Το συγκλονιστικό ντεμπούτο του Νόρμαν Μέιλερ, 73 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του

Μέιλερ
Πηγή εικόνας: moazedi.blogspot.com

Ο Αμερικανός συγγραφέας και δημοσιογράφος, Νόρμαν Μέιλερ, έγινε ευρέως γνωστός σε ηλικία 25 ετών για το μπεστ σέλερ του «Οι γυμνοί και οι νεκροί» (1948). Το βιβλίο ανήκει στο είδος της «Νέας δημοσιογραφίας» και αφηγείται μια ημι-αυτοβιογραφική εμπειρία του συγγραφέα, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σε μορφή μυθιστορήματος. Ο Μέιλερ υπηρέτησε στον πόλεμο ως μάγειρας, όμως οι ιστορίες που άκουσε από τους συναδέλφους του από το πεδίο της μάχης τον ενέπνευσαν να γράψει τη συγκλονιστική ιστορία μιας διμοιρίας αμερικανών στρατιωτών σε μια αναγνωριστική επιχείρηση στην υπό ιαπωνική κατοχή φανταστική νήσο Ανοπόπεϊ. Το δημοσιογραφικό ύφος του Μέιλερ επηρέασε, μέσα στις επόμενες δεκαετίες, αμέτρητα λογοτεχνικά και κινηματογραφικά έργα, τόσο σχετικά με τον πόλεμο, όσο και με εντελώς διαφορετική θεματολογία.

Μέιλερ
Πηγή εικόνας: www.discogs.com

Ενώ η ραχοκοκαλιά της ιστορίας μπορεί εύκολα να συνοψιστεί σε μία πρόταση, το βιβλίο του Μέιλερ, που έχει έκταση 550 σελίδες, είναι πολύπλευρο και γεμάτο πληροφορίες σχετικές με τους χαρακτήρες και την αποστολή. Όπως περιγράφεται στο προλογικό σημείωμα:

«Οι γυμνοί και οι νεκροί» είναι η ιστορία μιας διμοιρίας σε μια αναγνωριστική επιχείρηση που αποβιβάζεται στην αφύλαχτη παραλία της νήσου Ανοπόπεϊ. Είναι η ιστορία μιας χούφτας εξουθενωμένων ανδρών που έχουν αναλάβει μια αδύνατη και μάταιη επιχείρηση από την οποία δεν θα επιστρέψουν ποτέ ζωντανοί…

Ο Μέιλερ χρησιμοποιεί αυτή την υπόθεση, περισσότερο ως όχημα, για να μιλήσει τόσο για χαρακτήρες με πολύ ανθρώπινα χαρακτηριστικά, όσο και για τη φρίκη του πολέμου που φτάνει τους συντελεστές του στα άκρα. Οι στρατιώτες χάνουν σε κάποιες στιγμές το θάρρος τους, τα λογικά τους, τον έλεγχο των νεύρων τους, αλλά και μέλη της οικογένειας που έχουν αφήσει πίσω ή και την ίδια τους τη ζωή.

Διαβάστε επίσης  Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ή Ανάσταση νεκρών;
Advertising

Advertisements
Ad 14
Μέιλερ
Στιγμιότυπο από την κινηματογραφική μεταφορά του Ραούλ Γουόλς (1958). Πηγή εικόνας: www.military-stuff.org

Είναι παράξενο πως μια ιστορία 70 και πλέον χρόνων μπορεί να παραμείνει επίκαιρη και κατανοητή μέχρι τις μέρες μας. Οι περιγραφές των όπλων ή του ιματισμού των στρατιωτών θυμίζουν έντονα τη σημερινή εικόνα του στρατού, ενώ η σχέσεις μεταξύ προϊστάμενου και υφιστάμενου παραμένουν ίδιες. Πίσω από την ανάγκη για πειθαρχία, ώστε να φέρουν τη δύσκολη αποστολή σε πέρας, υπάρχουν προσωπικές έριδες, ζηλοφθονία και πάθη που συχνά δημιουργούν τεράστια εμπόδια. Ένας συνταγματάρχης απειλεί έναν υπολοχαγό με στρατοδικείο, εάν δεν σηκώσει τη σβησμένη γόπα του τσιγάρου του από το πάτωμα. Ένας λοχίας μέσα στο θυμό του, σκοτώνει ένα πληγωμένο πουλάκι που έχει περισώσει ένας στρατιώτης για να επιβάλει την τάξη. Ο ίδιος, οδηγεί  ύστερα την αποστολή μέσα από ένα ορεινό μονοπάτι, γνωρίζοντας πως κάτι τέτοιο μπορεί να αποβεί μοιραίο για τους ήδη εξουθενωμένους και τραυματισμένους άνδρες. Η ματαιοδοξία, η δίψα για εξουσία και η απομόνωση είναι μόνο μερικά από τα θέματα που θίγονται εδώ, τα οποία συνεχίζουν να πλήττουν την κοινωνία μας μέχρι σήμερα.

Μέιλερ
Πηγή εικόνας: www.manhattanrarebooks.com

Ο Νόρμαν Μέιλερ συνέχισε την πολυσχιδή καριέρα του γράφοντας τα πολυβραβευμένα έργα «Το πάρκο των ελαφιών» (1955), «Ένα αμερικάνικο όνειρο» (1965), «Οι στρατιές της νύχτας» (1968), «Το τραγούδι του εκτελεστή» (1979) και «Το φάντασμα της πόρνης» (1991), ενώ έγραφε τακτικά για την εφημερίδα «The Village Voice», της οποίας υπήρξε συνιδρυτής. Ως ένας από τους πρώτους εκπροσώπους του είδους της «Νέας δημοσιογραφίας», επηρέασε συγγραφείς όπως τον Τομ Γουλφ, τη Τζόαν Ντίντιον και τον Χάντερ Τόμσον. Όπως είναι φυσικό, με ένα τέτοιο ευρύ αναγνωστικό κοινό, αποκτά κανείς και πολλούς εχθρούς. Στην περίπτωση του Μέιλερ, ένας από τους μεγαλύτερους επικριτές του ήταν ο Γκορ Βιντάλ, ο οποίος απέρριψε το «Οι γυμνοί και οι νεκροί» ως «απάτη» και εξέφρασε με πάθος αυτή του την άποψη τόσο σε τηλεοπτικές εκπομπές, όσο και στον τύπο. Όπως και να ’χει, τα έργα του Μέιλερ και κυρίως το ντεμπούτο του, αποτελούν πλέον σημεία αναφοράς και αξίζει να διαβαστούν από κάθε λάτρη της αμερικανικής λογοτεχνίας.

Διαβάστε επίσης  Το νέο βιβλίο του Jo Nesbo έρχεται στις 6 Ιουνίου

Δείτε το trailer της κινηματογραφικής μεταφοράς στο YouTube:

Advertising

Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Ιστορίες προδοσίας στην αρχαιότητα

Ιστορίες προδοσίας στην αρχαιότητα

Όπως λέει και το λαϊκό απόφθεγμα «την προδοσία πολλοί αγάπησαν,
Τρίστραμ Σάντι

Τρίστραμ Σάντι: σουρεαλισμός στα χρόνια της λογικής

Η “αρχή του αποχρώντος λόγου” -η ολοένα υποχώρηση κι εμβάθυνση