ΑΓΔ: Τί σημαίνει ότι το παιδί μου διατρέχει «κίνδυνο»;

Πηγή εικόνας: ΑΓΔ: Τί σημαίνει ότι το παιδί μου διατρέχει «κίνδυνο»;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Τί σημαίνει ότι το παιδί μου διατρέχει «κίνδυνο»; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορέι να βρεθεί εδώ.

Συγγραφέας του πρωτότυπο άρθρου, με τίτλο What Does It Mean That My Child Is At-Risk For DLD? Tyler T. Christopulos, Δρ., CCC-SLP, University of Utah.

Μετάφραση και προσαρμογή: Μαρία Μεγγησίδου, Δρ., Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου.

Τί σημαίνει να διατρέχεις «κίνδυνο»;

Ο «κίνδυνος» αναφέρεται στην πιθανότητα ότι κάτι μπορεί να είναι επικίνδυνο. Για παράδειγμα, το κάπνισμα θεωρείται κίνδυνος για τον καρκίνο του πνεύμονα. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι οι οποίοι καπνίζουν έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν καρκίνο του πνεύμονα από τους ανθρώπους που δεν καπνίζουν. Η λέξη «πιθανότητα» είναι σημαντική. Οι άνθρωποι οι οποίοι καπνίζουν «μπορεί» να εμφανίσουν καρκίνο, και όσοι δεν καπνίζουν «μπορεί και όχι», αλλά κανένα από τα δύο δεν είναι σίγουρο. Επειδή πολλοί άνθρωποι οι οποίοι καπνίζουν εμφανίζουν καρκίνο του πνεύμονα, είναι ευρέως αποδεκτό ότι το κάπνισμα θέτει τους ανθρώπους σε κίνδυνο.

Οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν να μην καπνίζουν (αν και μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να σταματήσουν όταν εθιστούν), αλλά πολλοί κίνδυνοι δεν βρίσκονται υπό τον έλεγχό μας. Για παράδειγμα, τα άτομα τα οποία ακολουθούν μία κακή διατροφή διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για προβλήματα υγείας από τα άτομα τα οποία τρώνε θρεπτικά τρόφιμα. Ωστόσο, ένα άτομο μπορεί να επιθυμεί μια υγιεινή διατροφή, αλλά να μην έχει τα χρήματα ή τα μέσα μεταφοράς για να έχει τακτική πρόσβαση στα υγιεινά τρόφιμα.

Το κάπνισμα και η διατροφή επηρεάζουν το σώμα μας με άμεσους τρόπους. Ωστόσο, οι κίνδυνοι δεν προκαλούν πάντα άμεσα κάποιο πρόβλημα. Αντίθετα, μπορεί να συσχετίζονται με το πρόβλημα.

Σκεφτείτε την εξής ιστορία: Ένα κουρασμένο αγόρι παίζει παιχνίδια στο τηλέφωνό του για 10 ώρες. Η μαμά του παίρνει το τηλέφωνό του. Το αγόρι θυμώνει.

Τι προκάλεσε τον θυμό του αγοριού; Πιθανότατα, η μαμά του που του πήρε το τηλέφωνό του, τον προκάλεσε θυμό. Μάθαμε επίσης ότι το αγόρι ήταν κουρασμένο. Μήπως αυτό προκάλεσε τον θυμό του αγοριού; Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς το αγόρι να θυμώνει ακόμη κι αν δεν ήταν κουρασμένο. Η κόπωση μπορεί να συσχετίζεται με τον θυμό, αλλά δεν είναι απαραίτητα η αιτία. Με άλλα λόγια, τα κουρασμένα άτομα μπορεί να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να θυμώσουν από τα ξεκούραστα άτομα. Σημειώστε ότι ένα άτομο μπορεί να βιώσει περισσότερους από έναν παράγοντες κινδύνου. Τι γίνεται αν το αγόρι δεν ήταν μόνο κουρασμένο, αλλά και πεινασμένο; Μπορεί να διατρέχει ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο να θυμώσει. Οι παράγοντες κινδύνου είναι περιβαλλοντικοί ή βιολογικοί και σχετίζονται με μια συγκεκριμένη διαταραχή, αλλά η αιτιώδης σχέση τους με το πρόβλημα μπορεί να είναι ασαφής, με άλλα λόγια – είναι συσχετίσεις.

Ποιοι παράγοντες κινδύνου σχετίζονται με την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ);

Προς το παρόν, δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα τι προκαλεί την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ). Ωστόσο, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει αρκετούς παράγοντες κινδύνου ή συσχετίσεις που οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν. Αυτοί περιλαμβάνουν το οικογενειακό ιστορικό των διαταραχών της ομιλίας, του λόγου ή της μάθησης, το να είναι κάποιος άρρενας, το να είναι ο μικρότερος αδελφός σε μία μεγάλη οικογένεια, το να έχει γονείς με λίγα χρόνια εκπαίδευσης και το να έχει δυσλεξία.

Σκεφτείτε τη δυσλεξία. Σίγουρα, μπορούμε να βρούμε παραδείγματα παιδιών που έχουν δυσλεξία, αλλά δεν έχουν διάχυτα γλωσσικά προβλήματα τα οποία συνοδεύουν την ΑΓΔ. Και πολλά παιδιά με ΑΓΔ δεν έχουν δυσλεξία. Ωστόσο, αυτές οι μεμονωμένες εξαιρέσεις δεν αλλάζουν το γεγονός ότι σε ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, οι επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι τα άτομα με δυσλεξία είναι πιο πιθανό να έχουν ΑΓΔ από εκείνα που δεν έχουν δυσλεξία.

Η ιδέα του κινδύνου είναι χρήσιμη για τους κλινικούς ώστε να καταλάβουν σε ποιους παράγοντες πρέπει να δώσουν προσοχή κατά τη διάγνωση και τη θεραπεία. Αν και ορισμένοι παράγοντες κινδύνου είναι ισχυρότεροι προγνωστικοί παράγοντες από άλλους, γενικά, ένα άτομο με πολλούς παράγοντες κινδύνου θα ήταν πιο πιθανό να έχει ΑΓΔ από ένα άτομο με έναν ή δύο από αυτούς.

Συνοψίζοντας:

  • Οι κίνδυνοι αυξάνουν τις πιθανότητες να εμφανίσει ένα άτομο ΑΓΔ.
  • Περισσότεροι κίνδυνοι αυξάνουν τις πιθανότητες σε σχέση με τους λιγότερους κινδύνους.
  • Συχνά, οι κίνδυνοι είναι εκτός του ελέγχου μας, επομένως δεν υπάρχει λόγος ενοχής εάν εσείς ή το παιδί σας έχετε ΑΓΔ.
  • Δεν έχουμε ακόμη εντοπίσει όλους τους πιθανούς παράγοντες κινδύνου οι οποίοι σχετίζονται με την ΑΓΔ, επομένως, μερικές φορές, οι άνθρωποι θα έχουν ΑΓΔ παρόλο που δεν φαίνεται να διατρέχουν κίνδυνο.

Τί σημαίνει αυτό για τις οικογένειες;

Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας έχει ΑΓΔ, ζητήστε βοήθεια, ανεξάρτητα από το εάν υπάρχουν παράγοντες κινδύνου. Εάν το παιδί σας έχει παράγοντες κινδύνου, αλλά ΔΕΝ βλέπετε τα σημάδια της ΑΓΔ, παραμείνετε σε εγρήγορση, ειδικά εάν υπάρχουν πολλαπλοί παράγοντες κινδύνου. Μερικές φορές η ΑΓΔ διαγιγνώσκεται αργότερα στην παιδική ηλικία ή ακόμη και στην ενήλικη ζωή, όταν οι γλωσσικές απαιτήσεις του σχολείου ή της εργασίας γίνονται πολύ δύσκολες.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να ζητήσετε την επαγγελματική βοήθεια ενός Λογοθεραπευτή, ο οποίος είναι ειδικός στη διατύπωση των συστάσεων, στην παροχή της διάγνωσης εάν χρειάζεται και στην παροχή της θεραπείας, της υποστήριξης και της κατεύθυνσης.

Βιβλιογραφία

Behrman, J. R. (1996). The impact of health and nutrition on education. The World Bank Research Observer.

Bishop, D. V., Snowling, M. J., Thompson, P. A., Greenhalgh, T., Catalise‐2 Consortium, Adams, C., … & Boyle, C. (2017). Phase 2 of CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. Journal of Child Psychology and Psychiatry.

Michaelson, J. Potential causes of Developmental Language Disorder. Ανακτήθηκε από https://dldandme.org/potential-causes-of-developmental-language-disorder/

Advertising

Poor Nutrition. Centers for Disease Control and Prevention, Centers for Disease Control and Prevention, 24 Aug. 2020. www.cdc.gov/chronicdisease/resources/publications/factsheets/nutrition.htm.

Rice, M.L., Taylor, C.L., Zubrick, S.R., Hoffman, L., Earnest, K.K. (2020). Heritability of Specific Language Impairment (SLI) and Non-specific Language Impairment (NLI) at ages 4 and 6 years across phenotypes of speech, language, and nonverbal cognition. JSLHR.

Rudolph, J. M. (2017). Case history risk factors for specific language impairment: A systematic review and meta-analysis. American Journal of Speech-Language Pathology.

Zubrick, S.R., Taylor, C.L., & Christensen, D. (2015). Patterns and predictors of language and literacy abilities 4–10 years in the Longitudinal Study of Australian Children. PLoS ONE.

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν

Στο παρόν άρθρο θα παρουσιαστούν οι βασικές διαστάσεις που αφορούν τις παρεμβάσεις σε παιδιά που…

Ειδική Αγωγή

Προσληπτικό Λεξιλόγιο Κωφών Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας

Το προσληπτικό λεξιλόγιο, δηλαδή το σύνολο των λέξεων τις οποίες κατανοεί ένα παιδί, αποτελεί βασικό…

Ειδική Αγωγή

Διανοητική αναπηρία: Ορισμός, διάγνωση και αιτίες

Η διανοητική αναπηρία αναφέρεται στις νευροαναπτυξιακές καταστάσεις οι οποίες επηρεάζουν τη λειτουργία δύο τομέων: Της…

Ειδική Αγωγή

Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης, ορίζει τη…

Ειδική Αγωγή

Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ, θα παρουσιάσει τους πιθανούς βιοδείκτες για τη…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…