Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Στέλλα Πετρίδου, Έλα ξανά: μια νέα ποιητική συλλογή

Αισθαντικότητα & Ρυθμός

Η Στέλλα Πετρίδου μας παρουσιάζει την ένατη ποιητική της συλλογή, από τις εκδόσεις Βακχικόν με τίτλο «Έλα ξανά». Στο τελευταίο σκέλος της συλλογής ανθολογούνται 12 τραγούδια της ίδιας , μαζί με ένα ξεχωριστό cd που συνοδεύει το κλείσιμο του βιβλίου. Η μελοποίηση έγινε από ξεχωριστούς μουσικούς , που αγάπησαν τους στίχους της και τους έδωσαν πνοή. Εξάλλου όλα τα ποιήματα της ποιήτριας σε  κατακλύζουν από μια υπέροχη αισθαντική μουσικότητα,  και ο ρυθμός αποτελεί το σήμα κατατεθέν τους.

Απολογισμός

Η έκπληξη σε σύγκριση με άλλες ποιητικές είναι κάποια πεζοποιήματα, στα οποία η ποιήτρια τολμά να τσαλακωθεί και να αντικρύσει κατάματα τις πληγές της. Ένα  από αυτά είναι το «Σάπιο τίποτα». Εκεί,  ο απολογισμός της μέρας εξομολογείται στα ράσα της νύχτας. Είναι η ώρα που το μαύρο γίνεται ολόλευκο , ως το «απωλωλόν πρόβατο», είναι ή ώρα που στο μη πόσιμο νερό ανθίζουν οι λωτοί του καλού. Είναι η ώρα της αυτοσταύρωσης του εγώ.

Στο ποίημα «Μόνος» μια φωνή απ’ το χαρτόκουτο του δρόμου, υπό της αδιαφορίας το βλέμμα γεννά  μια κατάδυση απνευστί στο βυθό της μνήμης. Η ελπίδα, του έρωτα εκκρεμότητα,  είναι λιμάνι, είναι ζωντανή μορφή που θεριεύει στο απόλυτο κενό της εγκατάλειψης.

«Κι ειν’ η μορφή σου ζωντανή για να ελπίζω

πως κάποια μέρα στην αγκάλη σου θ’ ανθίζω.»

 

«Τι καημός», γράφει η Στέλλα Πετρίδου, «να τελειώνει η αρχή πριν το τέλος». Η καρδιά με λυγμό πια κουνά το μαντήλι».

Εικόνες «εγκλωβίζουν» το στιγμιαίο «τέλος»(υπέροχη χρονική αντίθεση) και μεταφέρουν τον πόνο, παραδίδοντας τον στον αναγνώστη τυφλά. Η ωμότητα στις λέξεις του ποιήματος «Στιγμιαίο τέλος» μας επαναφέρει στην τραγικότητα της αποσύνθεσης όταν ο έρωτας «στα ψυχρά των καιρών κατακάθια» αφήνεται.

 

«Η καρδιά, που χτυπούσε για χρόνια το μέλλον σαν πρόσμενε,

μέρα νύχτα ακροβάτης τ΄ ονείρου,

στο μεγάλο του πόθου ταξίδι της

με λυγμό πια κουνά το μαντήλι.»

Γυμνή αλήθεια

Η ποιήτρια Στέλλα Πετρίδου, κοιτά κατάματα το σκοτάδι, στα άστρα ακουμπά την ψυχή της, «εκεί, σε αδούλωτη γη» την καρδιά της ελεύθερη αφήνει. Οι αντιθέσεις και οι παρομοιώσεις ορμητικά μας παρασύρουν σαν δυνατό ποτάμι , ανάμεσα σε πευκόφυτα δάση και ολάνθιστα λιβάδια στον ποιητικό της μικρόκοσμο. Και τότε χωρίς μικροσκόπιο βλέπουμε την αλήθεια της γυμνή, την αγάπη της για τη ζωή, την δύναμη των λέξεων που κρύβεται στη σκιά της θλίψης, την νεογέννητη ανάγκη της για ανατέλλοντα όνειρα.

Όμως αυτό που μας αιχμαλωτίζει είναι η επιθυμία της ποιήτριας να αφουγκραστούμε την μουσικότητα των στίχων , την ευρυθμία των λέξεων που λες και σαλεύουν πάνω στο χαρτί, πότε περίλυπες και πότε χαρούμενες, ακολουθούν τη μπαγκέτα της ψυχής της.

Στέλλα Πετρίδου
Πηγή εικόνας: xiakanea.gr

 Μωσαϊκό μνήμης

Βασικός πυλώνας της γραφής της είναι η νοσταλγικότητα , αυτή συντροφεύει σχεδόν κάθε χορδή  της ποιητικής της άρπας . Η νοσταλγία είναι σήμα κατατεθέν και των τίτλων των ποιημάτων, που σαν μωσαϊκό,  αναπαριστούν μνήμες από μια άλλη εποχή, όπου ο έρωτας πρωτοστατούσε. Οι προσωποποιήσεις είναι διάχυτες με τα στοιχεία της φύσης,  να κυριεύουν τις λέξεις στο ρυθμό της ψυχής.

 

«Πώς να σωθώ μ’ αμόλυντο δικαίωμα

γυμνός, γυμνός σα σέρνομαι στο φως,

που θόλεψα απ΄ τα σύννεφα του μίσους,

του μίσους του τρελού μου αυταρχισμού;»

 

Η αποξένωση απ τις λέξεις , από τον έρωτα, την Ποίηση, είναι Κόλαση.

 

«Κόλαση λέμε τη σιωπή,

κείνη που πέφτουμε με βία στο κατακάθι της

αποκομμένοι από ελπίδα και ζωή.»

Πάλη και ταύτιση

Η Στέλλα Πετρίδου μιλά για την πάλη μεταξύ συνειδητού και ασυνειδήτου, λογικής και βούλησης, ονείρου και πραγματικότητας. Η νύχτα εδώ γίνεται αναστεναγμός και ποτάμι δακρύων, κάθαρση ζωής.

 

«Τη νύχτα των μοιραίων πυρετών,

καθώς ριζώνει η κατάρα μες στο ψέμα,

τη νύχτα των πολλών αμαρτιών

βαριά η ανάσα κολυμπάει σ’ άδειο αίμα.»

 

Η Στέλλα Πετρίδου τολμά στο «Έλα ξανά», να εκτεθεί και να εκθέσει τα αλησμόνητα ταξίδια και τα ανολοκλήρωτα όνειρα.

 

«Στου ταξιδιού μας τον βυθό

στο τέλος ρίξαμε αυλαία

στο απροχώρητο.»

Πεπρωμένο

Το οδοιπορικό της αυτό στην απροσπέλαστη μνήμη θρέφει την ψυχή με παράπονο, καθώς η σκέψη νοιώθει φτωχή , εμπρός στα πρότερα όνειρα , τα μεγάλα. Φιλοσοφοκεντρική, βαθιά ψυχαναλυτική, η ποιήτρια μετρά σωστά και λάθη και αναριγά εμπρός στην αδυναμία του ανθρώπου να ορίσει την τύχη του.

«Βαριά η τύχη μας, ψυχή.

βαριά η τύχη μας,  η κλέφτρα.

Κι είναι μια θάλασσα ρηχή.

Κι είναι μια θάλασσα πλανεύτρα.»

Στέλλα Πετρίδου: "Γράφω μόνο όταν νιώσω την ανάγκη να το κάνω, όταν η ψυχή μου θέλει απεγνωσμένα να ζωγραφίσει μια εικόνα από λέξεις" - Polis Magazino
Πηγή εικόνας: polismagazino.gr

Παράλληλο σύμπαν

Οι παραπονεμένες λέξεις είναι μια μαύρη τρύπα στον ανταριασμένο ουρανό της συγγραφέως, πύλη σε ιδιωτικούς μυστικούς κόσμους. Μέσα σε αυτό το χωνευτήρι των παράλληλων σκέψεων και  συναισθημάτων βρίσκεται η Παραδείσια Πύλη της πνευματικής ωριμότητος της Στέλλας Πετρίδου. Σε αυτήν μας προσκαλεί να εισέλθουμε, σαν θαλασσόπορος σε αχαρτογράφητα νερά.

«Κι εκεί, στη ζάλη της φυγής, που η θάλασσα τον κλέβει,

όταν τον βρίσκει ο Γαρμπής μες στη φουρτούνα γητευτής,

γαντζώνεται απ’ το πάθος του και τον καιρό μερεύει.» (Θαλασσοπόρος)

 

Η Χρύσα Νικoλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & αριστούχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, κατέχει δίπλωμα μετάφρασης και υποτιτλισμού, DIPLOMA OF TRANSLATION(Βρετανικό Συμβούλιο). Έχει δημοσιεύσει μελέτες λογοτεχνικής θεματολογίας σε επιστημονικά-θεολογικά περιοδικά. Το 2020 εξέδωσε την δεύτερη ποιητική της συλλογή «Θαύματα κι Αερικά» (Εκδόσεις Δρόμων). Ασχολείται κυρίως με την κριτική της λογοτεχνίας .Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκε το πρώτο της παραμύθι: «Το αγόρι και ο Δράκος», (εκδ. Άπαρσις) Το 2020 βραβεύτηκε με το Β΄ Βραβείο με το ποίημα της «Ιερομνήμονες» στον Θ΄ Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό της Αμφικτυονίας. Το 2019 έλαβε το Α΄ Βραβείο με το ποιητικό της παραμύθι «Ο Νικολιός, η Τύχη κι η Χαρά » από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ). Το 2021 εκδόθηκε η επιστημονική της μελέτη «Η Ορθόδοξη παράδοση στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου» (εκδ. Δρόμων). Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά .Τον Μάιο του 2019 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.). Το 2022 απέσπασε βραβείο και μετάλλιο στον 37ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Νosside με έδρα στην Ιταλία, με συμμετοχή 104 χωρών.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Ο κακός Δημιουργός μας

Ιαλδαβαώθ, ο Δημιουργός των Γνωστικών. Πηγή: resizing.flixster.com Για τους γνωστικούς έχουμε ξαναμιλήσει αλλού. Η αξία…

Βιβλίο

«Ο Kηπουρός και ο θάνατος» του Georgi Gospodinov: Στον κήπο της απώλειας και της αποδοχής

Τέσσερα χρόνια μετά το «Χρονοκαταφύγιο» (Ίκαρος, 2021) ο βραβευμένος με Booker 2023, Georgi Gospodinov, επιστρέφει…

Βιβλίο

Η τέχνη του να ζεις χωρίς να κυνηγάς την τελειότητα: Μαρκ Μάνσον

Το βιβλίο του Μαρκ Μάνσον «The subtle art of not giving a f$ck» ή αλλιώς…

Βιβλίο

«Αδέσποτες Σκύλες»: Η γυναικεία εμπειρία στο μικροσκόπιο της Ντάλια δε λα Σέρδα

Το βιβλίο «Αδέσποτες Σκύλες» της Μεξικανής Ντάλια δε λα Σέρδα, αν και πρωτόλειο, κατάφερε να…

Βιβλίο

Πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου: το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη

Το πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου είναι το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη και αυτό…

Βιβλίο

Το κορίτσι του ημερολογίου: Η πρώτη επαφή με τον Sebastian Fitzek

Το νέο βιβλίο Το κορίτσι του ημερολογίου, του συγγραφέα φαινόμενο Sebastian Fitzek κυκλοφόρησε πρόσφατα από…

Βιβλίο

Αναγνωρίζοντας τα “Στ’χειά και τις Στοίχαινες”

Μια πρωτότυπη ιδέα από την ομάδα Δημιουργικής Γραφής Λιμεναρίων Θάσου, έλαβε σάρκα και οστά με…