
Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; θα παρουσιάσει μια πρόσφατη μετα-αναλυτική έρευνα η οποία εξέτασε τους παράγοντες οι οποίοι συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα της παρέμβασης σε παιδιά κάτω των 18 ετών με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) ή σε παιδιά τα οποία ήταν σε κίνδυνο εκδήλωσης ΑΓΔ.
Τί είναι η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ);
Τί προκαλεί την ΑΓΔ;
Οι ακριβείς αιτίες της ΑΓΔ παραμένουν άγνωστες, αλλά θεωρείται ότι ενδεχομένως έχει γενετική βάση. Η τρέχουσα έρευνα υποδηλώνει ότι ένας συνδυασμός γενετικών, βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων μπορεί να συμβάλει στην εμφάνισή της. Είναι σημαντικό για τους γονείς να κατανοήσουν ότι η ΑΓΔ δεν είναι αποτέλεσμα οποιουδήποτε πράγματος έκαναν ή δεν έκαναν οι ίδιοι.
Οι δυσκολίες των παιδιών με ΑΓΔ στο σχολείο
Τα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις οδηγίες στην τάξη, να εκφράσουν τις ιδέες τους με σαφήνεια ή να συμμετάσχουν σε συζητήσεις. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή τους στην ανάγνωση, τη γραφή και άλλα μαθήματα που απαιτούν την χρήση της γλώσσας. Χωρίς την κατάλληλη υποστήριξη, μπορεί επίσης να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση στο σχολείο.
Είναι η ΑΓΔ το ίδιο με τις διαταραχές της ομιλίας ή τη δυσλεξία;
Όχι, η ΑΓΔ είναι ξεχωριστή διαταραχή. Ενώ η ΑΓΔ περιλαμβάνει δυσκολίες με την κατανόηση και την παραγωγή του προφορικού λόγου, οι διαταραχές της ομιλίας αφορούν δυσκολίες με τους ήχους των προφορικών λέξεων. Η δυσλεξία, από την άλλη πλευρά, επηρεάζει κυρίως την ανάγνωση και τη γραφή. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ένα παιδί μπορεί να έχει ΑΓΔ και άλλες διαταραχές, όπως δυσλεξία ή κάποια διαταραχή της ομιλίας.
Πώς γίνεται η διάγνωση της ΑΓΔ;
Ποιοι παράγοντες της παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; Μετα-αναλυτικά ευρήματα
- Συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν μόνο στον προσληπτικό λόγο (κατανόηση) παρουσίασαν μεγαλύτερα μεγέθη επίδρασης από εκείνες που στόχευαν τόσο στον προσληπτικό όσο και στον εκφραστικό λόγο (έκφραση και κατανόηση).
- Οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν στο γλωσσικό περιβάλλον, στις γλωσσικές ή αντισταθμιστικές στρατηγικές, έδειξαν κλινικά σημαντική αποτελεσματικότητα.
- Επιπλέον, η μετα-ανάλυση υποδηλώνει ότι οι ρητές (explicit) παρεμβάσεις και στρατηγικές μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή σε λιγότερες ώρες και, ως εκ τούτου, υποδεικνύουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από τις άρρητες παρεμβάσεις και στρατηγικές (implicit).
- Έτσι, ο ποιοτικός χρόνος της παρέμβασης φάνηκε να είναι πιο σημαντικός παράγοντας της αποτελεσματικότητας της παρέμβασης από τον αριθμό των ωρών της παρέμβασης.
- Παρόλο που παιδιά διαφορετικών ηλικιών μπορούν να επωφεληθούν από τις παρεμβάσεις για τη βελτίωση της κατανόησης του προφορικού λόγου, η ηλικία του παιδιού πρέπει να λαμβάνεται προσεκτικά υπόψη για την ανάπτυξη των κατάλληλων παρεμβάσεων.
Οι παρεμβάσεις θα πρέπει να στοχεύουν στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών που σχετίζονται με την κατανόηση, το γλωσσικό τους περιβάλλον ή να παρέχουν στα παιδιά αντισταθμιστικές στρατηγικές.
- Οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν στη βελτίωση της γλωσσικής επεξεργασίας, όπως η ακουστική επεξεργασία ή η αυτοματοποίηση, δεν φάνηκαν ικανοποιητικές για την υποστήριξη της κατανόησης του προφορικού λόγου.
Βιβλιογραφία
Norbury, C. F., Gooch, D., Wray, C., Baird, G., Charman, T., Simonoff, E., Vamvakas, G., & Pickles, A. (2016). The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 57(11), 1247–1257. https://doi.org/10.1111/jcpp.12573
Tarvainen, S., Frizelle, P., Granroth-Wilding, H., Stolt, S., & Launonen, K. (2025). Intervention factors associated with efficacy, when targeting oral language comprehension of children with or at risk for (Developmental) Language Disorder: A meta-analysis. International journal of language & communication disorders, 60(2), e70013. https://doi.org/10.1111/1460-6984.70013