Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

«Quadrophenia»: Η πεμπτουσία της mod κουλτούρας σε μία ταινία

Πηγή εικόνας: basementrejects.com

Η ταινία «Quadrophenia» κυκλοφόρησε το 1979 και βασίστηκε στην ομώνυμη ροκ όπερα των Who (1973). Δεν πρόκειται, όμως, για μιούζικαλ, όπως είναι ας πούμε το «Tommy» (1975). Το «Quadrophenia» είναι ένα ακριβές πορτραίτο της mod κουλτούρας στη Μεγάλη Βρετανία, στα μέσα της δεκαετίας του 1960. Η κουλτούρα αυτή των nightclub, της ροκ μουσικής, των διεγερτικών ναρκωτικών και των μοτοσικλετών, μας παραδίδεται εδώ μέσα από τα μάτια του αντιδραστικού ήρωα, Τζίμι Κούπερ (Φιλ Ντάνιελς), ο οποίος παρατάει τη δίχως μέλλον δουλειά του στο ταχυδρομείο για να αφιερωθεί σε μια ζωή γεμάτη αδρεναλίνη και έρωτα. Η πραγματικότητα δεν αργεί να φανερωθεί και έτσι ο Τζίμι σύντομα βλέπει όλες εκείνες τις γεμάτες αίγλη φιγούρες της νύχτας να αναγκάζονται να κάνουν συμβατικές και συχνά εξευτελιστικές δουλειές την ημέρα για να επιβιώσουν. Το σάουντρακ της ταινίας αποτελείται κυρίως από μουσική των Who και άλλων γκρουπ της δεκαετίας του ’60, όπως τις Ronettes, τις Crystals, τους Booker T. & the M.G.’s και άλλα.

Πηγή εικόνας: ultimateclassicrock.com

Το «Quadrophenia» (που υποδηλώνει τις τέσσερις διαφορετικές «προσωπικότητες» του πρωταγωνιστή, οι οποίες αντιστοιχούν στα τέσσερα μέλη της μπάντας The Who) απεικονίζει με ρεαλισμό τη mod γενιά, γιατί παρουσιάζει όλες τις πλευρές της. Από τη μία είναι τα μεθυσμένα πάρτι σε κάποιο μεγάλο σπίτι, υπό τους ρυθμούς του «My Generation» και τα πρωινά με πονοκέφαλο σε μια οικεία καφετέρια και από την άλλη είναι το «πρόβλημα» της ματαιότητας μιας επανάστασης απέναντι σε όλους και σε όλα. Ο χαρακτήρας με το παρατσούκλι «Ace Face», το ίνδαλμα του Τζίμι που ενσαρκώνει ο Sting, μπλέκει το βράδυ σε άγριους καυγάδες και κόντρες με μοτοσικλέτες και το πρωί δουλεύει ως πορτιέρης σε ξενοδοχείο. Ο ίδιος ο Τζίμι ακολουθεί, κατά τη διάρκεια της ταινίας, μια καθοδική πορεία, ξεκινώντας με μια δουλειά και καθαρό ποινικό μητρώο και φτάνοντας να έχει χάσει την αγαπημένη του (Λέσλι Ας), να τον έχουν διώξει από το σπίτι, να έχει μπει στη φυλακή και να συλλογίζεται (τουλάχιστον) την αυτοκτονία. Όλα αυτά δεν παρουσιάζονται με διδακτικό τρόπο, αλλά ως αναπόφευκτα αποτελέσματα μιας συναισθηματικά φορτισμένης και παράλογα ριζικής αμφισβήτησης απέναντι στο κατεστημένο, όπως είναι αυτή του Τζίμι.

Πηγή εικόνας: www.theargus.co.uk

Η mod κουλτούρα γεννήθηκε μέσα από τις στάχτες του ροκ εν ρολ και οι δυο κουλτούρες παρουσιάζουν σημαντικές ομοιότητες. Εκείνο που προστέθηκε ήταν η φλόγα της γενιάς των χίπις, που φούντωσε στα τέλη της δεκαετίας και στόχευσε, όχι μόνο στην ατομική απελευθέρωση, αλλά και τη συλλογικότητα. Τα συλλαλητήρια και οι συγκρούσεις με την αστυνομία είναι χαρακτηριστικά αυτού του πρώιμου αντιδραστικού κινήματος και στο «Quadrophenia» διακρίνουμε ήδη το διχασμό μεταξύ παλιού και νέου. Ο Τζίμι δεν ανήκει σε καμία πολιτική παράταξη και δεν συμμετέχει στις πορείες με συγκεκριμένα αιτήματα. Πολιτικά ανώριμος και βαθιά επαναστατικός, ο πρωταγωνιστής ζητάει μόνο την ελευθερία και οι περιορισμοί που προσπαθούν να του επιβάλουν οι αρχές τον ωθούν τελικά στη βία.

Πηγή εικόνας: www.expressandstar.com

Οι αξίες και τα ήθη που βλέπουμε στο «Quadrophenia» μοιάζουν με πρώτη ματιά ξεπερασμένα. Ίσως η μουσική και η ενδυμασίες να είναι τόσο άρρηκτα συνδεδεμένες με την εποχή, ώστε να καθιστούν την ίδια την ταινία ένα μουσειακό κομμάτι. Στο βάθος, όμως, ο καθένας μας μπορεί να ταυτιστεί με τη δίψα του Τζίμι για ζωή και εμπειρίες. Μπορεί τα σημεία στα οποία φτάνει να είναι ακραία, όμως οι λόγοι που τον κάνουν να φτάσει ως εκεί είναι κατανοητοί. Υπό αυτή την έννοια, το «Quadrophenia» δεν αποτελεί μόνο μια εργασία επάνω στη mod σκηνή και το επαναστατικό κλίμα της δεκαετίας του ’60, αλλά και ένα έργο τέχνης με αντοχή στο χρόνο.

Δείτε το trailer της ταινίας στο YouTube:

Ο Γιώργος Δήμος γεννήθηκε το 1993 στην Αθήνα. Σπούδασε Δημιουργική Γραφή και Φιλοσοφία στο Pratt Institute, στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όπου και έζησε για 8 χρόνια. Το 2019 επέστρεψε στην Ελλάδα και από τότε εκδίδει συστηματικά άρθρα σε περιοδικά, κυρίως σχετικά με τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Vivre Sa Vie (1962): Το πραγματικό αριστούργημα του Γκοντάρ

Χωρισμένο σε 12 κεφάλαια, το Vivre Sa Vie βάζει τον χαρακτήρα στο μικροσκόπιο, μιλά ανοιχτά…

Κινηματογράφος

Τα Χρονικά της Νάρνια: 20 χρόνια μετά

Πριν από 20 χρόνια, Τα Χρονικά της Νάρνια έγιναν κομμάτι της παιδικής μας ηλικίας και…

Κινηματογράφος

Ρόουζ εναντίον Ρόουζ – Μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος!

Οι Ρόουζ επιστρέφουν πιο αιχμηροί, πιο αθυρόστομοι και πιο Βρετανοί από ποτέ, με την Olivia…

Κινηματογράφος

Το Τανγκό των Χριστουγέννων: Η μελαγχολική πλευρά των γιορτών

Μια ανάσα πριν τα Χριστούγεννα και μια ανάσα πριν το απόλυτο απωθημένο. Το Τανγκό των…

Κινηματογράφος

Jingle All The Way: Καταναλωτισμός χωρίς όρια

Εργασιομανία, υπερκαταναλωτισμός και μια κούκλα που θα «σώσει» τα Χριστούγεννα. Το Jingle All The Way…

Κινηματογράφος

Rebecca: Γοτθικό (ψευτό)ρομάντζο δια χειρός Χίτσκοκ

Ένα ψυχολογικό θρίλερ με goth αισθητική και το επεισοδιακό ντεμπούτο του Χίτσκοκ στο Χόλιγουντ Το…

Κινηματογράφος

«Χριστούγεννα για Όλους» στο ERTFLIX – Όλη η μαγεία των γιορτών στο σαλόνι μας!

Το ERTFLIX στολίζεται με την ειδική ενότητα «Χριστούγεννα για Όλους» – μια συλλογή προσεκτικά επιλεγμένων…