Tο Αλφαβητάρι του Έρωτα

Οι λέξεις είναι νοητικά κατασκευάσματα 24 γραμμάτων που και πάλι δεν χωρούν μέσα στο Αλφαβητάρι του Έρωτα, της Λένας Φατούρου. Ο έρωτας και ο θάνατος σε ένα υπέροχο συνταίριασμα αισθήσεων αγκαλιάζονται, παρασύροντας μας μυσταγωγικά στης αγάπης τα λόγια. «Αγάπης λόγια έχω να θυμάμαι/αφόρητη του νόστου συντριβή/αλύπητες φωνές μου τραγουδάνε/αδάμαστες αισθήσεις τραντάζουν το κορμί».

Αυτή η αισθητική ιδιότητα των στίχων της είναι ενδεικτική της μεγάλης της αρετής , της δημιουργίας εικόνων.

Οι μεταφορές μας συνεπαίρνουν: «Γιρλάντες της ψυχής /φωτισμένη πυξίδα. Γαντζωμένα τα χέρια, σαν αμπάρες σε πλοίο… Γυαλισμένες εικόνες στων ματιών το τοπίο/Γνέθε μου λόγια χωρίς να μιλάς.» Η αγάπη δεν χρειάζεται λόγια, μόνο οι εικόνες των ματιών αποτυπώνουν την έκσταση της ψυχής.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η ανάπλαση και ανασύνθεση των κάδρων του ουρανού και της γης, του ανθρώπου στον μικρόκοσμο του μέσα στη συμπαντική νομοτέλεια είναι ένα δώρο προς όλους μας, ωδή στην αγάπη. «Ήσουν για μένα λατρείας αλήθεια/ήρεμης θάλασσας ήσουν αφρός. Ήρωας άτρωτος στα παραμύθια/ημέρας λάμψη και νύχτας φώς.» Ο έρωτας γίνεται λαίλαπα, φωτιά διπολική που λιώνει τα σωθικά, μπερδεύοντας θλίψη και χαρά.»

Ο έρωτας, αυτός ο Πανδαμάτωρ Θεός της ψυχής μπορεί να γίνει της Κόλασης Δάντης , «μελλοθανάτια φωνή».

Ο ανελέητος πόνος του εξιστορείται μέσα σε ένα μόνο στίχο: «Νυστέρια κράταγες για μένανε αγάπη», θυμίζοντας μας το ποίημα «Μακριά», του Καβάφη. Με τρόπο ελλειπτικό η ποιήτρια καταγράφει τη μνήμη του έρωτα. Ο ερωτικός θαυμασμός και η επιθυμία λειτουργούν ενισχυτικά στην υποβλητική ατμόσφαιρα. «Νύχτα μου πήραν τη λευκή μου φορεσιά. Νύφη δεν μ ήθελαν σε τούτη τη ζωή μου/Νίκησαν! Κι έμεινα αιώνια στα βαθιά.»

Το λευκό της φορεσιάς, σαν το διάφανο τούλι της νύφης συνδέεται με τα όνειρα και τις προσδοκίες μιας πρότερης ζωής που με το πέρας του χρόνου εδραιώνεται στο «ναδίρ».

Advertising

Ο έρωτας , άλλοτε είναι όφις φαρμακερός που δεν μπορεί κανείς να του ξεφύγει στην Κόλαση και άλλοτε είναι άσπρο ρόδο και ροζ μενεξές σε Παραδείσιο Κήπο: «Πέρασα στης πούλιας την ανταύγεια. Πήρα τη χαρά του αυγερινού. Πάτησα στου έρωτα τα χνάρια. Πρόδωσα τη λογική του νου.»

Στο κέντρο του μεταφυσικού στοχασμού της ποιήτριας συναντάμε πάντα το αίτημα του θανάτου : «Ύστατη στιγμή κι ο θάνατος με πήρε. Υάκινθο μυρίζει της στράτας μου η φυγή. /Υγρό το χώμα μου φωνάζει, έλα, γύρε/Υπόσχομαι ηρεμία, θανατική σιγή.»..
«Υπέγραψα συμβόλαιο με θέληση δική μου/Υπόδουλος του σύμπαντος σε αληθινή ζωή.»

Μόνο ο έρωτας είναι θεραπευτής του θανάτου, χαρούμενο τραγούδι, αστείρευτο γέλιο, ηδονή φυκιού, θεμέλιο ζωής. Ο αληθινός, απόλυτος έρωτας φανερώνεται στο δίστιχο: «Καρφίτσωσα στο πέτο μου εσένα/κόκκινη της ψυχής μου ζωγραφιά/κομμάτιασα ότι άλλο εσκεμμένα/κάθαρσης πήρα αγνή μεταλαβιά.»

Advertising

Tο Αλφαβητάρι του Έρωτα, της Λένας Φατούρου

Ο πεσιμισμός της ποιήτριας μας οδηγεί σε μια Καρυωτακική πλεύση γραφής όπου μέσα στη θάλασσα της μελαγχολίας αναβλύζουν γαλήνια κύματα νηνεμίας, όταν ο έρωτας παντρεύεται το αιώνιο, που δεν είναι άλλο από το ανόθευτο λευκό της αγάπης.

«Χαμόγελα σου τάζω έρωτα μου/Χαρίζω την αγάπη στη ζωή./Χορδές μοιράζω μέσα στην καρδιά μου/ Χαρούμενο τραγούδι ν’ ακουστεί./Χαμήλωσα τα μάτια μου μπροστά σου./Χάρτινος μοιάζω, νομίζω θα καώ. Χαμόκλαδο ξερό μες στην ποδιά σου. Χαρμόλυπος σε βλέπω σαν γιατρό.»

Το βιβλίο κλείνει εύσχημα με τον καταληκτικό στίχο «ωμέγα κι άλφα πια δεν θα βρεις» παίζοντας με τα γράμματα που σχηματίζουν αντίστροφα τη λέξη σ αγαπώ, διατρανώνοντας με αυτό τον τρόπο ότι μόνο στην αγάπη η ψυχή ανθίζει, τερματίζει η παγωνιά.

Όταν ο ώριμος έρωτας στάζει αίμα, ωμέγα και άλφα πια δεν υπάρχουν. Κι όμως η ελπίδα περιμένει να αναδυθεί από τα ωκεάνια βάθη προσμένοντας την αθανασία της αληθινής αγάπης.

Advertising

Η Χρύσα Νικoλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών & αριστούχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (Master of Arts) με ειδίκευση στη Λογοτεχνία, του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Επίσης, κατέχει δίπλωμα μετάφρασης και υποτιτλισμού, DIPLOMA OF TRANSLATION(Βρετανικό Συμβούλιο). Έχει δημοσιεύσει μελέτες λογοτεχνικής θεματολογίας σε επιστημονικά-θεολογικά περιοδικά. Το 2020 εξέδωσε την δεύτερη ποιητική της συλλογή «Θαύματα κι Αερικά» (Εκδόσεις Δρόμων). Ασχολείται κυρίως με την κριτική της λογοτεχνίας .Τον Απρίλιο του 2019 εκδόθηκε το πρώτο της παραμύθι: «Το αγόρι και ο Δράκος», (εκδ. Άπαρσις) Το 2020 βραβεύτηκε με το Β΄ Βραβείο με το ποίημα της «Ιερομνήμονες» στον Θ΄ Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό της Αμφικτυονίας. Το 2019 έλαβε το Α΄ Βραβείο με το ποιητικό της παραμύθι «Ο Νικολιός, η Τύχη κι η Χαρά » από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ). Το 2021 εκδόθηκε η επιστημονική της μελέτη «Η Ορθόδοξη παράδοση στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου» (εκδ. Δρόμων). Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά .Τον Μάιο του 2019 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.). Το 2022 απέσπασε βραβείο και μετάλλιο στον 37ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Νosside με έδρα στην Ιταλία, με συμμετοχή 104 χωρών.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

Η συνταγή κατά του άγχους: Ένα βοήθημα για την καθημερινότητα

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι δυσκολεύονται εξαιτίας του άγχους. Το “Η συνταγή κατά…

Βιβλίο

Κώστας Κρομμύδας: Μια συγκινητική ιστορία μνήμης και αγάπης στο «Μη με λησμόνει»

  Ο Κώστας Κρομμύδας, με το μυθιστόρημά του «Μη με λησμόνει», μας χαρίζει μια ιστορία…

Βιβλίο

Η ανεπιθύμητη ανιψιά: Ο μίτος των αποκαλύψεων ξετυλίγει σκοτεινά μυστικά

Η ανεπιθύμητη ανιψιά, το νέο βιβλίο της Δήμητρας Ιωάννου θα γίνει το αγαπημένο σου αυτό…

Βιβλίο

Οργή, το απαγορευμένο βιβλίο του King

Τι 5, τι 10, τι 400 ευρώ – το βιβλίο Οργή του πολυγραφότατου και διάσημου…

Βιβλίο

Αισχύλεια ψήγματα

Είμαστε συνηθισμένοι να αναζητούμε τις ύψιστες στιγμές των λογοτεχνών σε μεγάλα -σε μέγεθος και σημασία-,…

Βιβλίο

Ανατομία: Ένα σκοτεινό βιβλίο για έρωτα και ανατομία

Ανατομία: Μια ιστορία αγάπης όπου το σκοτάδι της ιατρικής συναντά τον έρωτα Το «Ανατομία: Μια…

Βιβλίο

Οι Επιβάτες της Αποβάθρας 5: Η δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης

Πόσες φορές έχουμε προσπεράσει αγνώστους μέσα στο μετρό, χωρίς να φανταζόμαστε πόσα θα μπορούσαμε να…