Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Η Σιωπή της Περσεφόνης, του Θεοφάνη Παναγιωτόπουλου

22 Σεπτεμβρίου 2020
Πηγή: ianos.gr

Υφολογικά στοιχεία διηγήματος Η Σιωπή της Περσεφόνης

   Καταιγιστικό, μυστηριώδες, ρεαλιστικό, με κοφτό λόγο κι αμεσότητα το νέο βιβλίο του Θεοφάνη Παναγιωτόπουλου Η Σιωπή της Περσεφόνης, από τις εκδόσεις Πανός, σε προκαλεί να το ξαναδιαβάσεις όλο απ’ την αρχή. Όμως πίσω απ’ αυτό το ρεαλισμό, ο σουρεαλισμός και το παιχνίδι της φαντασίας εκτοξεύουν την αδρεναλίνη του αναγνώστη. Όλο το βιβλίο πάλλεται ανάμεσα σε ήχους και εικόνες χωρίς να χάνει στιγμή τη «μαύρη» υφολογία στη γραφή του.  Η βαθιά γνώση της κοινωνίας μα και η αρτιότητα στην καλλιτεχνική αποτύπωση  του συγγραφέα, Θεοφάνη Παναγιωτόπουλου, κατορθώνει να συνομιλήσει  κατευθείαν στην καρδιά του αναγνώστη. Το βιβλίο κρατά στιβαρά ένα σπουδαίο χαρακτηριστικό του κοινωνικού νεωτερικού μυθιστορήματος. Κι αυτός δεν είναι άλλος από τον  βασικό κανόνα των διηγημάτων μυστηρίου: «Τίποτα δεν είναι , όπως φαίνεται.» Ο Θεοφάνης Παναγιωτόπουλος, ύστερα από τον «Τελευταίο Ασπασμό» το 2017, εξακολουθεί να αποτυπώνει με μοναδικότητα την ματαιότητα της θνητότητας και το ρευστό των ανθρώπινων σχέσεων με το διήγημα Η Σιωπή της Περσεφόνης.

«Ο γάτος  χώνει τα νύχια του και  χαράσσει τον λαιμό. Ορμάει  έξω  από την αγκαλιά μου.  Χάνεται. Σαν όλους τους άλλους! Χάνεται στο σκοτάδι όπως όλοι εκείνοι που αγαπήσαμε αληθινά

 «Η λύπη είναι ο πλησιέστερος γείτονας της παραφροσύνης» κατά Αντιφάνη, μας επισημαίνει στην εισαγωγή ο συγγραφέας μας, προετοιμάζοντας μας για αυτό που θα ακολουθήσει. Κατά πόσο μπορεί η βαθιά θλίψη να οδηγήσει στην σχιζοφρένεια; Ποιοι θα σταθούν υποστηρικτικά δίπλα στην Πέρσα και ποιοι θα την εγκαταλείψουν;  Πόσο απέχει η λογική από την παράνοια; Kατά πόσο μπορούμε να κρύβουμε τα μυστικά μας στα μαύρα σεντούκια της ψυχής, χωρίς να χάσουμε το κλειδί της αλήθειας; Τα πρόσωπα του έργου Η Σιωπή της Περσεφόνης, οι ήρωες και οι αντιήρωες, ζουν το δικό τους Γολγοθά, ενώ εμείς γινόμαστε συμμέτοχοι μιας συνεδρίας ψυχής, όπου παρακολουθούμε όλες τις φάσεις της τραγωδίας αναμένοντας πάντα την κάθαρση. Γιατί «Εν εκάστη τραγωδία υπάρχει Έγκλημα και Αδικία, της οποίας η τιμωρία αποτελεί Κάθαρσιν.» (Γ. Μιστριωτης).

Σαν ταινία μυστηρίου

  Και πράγματι ο συγγραφέας του διηγήματος Η Σιωπή της Περσεφόνης Θεοφάνης Παναγιωτόπουλος, ικανοποιεί απόλυτα αυτή την ανάγκη του φιλαναγνωστικού του κοινού. Mε ματιά άκρως σκηνοθετική, τοποθετεί ερασιτεχνικά τους ήρωες του σαν ταινία μυστηρίου παραδίδοντας μας ένα τέλος που μας αποζημιώνει. Η λίμνη προσομοιάζεται με λυπημένη γυναίκα που προσκαλεί σαν Σειρήνα. Η αρχαϊκή αυτή, οδύσσεια εικόνα, μας παραπέμπει στο Παπαδιαμαντικό διήγημα «Ολόγυρα στη λίμνη». Εκεί, τα κουφάρια των πλοίων μοιάζουν με ανθρώπινα πτώματα. Ας δούμε πόσο υπέροχα μας παραπέμπει ο παρακάτω στίχος στο βιβλίο του Θεοφάνη Παναγιωτόπουλου:

«Και η φωνή της Μαρίας Φαραντούρη αγριεύει την λίμνη και καταπίνει την ψαρόβαρκα που πηγαινοερχόταν στην άκρη των χειλιών της.»

Η ανθρώπινη υπόσταση  χωρίς αγάπη οδηγεί στον ψυχικό θάνατο.

«Κάθε φορά που η Περσεφόνη αντικρίζει τον νάρκισσο ο Πλούτωνας της δένει τα μάτια με ένα μαύρο μαντήλι.»

Θεολογικές και ποιητικές καταβολές

Η παρουσία του μακάβριου στο έργο του Θεοφάνη Παναγιωτόπουλου σίγουρα έχει θεολογικές και ποιητικές καταβολές, ως απότοκο των σπουδών του. Η πολυσημία και πολυμορφία της διηγηματογραφίας του αποδεικνύεται στο δεύτερο αυτό βιβλίο διηγημάτων του, Η Σιωπή της Περσεφόνης. Το θαυμαστό εξώφυλλο της σιωπηλής και μελαγχολικής ηρωίδας του, της Πέρσας  μας τοποθετεί στο σύγχρονο κόσμο. Η Πέρσα, σαν μια άλλη τραγωδός αρχαίου θεάτρου, σαν μια σύγχρονη Αντιγόνη, που γεννήθηκε μόνο για ν’ αγαπά, προχωρεί παρά τα απανωτά χτυπήματα της μοίρας, έως ότου η αποκάλυψη ενός μυστικού θα την συγκλονίσει.

   Ευτυχώς, ο συγγραφέας του διηγήματος Η Σιωπή της Περσεφόνης, Θεοφάνης Παναγιωτόπουλος, αποφεύγει την παγίδα της ειδυλλιακής και ρομαντικής ηθογραφίας συνδυάζοντας ετερόκλητα λογοτεχνικά στοιχεία (ρεαλισμό-υπερρεαλισμό). Τα στοιχεία αυτά, τα συνυφαίνει σε ένα έργο διαχρονικά μοναδικό και πρωτοπόρο! Μέσα από το προσωπικό δράμα της κεντρικής του ηρωίδας Πέρσας, αποτυπώνονται πολλές σκληρές πτυχές της πραγματικότητας και των ανθρωπίνων σχέσεων. Η λύτρωση δίδεται με τρόπο παράδοξο, που όμως τιμωρεί εμμέσως τον δράστη, και αυτή η «Περσεφονική» μοίρα στο τέλος μας λυτρώνει αποκαθιστώντας την τάξη, αφού απαλύνει από τα πάθη, οδηγώντας στο φως!

Θεοφάνης Παναγιωτόπουλος

Η Χρύσα Νικoλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & αριστούχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, κατέχει δίπλωμα μετάφρασης και υποτιτλισμού, DIPLOMA OF TRANSLATION(Βρετανικό Συμβούλιο). Έχει δημοσιεύσει μελέτες λογοτεχνικής θεματολογίας σε επιστημονικά-θεολογικά περιοδικά. Το 2020 εξέδωσε την δεύτερη ποιητική της συλλογή «Θαύματα κι Αερικά» (Εκδόσεις Δρόμων). Ασχολείται κυρίως με την κριτική της λογοτεχνίας .Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκε το πρώτο της παραμύθι: «Το αγόρι και ο Δράκος», (εκδ. Άπαρσις) Το 2020 βραβεύτηκε με το Β΄ Βραβείο με το ποίημα της «Ιερομνήμονες» στον Θ΄ Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό της Αμφικτυονίας. Το 2019 έλαβε το Α΄ Βραβείο με το ποιητικό της παραμύθι «Ο Νικολιός, η Τύχη κι η Χαρά » από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ). Το 2021 εκδόθηκε η επιστημονική της μελέτη «Η Ορθόδοξη παράδοση στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου» (εκδ. Δρόμων). Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά .Τον Μάιο του 2019 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.). Το 2022 απέσπασε βραβείο και μετάλλιο στον 37ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Νosside με έδρα στην Ιταλία, με συμμετοχή 104 χωρών.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Το κορίτσι του ημερολογίου: Η πρώτη επαφή με τον Sebastian Fitzek

Το νέο βιβλίο Το κορίτσι του ημερολογίου, του συγγραφέα φαινόμενο Sebastian Fitzek κυκλοφόρησε πρόσφατα από…

Βιβλίο

Αναγνωρίζοντας τα “Στ’χειά και τις Στοίχαινες”

Μια πρωτότυπη ιδέα από την ομάδα Δημιουργικής Γραφής Λιμεναρίων Θάσου, έλαβε σάρκα και οστά με…

Βιβλίο

Ruth Ware: Η σύγχρονη βασίλισσα του ψυχολογικού θρίλερ

Όταν σκέφτεσαι σκοτεινά μυστικά, απομονωμένα σπίτια και ιστορίες που σε κάνουν να κρατάς την ανάσα…

Βιβλίο

H στιγμή του θανάτου μου

Η στιγμή του θανάτου δεν είναι κάτι δεδομένο, κι ας τον αποκαλούν “μόνη βεβαιότητα”. Δεν…

Βιβλίο

Τρεις εκδοχές του Φάουστ

Για τον Φάουστ γενικά έχει γίνει αναλυτικά λόγος άλλου που μας καλύπτει. Η επιτομή, αν…

Βιβλίο

Ο Βασιλιάς του Τρόμου: 10 βιβλία του Stephen King που θα σε στοιχειώσουν

Οι νύχτες μεγαλώνουν, τα φώτα χαμηλώνουν και ο αέρας αποκτά εκείνη τη γνώριμη ψυχρή υφή…

Βιβλίο

3 μυθιστορήματα κλασσικής λογοτεχνίας για να χουχουλιάσεις το φετινό φθινόπωρο

Ο γλυκός ερχομός του φθινοπώρου παίρνει την σκυτάλη από ένα υπέροχο ρομαντικό και ζεστό καλοκαίρι…