
Στο μονοπάτι της αλήθειας
Η Καλλιόπη Κουντουρόγιαννη με τη νουβέλα της «Το πέρασμα» από τις εκδόσεις Διάνοια σκηνοθετεί με μαεστρία τη ζωή της ηρωίδας της Νίκης, σε ένα σκηνικό που από την αρχή μαγνητίζει το βλέμμα του αναγνώστη. Η γλώσσα είναι απλή και κόφτη, πράγμα που εντείνει την αύξηση της αγωνίας ανάμεσα στις σκηνές. Και λέω σκηνές γιατί πραγματικά «Το πέρασμα» διαχέεται από μία κινηματογραφική γοητεία λόγω των γρήγορων εναλλαγών και της έντονης πλοκής. Η Νίκη μας προκαλεί να ακολουθήσουμε το δικό της μονοπάτι στην ανεύρεση της αλήθειας. Το αίσθημα της αμφιβολίας που μας προκαλεί με τέχνη η συγγραφέας είναι το διφορούμενο. Ο διχασμός βρίσκεται ανάμεσα στη σκέψη και την απόφαση, ανάμεσα στην κατάφαση και στην άρνηση. Αυτή ακριβώς η αμφιβολία προκαλεί το αναγνωστικό ερευνητικό ενδιαφέρον και μας ωθεί να την υποβάλουμε σε κριτικό έλεγχο για να ξορκίσουμε το “άδικο”, να αγκαλιάσουμε το δίκαιο.

Το κίτρινο χαρτάκι
Η συγγραφέας περιγράφει στη σελίδα 21: “Ανακουφισμένη, κινούσε τα πέλματα κάνοντας αργούς κύκλους για να τονώσει την κυκλοφορία του αίματος και να διώξει το μούδιασμα. Ένιωσε ικανοποίηση και με αργά βήματα προχώρησε προς τον διακόπτη και άναψε το φως του χολ. Έξω είχε νυχτώσει. Της ήταν απίστευτο πώς πέρασε η ώρα από τη στιγμή που χτύπησε το κουδούνι. Το κουδούνι, το κίτρινο χαρτάκι ,αναφώνησε συνειδητοποιώντας μόλις τι είχε προηγηθεί. Η πετσέτα με την οποία ήταν τυλιγμένη τόση ώρα βρισκόταν πεσμένη στο πάτωμα, στο σημείο που πριν ήταν ξαπλωμένη η ίδια. Έσκυψε να τη σηκώσει. Το κίτρινο χαρτάκι πρόβαλε σ’ όλο του το μεγαλείο κάνοντας τη να τρομάξει στη θεά του, θυμίζοντας της αυτό που πρέπει να φοβάται, αυτό που θέλοντας και μη βρέθηκε στο δρόμο της.”
Βιβλίο μέσα στο βιβλίο
Δεκαεννέα κεφάλαια απαρτίζουν «Το πέρασμα» και βαθμιδών μας ανεβάζουν στην κλίμακα αφήγησης της συγγραφέως. Με τρόπο εικονοπλαστικό και συνάμα μυστηριώδη. Αλήθεια, η Καλλιόπη Κουντουρόγιαννη κατορθώνει να αποδώσει το νουάρ σε μόλις 121 σελίδες με ύφος φλεγματικό και ανιχνευτικό, όπως πρέπει σε αυτό το είδος μυθιστορήματος. Η συγγραφέας ανήκει στους συγγραφείς του κλασικού μυστηρίου χρησιμοποιώντας την τεχνική «βιβλίο μέσα στο βιβλίο». Εδώ, τα παιχνίδια λογικής έχουν την πρωτοκαθεδρία μεταξύ των ηρώων. Έμφαση δίνεται στη λεπτομερή περιγραφική αλλά και στην προσωποκεντρική απεικόνιση του τοπίου και των ανθρώπων. Ενώ, ο κεντρικός άξονας του μυθιστορήματος στηρίζεται στο απωθημένο παρελθόν. Συμπερασματικά, η Καλλιόπη Κουντουρόγιαννη με αυτή την πρώτη της εντυπωσιακή εμφάνιση στο μυστηριώδες μυθιστόρημα ξεχωρίζει για την αίσθηση της γλώσσας , του ρυθμού, αλλά και τη φρεσκάδα και το άρωμα μιας άλλης εποχής.

Εύκολη και καθαρή ανάγνωση
“Οι αχτίδες του δειλινού που ξεπρόβαλαν μέσα από το παράθυρο ζέσταναν το πρόσωπό της. Έκλεισε τα μάτια της και μία αόριστη ελπίδα την αγκάλιασε σαν ζεστό πάπλωμα.” Όπως βλέπουμε, η αφήγηση περιλαμβάνει ποιητική διάθεση, αλληγορίες και μεταφορές που ζωντανεύουν τις εικόνες. Το θαυμαστό είναι ότι η συγγραφέας Καλλιόπη Κουντουρόγιαννη κατορθώνει να πετύχει το βασικό ζητούμενο αυτού του είδους μυθιστορήματος. Αυτό δεν είναι άλλο από την εύκολη και διαυγή ανάγνωση που υπόκειται σε σταθερούς και καθαρούς κανόνες διήγησης.
Διεγείροντας την αγωνία του αναγνώστη
Πραγματικά, η Νίκη, η ηρωίδα του μυθιστορήματος, παλεύει να αποκαταστήσει μαζί με τον Πέτρο την διαταραγμένη ηθική τάξη. Ο γοητευτικός και σκληρός αμοραλιστής Νέστορας είναι ο αντιήρωας του έργου. Ανήθικος ως το κόκκαλο δεν έχει ηθικούς φραγμούς για το παραμικρό, ακόμα και απέναντι στο ίδιο του το παιδί. Όπως υπέροχα αναφέρεται στο οπισθόφυλλο, η Νίκη περιτυλιγμένη σαν σε ιστό αράχνης, προσπαθεί να ελευθερωθεί από τα μυστικά και τα δεινά ενός παρελθόντος. Πρόκειται για ένα ταξίδι αναζήτησης της αλήθειας, του περάσματος από το σκοτάδι στο φως. Η συγγραφέας σκιαγραφεί αριστοτεχνικά ένα μονοπάτι από την οδύνη στη γαλήνη, από τον πόνο στην ελπίδα. «Το πέρασμα» της Καλλιόπης Κουντουρόγιαννη είναι μία εξαιρετικά δουλεμένη λογοτεχνική γραφή που μέσα στις 121 σελίδες του, κατορθώνει το ζητούμενο, να διεγείρει την αγωνία του αναγνώστη στο έπακρο.