Άντερς ντε λα Μοτ
Αν και το τέλος του καλοκαιριού απέχει ακόμα αρκετά, το ομώνυμο αστυνομικό μυθιστόρημα του ταλαντούχου συγγραφέα του είδους του, Άντερς ντε λα Μοτ, μας μεταφέρει με μεγάλη επιτυχία σε ένα στυγερό έγκλημα, που διαπράχθηκε μια από τις τελευταίες νύχτες του καλοκαιριού, του 1983, στη σουηδική επαρχία, επιβεβαιώνοντας μας το πλέον αναντίρρητο συγγραφικό δαιμόνιο των σκανδιναβών στην αστυνομική λογοτεχνία, αφού ο Άντερς ντε λα Μοτ, με την έως τώρα συγγραφική του πορεία, αποδεικνύει περίτρανα ότι δύναται να ανταπεξέλθει τόσο στη συγγραφή αστυνομικών θρίλερ που χαρακτηρίζονται από καταιγιστική δράση, όσο και στη σύνθεση ψυχολογικών θρίλερ που καθηλώνουν και συναρπάζουν τον αναγνώστη τους.
Η υπόθεση
Το αστυνομικό μυθιστόρημα «Το τέλος του καλοκαιριού» στο υποείδος του ψυχολογικού θρίλερ εντάσσεται, πράγμα που γίνεται εύκολα κατανοητό καθώς η υπόθεση εκτυλίσσεται.
Μια καλοκαιρινή νύχτα του 1983, σε ένα αγρόκτημα της σουηδικής επαρχίας, στο Σκόνε, ένα μικρό παιδί, μόλις πέντε ετών, ο Μπίλι Νίλσον, εξαφανίζεται, αφήνοντας μονάχα ένα ίχνος, το παπούτσι του μέσα στα καλαμποκοχώραφα. Ακολουθούν μια σειρά από αστυνομικές προσπάθειες με στόχο την εύρεση του μικρού αγοριού, που, όμως, δεν ευοδώνονται, με αποτέλεσμα η έρευνα να κλείσει κι η οικογένεια του αγνοούμενου, ανάμεσα στα μέλη της οποίας κι η αδερφή του, Βερόνικα, να βυθιστεί στην απελπισία και τη θλίψη.
Τα κεντρικά πρόσωπα
Η Βερόνικα συνιστά και μια από τις βασικότερες μορφές αυτού του μυθιστορήματος, αφού αυτή είναι που είκοσι χρόνια αργότερα παρουσιάζεται να εργάζεται ως ψυχοθεραπεύτρια, εξειδικευμένη στη διαχείριση του πένθους, παρόλο που η ίδια αδυνατεί ακόμα να δεχτεί την εξαφάνιση του αδερφού της. Στο πλαίσιο της εργασίας της είναι που συναντά τον Ίσακ, ο οποίος διηγείται την ιστορία εξαφάνισης ενός παιδικού του φίλου, σε ηλικία μόλις πέντε ετών, με τις λεπτομέρειες να την ωθούν όχι μόνο να συνδέσει τη συγκεκριμένη υπόθεση με αυτή του αδερφού της, αλλά και να εγκαταλείψει τη Στοκχόλμη για να επιστρέψει στο Σκόνε προς αναζήτηση απαντήσεων σχετικά με την εξαφάνισή του.
Στο αστυνομικό μυθιστόρημα «Το τέλος του καλοκαιριού», επομένως, φαίνεται να χρησιμοποιείται αυτό το κοινό θεματικό μοτίβο της επιστροφής ενός κεντρικού προσώπου στον τόπο του εγκλήματος με απώτερο στόχο τη λύση του γόρδιου δεσμού που αυτό καθίσταται. Φυσικά, οι αναφορές στο σκοτεινό παρελθόν δε λείπουν κι όταν αυτές πραγματοποιούνται με τη μορφή αναδρομών, τότε, κυρίαρχη είναι η μορφή του Μόνσον, ενός αστυνόμου της περιοχής την περίοδο εξαφάνισης του Μπίλι και πλέον συνταξιούχο, που ζει απομακρυσμένος με τη μνήμη του να κρατά ανεξίτηλα χαραγμένη την αστυνομική αυτή υπόθεση και τις ελπίδες του να αναπτερώνονται με την επιστροφή της αδερφής του θύματος.
Τα επιμέρους θέματα
Πέρα, όμως, από το βασικό αυτό θέμα της εξιχνίασης της εξαφάνισης ενός μικρού παιδιού, στο μυθιστόρημα αυτό θίγεται μια σειρά από ζητήματα που συχνά μπορούν να ταλανίσουν ακόμα και τον καθημερινό απλό άνθρωπο, με κυριότερα την ανάδυση των τραυματικών μνημών του παρελθόντος και τις δυσβάσταχτες συνέπειες που αυτές επιφέρουν, τα προβλήματα άγχους, που αποκτούν διαστάσεις κρίσεων πανικού, το σκληρό πρόσωπο μιας μικρής κοινότητας, η οποία κρύβεται πίσω από ένα προσεκτικά σμιλεμένο υποκριτικό προσωπείο. Πρόκειται για θέματα που εμπλουτίζουν την κυρίως αφήγηση κι ενισχύουν την πιθανοφάνεια κι αληθοφάνεια του κειμένου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός ρεαλιστικότατου πλαισίου δράσης των κεντρικών ηρώων και κατ’ επέκταση στη σύνθεση ενός αστυνομικού μυθιστορήματος που συνεπαίρνει.
Το βιβλίο «Το τέλος του καλοκαιριού» του Άντερς ντε λα Μοτ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος σε μετάφραση του Ξενοφώντα Παγκαλιά και θα σε κάνει να αγωνιάς με τις απροσδόκητες εξελίξεις του.