότητά μας:
Η to do list φαίνεται να αποτελεί εξαιρετικό εργαλείο για την αύξηση της παραγωγικότητας μας. Εκπληρώνοντας τους στόχους που είχαμε θέσει αισθανόμαστε παραγωγικοί και αποτελεσματικοί. Οι εργασίες μας έχουν ολοκληρωθεί και εμείς με τη σειρά μας γευόμαστε τους καρπούς των επιτυχιών μας. Η ηθική ικανοποίηση που μας προσφέρεται είναι το καταλληλότερο κίνητρο για να συνεχίσουμε να δημιουργούμε νέες λίστες και να θέτουμε όχι μόνο μακροπρόθεσμους αλλά και βραχυπρόθεσμους στόχους. Με αυτό τον τρόπο, η υπευθυνότητα και η συνέπεια θα γίνουν ένα με τη φύση μας. Δύο πολύτιμα χαρακτηριστικά που αυξάνουν και εκείνα την παραγωγικότητά μας στο μέγιστο βαθμό.
Ας μην ξεχνάμε αυτό που έλεγαν οι αρχαίοι φιλόσοφοι: η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.
Η αρχή, εν προκειμένω η καταγραφή, προκαλεί μια υποσυνείδητη ανάγκη να βεβαιωθούμε πως η εργασία μας θα υλοποιηθεί.
Πώς μπορεί η to do list να μη λειτουργήσει ως boomerang:
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι λίστες μας δημιουργούν επιπρόσθετο άγχος. Το κλειδί βρίσκεται στη σωστή ιεράρχηση των αρμοδιοτήτων μας. Ακόμη και αν μην καταφέρουμε να επιτύχουμε όλους τους στόχους που είχαμε θέσει μέσα στην ημέρα μας δεν θα πρέπει να απογοητευόμαστε. Αντιθέτως, θα πρέπει να αισθανόμαστε ικανοποιημένοι που καταφέραμε να ολοκληρώσουμε μερικές από τις δραστηριότητές μας. Ό,τι δεν προλάβαμε να κάνουμε σήμερα μπορούμε να το μεταθέσουμε για αύριο. Κάθε μέρα είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να πραγματοποιήσουμε όλα όσα επιθυμούμε. Αν μυηθούμε με την ιδέα της to do list με τον καιρό θα μας γίνει συνήθεια. Είτε ξεκινώντας τη μέρα μας είτε αργά το βράδυ μπορούμε να δαπανούμε μερικά λεπτά ώστε να οργανώσουμε το πλάνο της ημέρας. Έτσι, θα καταφέρουμε να οργανώσουμε τις σκέψεις και τις ιδέες μας, μετουσιώνοντας τις σε πράξεις.
Η εκμάθηση και η υιοθέτηση της to do list από την παιδική ηλικία:
Ο Stephen Covey από το κλασικό πλέον βιβλίο του The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change μας εισάγει έναν εύκολο τρόπο για να κατηγοριοποιήσουμε τις δραστηριότητες μας. Η κεντρική ιδέα είναι να διαχωρίσουμε τα πράγματα με τα οποία ασχολούμαστε σε σημαντικά και επείγοντα. Εδώ ακριβώς έρχεται η λίστα, ως ένα πολύτιμο εργαλείο καταγραφής.
Είναι κοινώς αποδεκτό πως η ανατροφή των παιδιών απαιτεί την τοποθέτηση ορίων. Ένα βασικό στοιχείο, που διδάσκει εντέχνως στα παιδιά την πειθαρχία, τον προγραμματισμό και την ελευθερία. Την ίδια στιγμή, η οριοθέτηση και ο σταθερός έλεγχος δεν περιορίζει τις επιλογές του παιδιού. Αντιθέτως, ευνοεί τον πειραματισμό, την ελευθερία της σκέψης καθώς και της έκφρασης. Η φαντασία των παιδιών καλλιεργείται προκειμένου να καταφέρουν σταδιακά να ανεξαρτητοποιηθούν.
Σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους τα πρώτα έξι χρόνια ζωής των παιδιών είναι καθοριστικά για τη δημιουργία της προσωπικότητας και την σφυρηλάτηση του χαρακτήρα τους. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, το παιδί με τη βοήθεια των γονέων αλλά και του ευρύτερου κοινωνικού περίγυρου, θέτει τις βάσεις για τις σχέσεις και τις συμπεριφορές που αργότερα θα τον ακoλουθήσουν στην εφηβική και την ενήλικη ζωή του.
Ένα παιδί που μαθαίνει ήδη από νωρίς τα όρια, έρχεται σε επαφή με χρήσιμες έννοιες όπως είναι ο αυτοέλεγχος. Σταδιακά, αυτό που επιτυγχάνεται με την οριοθέτηση είναι η αυτό-κυριαρχία. Το άτομο, πειθαρχεί, γίνεται κύριος του εαυτού και δεν παρασύρεται από τις ορμές του, όποιας φύσεως και αν είναι αυτές (για παράδειγμα επιθετικές, αυτοκαταστροφικές και πλήθος άλλων).
Πώς μπορούμε να ενσωματώσουμε την οριοθέτηση στην καθημερινή μας ζωή με το παιδί;
Σε μικρές ηλικίες τα όρια και οι κανόνες πρέπει να εξηγούνται όσο το δυνατό πιο απλά και κατανοητά. Η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης, όπως λέει ο λαός μας. Για αυτό και θα πρέπει να επαναλαμβάνουμε τους κανόνες που θέτουμε με ηρεμία όσες φορές χρειάζεται. Ένα ακόμη σημαντικό βήμα είναι οι γονείς να έχουν μια κοινή πορεία πλεύσης. Η συμφωνία λόγων και έργων είναι σημαντική ώστε το παιδί να μη βρίσκεται σε σύγχυση. Ακόμη, μαθαίνει πως οι γονείς του έχουν ίδια αντιμετώπιση απέναντι του, είναι ξεκάθαροι και σταθεροί στις απόψεις τους. Ως απόρροια, το παιδί ”χτίζει” το ρόλο του μέσα στο οικογενειακό σύνολο.
Για να γίνουν όμως όλα τα παραπάνω πράξεις θα πρέπει να υπάρχει ένα σχέδιο, ένα συγκεκριμένο πλάνο δράσης. Αυτό μπορεί κάλλιστα να δημιουργηθεί με τη βοήθεια της to do list. Καταγράφοντας καθημερινά τις εργασίες του παιδιού, θα δημιουργηθεί από κοινού ένα πρόγραμμα βάσει των αναγκών και των επιθυμιών του. Επομένως, μέσα από την καταγραφή, τη δημιουργία πλάνου, μια ευχάριστη και διασκεδαστική διαδικασία για το παιδί, οι γονείς μπορούν να θέσουν διακριτά όρια. Προγραμματίζω. Σχεδιάζω. Υλοποιώ. Αυτό είναι το τρίπτυχο βάσει του οποίου δημιουργούνται τα θεμέλια για την οριοθέτηση, την υπευθυνότητα και τη συνέπεια. Και αυτό με την κατάλληλη παιδαγωγική προσέγγιση δύναται να γίνει ένα με τη φύση των παιδιών μας.
Πηγές:
- The psychology behind to-do lists and how they can make you feel less anxious By Lauren Kent ανακτήθηκε από τον ιστότοπο https://edition.cnn.com (Τελευταία ανάκτηση: 17/10/2020 στις 14:52)
- The psychology of the to-do list – why your brain loves ordered tasks ανακτήθηκε από τον ιστότοπο https://www.theguardian.com (Τελευταία ανάκτηση: 17/10/2020 στις 14:54)
- The psychology of list-makers ανακτήθηκε από τον ιστότοπο https://www.managers.org.uk (Τελευταία πρόσβαση 17/10/2020 στις 15:18)