Επιστροφή στις Μνήμες

26 Σεπτεμβρίου 2023
Μνήμες
Μνήμες, εκδόσεις Αγγελάκης, πηγή εικόνας: facebook.com 

Ο διαγωνισμός «Mνήμες» χάρη στην εξαίρετη  πρωτοβουλία της ιδρύτριας του 41 Street Café  Ευαγγελίας Nούτσου δημιουργήθηκε. Το εικαστικό έργο του δημιουργού Γιώργου Mανιατάκη με τίτλο “Βενετία αλλιώς” αποτέλεσε την πηγή της δημιουργικότητας των διαγωνιζομένων ποιητών. Και πώς αλλιώς, αφού η ομορφιά του πίνακα, πέρα από την αισθητική του αρτιότητα, οδηγεί το θεατή στη δική του ερμηνεία. Ο δρόμος όπου το παλιό συνδέεται με το καινούργιο, η διασύνδεση δηλαδή παρελθόντος παρόντος υπήρξε το κυρίως αίτημα πρόκλησης των διαγωνιζόμενων.

Πράγματι το βιβλίο αυτό, οι Μνήμες, αποδεικνύει πώς όλα τα ποιήματα των παιδιών δονούνται από το προσωπικό τους ύφος και στίγμα, δημιουργώντας, με αυτό τον τρόπο ένα παζλ δημιουργικότητας φαντασίας και ποίησης. Πρόκειται για ένα παζλ έμπλεο από χρώματα, μουσική, λέξεις και δονήσεις του παρελθόντος. Ουσιαστικά, όλα ζουν στο παρόν υμνώντας το χθες.

Γράφει ο εικαστικός και συγγραφέας Γιώργος Μανιατάκης σε ένα εισαγωγικό ποίημα του στο βιβλίο. «Φυσά βοριάς, φυσά νοτιάς//αγρίεψε το κύμα//και οι δυο μας εχαθήκαμε//στης μοναξιάς τη σπείρα//σε πήρανε οι άνεμοι//και δεν σε ξαναείδα.»

 

Μνήμες. Γιώργος Μανιατάκης, ζωγράφος, συγγραφέας

Και οι 11 συμμετέχοντες – διακριθέντες στο εν λόγω βιβλίο αποτυπώνουν στο χαρτί τη χαραγματιά της άφθαρτης μνήμης. Ενσταλάζουν το δικό τους συναίσθημα, που αφυπνίζει τον αναγνώστη και τον μεταφέρει νοερά στη δίνη της μνήμης. Τον εμπλέκει μεθεξιακά στο συναίσθημα τους.  Ας δούμε εν συντομία το προσωπικό τους αποτύπωμα στο εν λόγω βιβλίο Μνήμες, των εκδόσεων Αγγελάκη.

Advertising

Advertisements
Διαβάστε επίσης  Περί ποίησης ο λόγος: επίπεδο αρχάριων
Ad 14

Λένια Αναστασοπούλου, Εύα Δημακοπούλου

Η Λένια Αναστασοπούλου στο ποίημα «Η πυξίδα μου» κάνει ελιγμούς στο αέναο πέρα-δώθε της ζωής, πυξίδα κρατώντας τις μνήμες της. Ξέρει πως ό,τι «εισπράττει»  σήμερα, το οφείλει στο χθες. Η Εύα Δημακοπούλου στέκει στη μέση του δωματίου της νιότης με μάτια ορθάνοιχτα εμπρός στο άγνωστο. Μα η μνήμη τώρα φαίνεται στο χθες και κρυφοκοιτάζει τα συναισθήματά της νιότης. Θέλει δύναμη το αύριο. Το ξέρει γι’ αυτό «κλείνει την πόρτα και με γέλια κατεβαίνει τα σκαλιά τρέχοντας».

Ελένη Ζαραμητροπούλου, Χρυσοβαλάντου Καλαϊτζίδου

Η Ελένη Ζαραμητροπούλου εκστατική στέκεται εμπρός στον πίνακα του ζωγράφου και μας μιλά με λυρισμό αλλά και ρυθμό για την αρπαγή της Περσεφόνης. Η χαμένη αθωότητα, υπογραμμίζει, δε γυρίζει πίσω ούτε καν για έξι μήνες, δημιουργώντας ένα υπέροχο οξύμωρο σχήμα. Η Χρυσοβαλάντου Καλαϊτζίδου «ακούει το αίμα να κουβαλάει μνήμη μαζί με οξυγόνο». Οι αισθήσεις μας περιλούζουν συναισθήματα, μεταμορφώνονται σε μνήμες αλλοτινές. Μοντέρνα ποίηση, με όμορφους διασκελισμούς, τρυφερότητα και αφαιρετικότητα γράφει: “Βλέπεις εγώ είμαι το κλαράκι”.

Μυρσίνη Μόσχου, Μαρίνα Παπούλα

Η Μυρσίνη Μόσχου γράφει «Φορτίο αβάσταχτο η θύμηση στης μοναξιάς το βράχο». Όμως η ποιήτρια ξέρει πώς η ελπίδα γέννα τόλμη και θάρρος, συνεπιβάτες του αύριο. «Οι μνήμες πάντα νικούν!» όμορφα υπογραμμίζει. Η Μαρίνα Παπούλα γεμάτη αλληγορία μας συγκλονίζει καθώς παρομοιάζει το ανθρώπινο σώμα με το κόκκινο σπίτι της Μυκόνου. Γράφει στο κλείσιμο: «Τέλος τους σοβάδες και τις πέτρες. Όλα στη θάλασσα. Μα δεν σκέφτηκα πως και το νερό έχει μνήμη».

Μαρίνα Πετράτου, Σωτηρία Σκορδιάνου

Η Μαρία Πετράτου κοιτάζει το απέραντο γαλάζιο αναμένοντας το αύριο της Ελπίδας. Κλείνει στα κουτάκια της μνήμης την ευτυχία της παιδικότητας και περιμένει το αύριο για να φορτώσει τις καινούργιες τις αναμνήσεις. «Κι όμως βαθιά μέσα μας υπάρχουν μνήμες από τότε που ήμασταν παιδιά.» Η Σωτηρία Σκορδιάνου παίζοντας με τα γράμματα αλλά και τις λέξεις θυμίζει πόσο μικρό είναι το κενό ανάμεσα στο ξέχασα από το έχασα. Γράφει: “Κουβέντες μέχρι το ξημέρωμα και δάκρυα λίγο πριν τον αποχωρισμό. Το αντίθετο ή το αντίδοτο της μνήμης είναι η λήθη. Θυμάσαι; Mα πως! Σε (ξ)έχασα!”

Διαβάστε επίσης  Γιατί να διαβάσουμε όλοι παραμύθια τα Χριστούγεννα
Advertising

Παναγιώτης Σταματέλος, Χρυσούλα Φούφα

Ο Παναγιώτης Σταματέλος τονίζει τη σημαντικότητα του οίκου στην καρδιά του, που δεν είναι άλλη από τη ζωντανή μνήμη της εστίας. Εκεί που πάντα ξεκουράζεται η καρδιά. Γράφει: “Το σπίτι αυτό έχει μνήμες, οι μνήμες μας έχουν και αυτές  σπίτι”. Η Χρυσούλα Φούφα σε ένα σπίτι πέτρινο θυμάται μιαν άλλη εποχή υπογραμμίζει την αιωνιότητα της μνήμης του απέραντος του συναισθήματος γράφοντας: “Στ’ αθώα μάτια μικρού παιδιού, ακόμη θύμησες μεγάλου”.

Νίκος Χηνάρης

Τέλος, ο Νίκος Χηνάρης είναι όπως αυτογραφικά σε α’ πρόσωπο γράφει «είμαι ο δάσκαλος  που δε δέχεται μαθήματα, είμαι ο Πάρης κι έχω ξεχάσει την Ελένη.» Μέσα από το “Δεν θυμάμαι “, μας περνά με  ρυθμό την αξία της μνήμης. Την υπεροχή της στο συναίσθημα, τη γεφυροποιό της δύναμη ανάμεσα στη χαρά και στη λύπη.

Η παρουσίαση του βιβλίου πραγματοποιήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 2023 στο Cace 41.  Εξαιρετική ήταν η πλαισίωση του όλου εγχειρήματος από την σχολή χορού Rags Factory. Την παρουσίαση συνόδευσαν με χορευτικά στιγμιότυπα οι ηθοποιοί Ευγενία Μανούσου και Αρσένιος Γαβριηλίδης. Oι φωτογραφίες της εκδήλωσης είναι του Γιάννη Γκογκόπουλου. Στον συντονισμό ήταν η συγγραφέας και διανοήτρια Παναγιώτα Μπλέτα και για το βιβλίο μίλησε  η βιβλιοκριτικός και συγγραφέας Χρύσα Νικολάκη.

Advertising

Η Χρύσα Νικoλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & αριστούχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, κατέχει δίπλωμα μετάφρασης και υποτιτλισμού, DIPLOMA OF TRANSLATION(Βρετανικό Συμβούλιο). Έχει δημοσιεύσει μελέτες λογοτεχνικής θεματολογίας σε επιστημονικά-θεολογικά περιοδικά. Το 2020 εξέδωσε την δεύτερη ποιητική της συλλογή «Θαύματα κι Αερικά» (Εκδόσεις Δρόμων). Ασχολείται κυρίως με την κριτική της λογοτεχνίας .Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκε το πρώτο της παραμύθι: «Το αγόρι και ο Δράκος», (εκδ. Άπαρσις) Το 2020 βραβεύτηκε με το Β΄ Βραβείο με το ποίημα της «Ιερομνήμονες» στον Θ΄ Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό της Αμφικτυονίας. Το 2019 έλαβε το Α΄ Βραβείο με το ποιητικό της παραμύθι «Ο Νικολιός, η Τύχη κι η Χαρά » από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ). Το 2021 εκδόθηκε η επιστημονική της μελέτη «Η Ορθόδοξη παράδοση στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου» (εκδ. Δρόμων). Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά .Τον Μάιο του 2019 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.). Το 2022 απέσπασε βραβείο και μετάλλιο στον 37ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Νosside με έδρα στην Ιταλία, με συμμετοχή 104 χωρών.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Προσχολική ψυχοκινητική ανάπτυξη: Διαφορές φύλου

Το παρόν άρθρο Υπάρχουν διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών στην

Το πρώτο ψέμα κερδίζει: μία γυναίκα, πολλές προσωπικότητες

«Συναντάς μία άγνωστη γυναίκα σε ένα πάρτι… Σου μοιάζει.. και