ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της;

Πηγή εικόνας: ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Ποιοι παράγοντες παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; θα παρουσιάσει μια πρόσφατη μετα-αναλυτική έρευνα η οποία εξέτασε τους παράγοντες οι οποίοι συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα της παρέμβασης σε παιδιά κάτω των 18 ετών με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) ή σε παιδιά τα οποία ήταν σε κίνδυνο εκδήλωσης ΑΓΔ.

Τί είναι η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ);

Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, κοινώς γνωστή ως ΑΓΔ, είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή όπου τα παιδιά αντιμετωπίζουν επίμονες δυσκολίες στην κατανόηση ή/και χρήση του προφορικού λόγου, χωρίς κάποια προφανή αιτία. Δυστυχώς, πολλοί άνθρωποι δεν έχουν ακούσει ποτέ για την ΑΓΔ, η οποία συχνά δεν διαγιγνώσκεται. Σε αντίθεση με ορισμένες άλλες διαταραχές ομιλίας και λόγου, η ΑΓΔ δεν είναι το αποτέλεσμα βαρηκοΐας, γενικής αναπτυξιακής καθυστέρησης ή άλλων παθήσεων. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι κάθε παιδί με ΑΓΔ είναι μοναδικό και ότι η σοβαρότητα και η φύση των δυσκολιών του, ενδέχεται να ποικίλλουν. Η ΑΓΔ μπορεί να επηρεάσει διάφορες πτυχές της ζωής του παιδιού, από την ακαδημαϊκή του επίδοση έως τις κοινωνικές του αλληλεπιδράσεις.

Τί προκαλεί την ΑΓΔ;

Οι ακριβείς αιτίες της ΑΓΔ παραμένουν άγνωστες, αλλά θεωρείται ότι ενδεχομένως έχει γενετική βάση. Η τρέχουσα έρευνα υποδηλώνει ότι ένας συνδυασμός γενετικών, βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων μπορεί να συμβάλει στην εμφάνισή της. Είναι σημαντικό για τους γονείς να κατανοήσουν ότι η ΑΓΔ δεν είναι αποτέλεσμα οποιουδήποτε πράγματος έκαναν ή δεν έκαναν οι ίδιοι.

Οι δυσκολίες των παιδιών με ΑΓΔ στο σχολείο

Τα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις οδηγίες στην τάξη, να εκφράσουν τις ιδέες τους με σαφήνεια ή να συμμετάσχουν σε συζητήσεις. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή τους στην ανάγνωση, τη γραφή και άλλα μαθήματα που απαιτούν την χρήση της γλώσσας. Χωρίς την κατάλληλη υποστήριξη, μπορεί επίσης να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση στο σχολείο.

Είναι η ΑΓΔ το ίδιο με τις διαταραχές της ομιλίας ή τη δυσλεξία;

Όχι, η ΑΓΔ είναι ξεχωριστή διαταραχή. Ενώ η ΑΓΔ περιλαμβάνει δυσκολίες με την κατανόηση και την παραγωγή του προφορικού λόγου, οι διαταραχές της ομιλίας αφορούν δυσκολίες με τους ήχους των προφορικών λέξεων. Η δυσλεξία, από την άλλη πλευρά, επηρεάζει κυρίως την ανάγνωση και τη γραφή. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι ένα παιδί μπορεί να έχει ΑΓΔ και άλλες διαταραχές, όπως δυσλεξία ή κάποια διαταραχή της ομιλίας.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Πώς γίνεται η διάγνωση της ΑΓΔ;

Ποιοι παράγοντες της παρέμβασης σχετίζονται με την αποτελεσματικότητά της; Μετα-αναλυτικά ευρήματα

Μια πρόσφατη μετα-αναλυτική έρευνα σχετικά με τους παράγοντες παρέμβασης οι οποίοι σχετίζονται με την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων κατανόησης του προφορικού λόγου σε παιδιά με ΑΓΔ ή σε παιδιά τα οποία διατρέχουν κίνδυνο να εκδηλώσουν ΑΓΔ ηλικίας κάτω των 18 ετών, έδειξε ότι οι δεξιότητες κατανόησης του προφορικού λόγου παιδιών ηλικίας 2-13 ετών με ή σε κίνδυνο εμφάνισης ΑΓΔ, μπορούν να υποστηριχθούν.

  • Συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν μόνο στον προσληπτικό λόγο (κατανόηση) παρουσίασαν μεγαλύτερα μεγέθη επίδρασης από εκείνες που στόχευαν τόσο στον προσληπτικό όσο και στον εκφραστικό λόγο (έκφραση και κατανόηση).
  • Οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν στο γλωσσικό περιβάλλον, στις γλωσσικές ή αντισταθμιστικές στρατηγικές, έδειξαν κλινικά σημαντική αποτελεσματικότητα.
  • Επιπλέον, η μετα-ανάλυση υποδηλώνει ότι οι ρητές (explicit) παρεμβάσεις και στρατηγικές μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή σε λιγότερες ώρες και, ως εκ τούτου, υποδεικνύουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από τις άρρητες παρεμβάσεις και στρατηγικές (implicit).
  • Έτσι, ο ποιοτικός χρόνος της παρέμβασης φάνηκε να είναι πιο σημαντικός παράγοντας της αποτελεσματικότητας της παρέμβασης από τον αριθμό των ωρών της παρέμβασης.
  • Παρόλο που παιδιά διαφορετικών ηλικιών μπορούν να επωφεληθούν από τις παρεμβάσεις για τη βελτίωση της κατανόησης του προφορικού λόγου, η ηλικία του παιδιού πρέπει να λαμβάνεται προσεκτικά υπόψη για την ανάπτυξη των κατάλληλων παρεμβάσεων.

Οι παρεμβάσεις θα πρέπει να στοχεύουν στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών που σχετίζονται με την κατανόηση, το γλωσσικό τους περιβάλλον ή να παρέχουν στα παιδιά αντισταθμιστικές στρατηγικές.

  • Οι παρεμβάσεις οι οποίες στόχευαν στη βελτίωση της γλωσσικής επεξεργασίας, όπως η ακουστική επεξεργασία ή η αυτοματοποίηση, δεν φάνηκαν ικανοποιητικές για την υποστήριξη της κατανόησης του προφορικού λόγου.

Βιβλιογραφία

Norbury, C. F., Gooch, D., Wray, C., Baird, G., Charman, T., Simonoff, E., Vamvakas, G., & Pickles, A. (2016). The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines57(11), 1247–1257. https://doi.org/10.1111/jcpp.12573

Tarvainen, S., Frizelle, P., Granroth-Wilding, H., Stolt, S., & Launonen, K. (2025). Intervention factors associated with efficacy, when targeting oral language comprehension of children with or at risk for (Developmental) Language Disorder: A meta-analysis. International journal of language & communication disorders60(2), e70013. https://doi.org/10.1111/1460-6984.70013

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής, θα παρουσιάσει τα…

Ειδική Αγωγή

Οι Δεξιότητες Γραφής στην ΑΓΔ

Οι γλωσσικές διαταραχές συχνά παραμένουν αδιάγνωστες. Στην πραγματικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές (γλωσσική διαταραχή, Αναπτυξιακή Γλωσσική…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ και Νόσος του Πάρκινσον: Υπάρχει Σχέση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ και Νόσος του Πάρκινσον: Υπάρχει Σχέση; θα παρουσιάσει τη…

Ειδική Αγωγή

Εκπαίδευση, εργασία και διαβίωση στους ενήλικες με ΑΓΔ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εκπαίδευση, εργασία και διαβίωση στους ενήλικες με ΑΓΔ, αποτελεί μετάφραση…

Ειδική Αγωγή

Ομοιότητες Χαρακτηριστικών Γονέα-Παιδιού στον Αυτισμό

Πηγή εικόνας: Ομοιότητες Χαρακτηριστικών Γονέα-Παιδιού στον Αυτισμό Η σχέση ανάμεσα στον γονέα και το παιδί…

Ειδική Αγωγή

Νευρωνική βάση ελλειμμάτων εκμάθησης ψευδολέξεων στη δυσλεξία

Νευρωνική βάση ελλειμμάτων εκμάθησης ψευδολέξεων στη δυσλεξία Η δυσλεξία είναι μια νευραναπτυξιακη διαταραχή η οποία…

Ειδική Αγωγή

Προτίμηση χεριού: Η σχέση με ψυχικές και νευροαναπτυξιακές διαταραχές

Προτίμηση του χεριού: Η σχέση με διάφορες ψυχικές και νευροαναπτυξιακές διαταραχές Το παρόν άρθρο, με…