
Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΑΓΔ: Τί σημαίνει ότι το παιδί μου διατρέχει «κίνδυνο»; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορέι να βρεθεί εδώ.
Συγγραφέας του πρωτότυπο άρθρου, με τίτλο What Does It Mean That My Child Is At-Risk For DLD? Tyler T. Christopulos, Δρ., CCC-SLP, University of Utah.
Μετάφραση και προσαρμογή: Μαρία Μεγγησίδου, Δρ., Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου.
Τί σημαίνει να διατρέχεις «κίνδυνο»;
Το κάπνισμα και η διατροφή επηρεάζουν το σώμα μας με άμεσους τρόπους. Ωστόσο, οι κίνδυνοι δεν προκαλούν πάντα άμεσα κάποιο πρόβλημα. Αντίθετα, μπορεί να συσχετίζονται με το πρόβλημα.
Ποιοι παράγοντες κινδύνου σχετίζονται με την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ);
Σκεφτείτε τη δυσλεξία. Σίγουρα, μπορούμε να βρούμε παραδείγματα παιδιών που έχουν δυσλεξία, αλλά δεν έχουν διάχυτα γλωσσικά προβλήματα τα οποία συνοδεύουν την ΑΓΔ. Και πολλά παιδιά με ΑΓΔ δεν έχουν δυσλεξία. Ωστόσο, αυτές οι μεμονωμένες εξαιρέσεις δεν αλλάζουν το γεγονός ότι σε ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, οι επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι τα άτομα με δυσλεξία είναι πιο πιθανό να έχουν ΑΓΔ από εκείνα που δεν έχουν δυσλεξία.
Συνοψίζοντας:
- Οι κίνδυνοι αυξάνουν τις πιθανότητες να εμφανίσει ένα άτομο ΑΓΔ.
- Περισσότεροι κίνδυνοι αυξάνουν τις πιθανότητες σε σχέση με τους λιγότερους κινδύνους.
- Συχνά, οι κίνδυνοι είναι εκτός του ελέγχου μας, επομένως δεν υπάρχει λόγος ενοχής εάν εσείς ή το παιδί σας έχετε ΑΓΔ.
- Δεν έχουμε ακόμη εντοπίσει όλους τους πιθανούς παράγοντες κινδύνου οι οποίοι σχετίζονται με την ΑΓΔ, επομένως, μερικές φορές, οι άνθρωποι θα έχουν ΑΓΔ παρόλο που δεν φαίνεται να διατρέχουν κίνδυνο.
Τί σημαίνει αυτό για τις οικογένειες;
Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας έχει ΑΓΔ, ζητήστε βοήθεια, ανεξάρτητα από το εάν υπάρχουν παράγοντες κινδύνου. Εάν το παιδί σας έχει παράγοντες κινδύνου, αλλά ΔΕΝ βλέπετε τα σημάδια της ΑΓΔ, παραμείνετε σε εγρήγορση, ειδικά εάν υπάρχουν πολλαπλοί παράγοντες κινδύνου. Μερικές φορές η ΑΓΔ διαγιγνώσκεται αργότερα στην παιδική ηλικία ή ακόμη και στην ενήλικη ζωή, όταν οι γλωσσικές απαιτήσεις του σχολείου ή της εργασίας γίνονται πολύ δύσκολες.
Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να ζητήσετε την επαγγελματική βοήθεια ενός Λογοθεραπευτή, ο οποίος είναι ειδικός στη διατύπωση των συστάσεων, στην παροχή της διάγνωσης εάν χρειάζεται και στην παροχή της θεραπείας, της υποστήριξης και της κατεύθυνσης.
Βιβλιογραφία
Behrman, J. R. (1996). The impact of health and nutrition on education. The World Bank Research Observer.
Bishop, D. V., Snowling, M. J., Thompson, P. A., Greenhalgh, T., Catalise‐2 Consortium, Adams, C., … & Boyle, C. (2017). Phase 2 of CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. Journal of Child Psychology and Psychiatry.
Michaelson, J. Potential causes of Developmental Language Disorder. Ανακτήθηκε από https://dldandme.org/potential-causes-of-developmental-language-disorder/
Poor Nutrition. Centers for Disease Control and Prevention, Centers for Disease Control and Prevention, 24 Aug. 2020. www.cdc.gov/chronicdisease/resources/publications/factsheets/nutrition.htm.
Rice, M.L., Taylor, C.L., Zubrick, S.R., Hoffman, L., Earnest, K.K. (2020). Heritability of Specific Language Impairment (SLI) and Non-specific Language Impairment (NLI) at ages 4 and 6 years across phenotypes of speech, language, and nonverbal cognition. JSLHR.
Rudolph, J. M. (2017). Case history risk factors for specific language impairment: A systematic review and meta-analysis. American Journal of Speech-Language Pathology.
Zubrick, S.R., Taylor, C.L., & Christensen, D. (2015). Patterns and predictors of language and literacy abilities 4–10 years in the Longitudinal Study of Australian Children. PLoS ONE.