Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Η σύντομη, αλλά λαμπερή καριέρα της Φαρούγ Φαροχζάντ και το «Μαύρο Σπίτι»

Φαροχζάντ
Πηγή εικόνας: www.thetravelclub.org

Η Ιρανή ποιήτρια, Φαρούγ Φαροχζάντ, ήταν μία από τις ελάχιστες φεμινιστικές φωνές της εποχής της που ακούστηκαν πέρα από τα σύνορα της χώρας τους. Παίρνοντας διαζύγιο από τον σύζυγό της, Παρβίζ Σαπούρ, το 1954 (μια εποχή που κάτι τέτοιο θεωρούταν σκανδαλώδες) και χάνοντας κάθε δικαίωμα να βλέπει το γιό της, λόγω των εξωσυζυγικών της σχέσεων, η Φαροχζάντ συγκέντρωσε μεγάλο μίσος γύρω από το όνομά της. Οι συλλογές της από ερωτικά ποιήματα, όπως ο «Τοίχος» (1956) και η «Εξέγερση» (1958), χαρακτηρίζονται από μια πρωτόγνωρη ελευθερία σκέψης. Το 1963, η Φαρούγ Φαροχζάντ σκηνοθέτησε τη μία και μοναδική της ταινία, με τίτλο «Το σπίτι είναι μαύρο», η οποία γυρίστηκε σε μια αποικία λεπρών στο Ιράν. Η ταινία είναι πολύ σημαντική για τη Φαροχζάντ, τόσο γιατί αποτελεί τον πρώτο της πειραματισμό με το φιλμ ως μέσο για να μιλήσει για την ανθρώπινη κατάσταση, όσο και γιατί εκεί γνώρισε το παιδί μιας οικογένειας λεπρών το οποίο αργότερα υιοθέτησε.

Φαροχζάντ
Πηγή εικόνας: farrokhzadpoems.com

Το «Σπίτι είναι μαύρο» έχει διάρκεια 22 λεπτά και είναι ασπρόμαυρο. Είναι ουσιαστικά ένα ντοκιμαντέρ για την αποικία Bababaghi Hospice και έχει ως σάουντρακ αποφθέγματα από την Παλαιά Διαθήκη και το Κοράνι, τα οποία διαβάζει η ίδια η Φαροχζάντ. Η ταινία μιλάει για τα δεινά της ύπαρξης και έχει βαθιά θρησκευτικό χαρακτήρα. Η Φαροχζάντ επιστρέφει στην συνήθη θεματολογία της, μιλώντας για την «ασχήμια» του κόσμου, αλλά και την εσωτερική ομορφιά που η ίδια φαίνεται να αναζητά.

Πηγή εικόνας: offscreen.com

Η εμπειρία της Φαροχζάντ στα γυρίσματα της ταινίας την άλλαξε τόσο ως ποιήτρια, όσο και ως άνθρωπο. Η ποιητική συλλογή, «Αναγέννηση» (1965), που κυκλοφόρησε λίγα χρόνια μετά την ταινία, αποδεικνύει αυτή τη μεταστροφή. Η Φαροχζάντ έζησε μια ζωή γεμάτη πάθος και δυστυχώς έφυγε νωρίς σε ένα τραγικό αυτοκινητιστικό δυστύχημα, στα 32 της χρόνια. Το ποίημα της, «Ας πιστέψουμε στην αυγή της κρύας εποχής», που κυκλοφόρησε μετά το θάνατό της, θεωρείται ένα από τα αρτιότερα μοντέρνα ποιήματα στα περσικά.

Φαροχζάντ
Πηγή εικόνας: cafecatharsis.ir

Η ίδια η ταινία, με τη σειρά της, αν και σημείωσε μικρή επιτυχία όταν κυκλοφόρησε στο Ιράν, αποτελεί ένα από τα πρώτα δείγματα του ιρανικού Νέου Κύματος. Σε αυτή τη σκηνή, ανήκουν σκηνοθέτες όπως ο Αμπάς Κιαροστάμι και ο Ασγκάρ Φαραντί που δεν θα μπορούσαν σε καμία περίπτωση να γυρίσουν ταινίες, όπως τη «Γεύση του κερασιού» (1997) ή το «Ένας χωρισμός» (2011), αν δεν είχε πρώτα ανοίξει το δρόμο για εκείνους η Φαρούγ Φαροχζάντ.

Δείτε ολόκληρη την ταινία στο YouTube:

Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Γυναίκες δημιουργοί λάμπουν στο 9ο Φεστιβάλ WIFT GR!

  Το 9ο Φεστιβάλ WIFT GR, με θέμα «50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο», επιστρέφει για…

Κινηματογράφος

Bugonia – Ο Λάνθιμος είναι δικαίως αγανακτισμένος

Ο Λάνθιμος στήνει ένα σκοτεινό παραμύθι για τη συντέλεια του κόσμου και την αυτοκαταστροφική φύση…

Κινηματογράφος

Το Black Phone 2 πιο πολύ κουράζει…παρά τρομάζει

Το The Black Phone 2 μιμείται μάλλον αποτυχημένα τη στοιχειωτική ατμόσφαιρα της πρώτης ταινίας, δοκιμάζοντας…

Κινηματογράφος

5 σκηνές αυτοσχεδιασμού που παρέμειναν στη ταινία

Σινεμά χωρίς σενάριο γίνεται; Όχι ακριβώς, αλλά μερικές φορές οι πιο αξέχαστες στιγμές γεννήθηκαν από…

Κινηματογράφος

3 ελληνικά διαμαντάκια στο TIFF66

Το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (TIFF66) είχε μια ενέργεια περίεργη, σχεδόν χαοτική. Ήταν μια γιορτή…

Κινηματογράφος

The Panic in Needle Park: Η καταθλιπτική πλευρά της ζωής

Το The Panic in Needle Park είναι μια αμερικανική δραματική ταινία του 1971, σε σκηνοθεσία…

Κινηματογράφος

La Chinoise: Όταν ο Godard συναντά Mao, Brecht και Dostoevsky

Το La Chinoise του Jean-Luc Godard αποτελεί μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και απαιτητικές ταινίες…