Αισθητηριακή Επεξεργασία και Αυτιστικά Χαρακτηριστικά στον Γενικό Πληθυσμό

Πηγή εικόνας: Αισθητηριακή Επεξεργασία και Αυτιστικά Χαρακτηριστικά στον Γενικό Πληθυσμό

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Αισθητηριακή Επεξεργασία και Αυτιστικά Χαρακτηριστικά στον Γενικό Πληθυσμό, εστιάζει στη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από κοινωνικές προκλήσεις και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές.

Δεδομένης της σημασίας της κατανόησης της αισθητηριακής επεξεργασίας στα άτομα με ΔΑΦ, οι Keshavarz και Esmaeilpour (2025) διερεύνησαν τη σχέση μεταξύ των αυτιστικών χαρακτηριστικών και αισθητηριακής υπερευαισθησίας στον γενικό πληθυσμό.

Οι γονείς 247 παιδιών ηλικίας 7 έως 11 ετών κλήθηκαν να συμπλήρωσουν δύο ερωτηματολόγια: το Autism-spectrum Quotient-Children’s Version (AQ-C) και το Short Sensory Profile 2 (SSP2).

Το ερωτηματολόγιο Autism-spectrum Quotient-Children’s Version (AQ-C)

Το ερωτηματολόγιο Autism-spectrum Quotient-Children’s Version (AQ-C) αποτελείται από 50 στοιχεία και αξιολογεί τα αυτιστικά χαρακτηριστικά σε παιδιά ηλικίας μεταξύ 4 και 11 ετών (Auyeung κ.ά., 2008). Το AQ-Child αποτελείται από πέντε υποκλίμακες, καθεμία από τις οποίες αντιπροσωπεύει ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό που σχετίζεται με την αναγνώριση των παιδιών με αυτισμό:

Advertising

Advertisements
Ad 14

  • Κοινωνικές Δεξιότητες
  • Εναλλαγή της Προσοχής
  • Προσοχή στη Λεπτομέρεια
  • Επικοινωνία, &
  • Φαντασία.

Το Short Sensory Profile 2 (SSP2)

Αυτό το ερωτηματολόγιο βοηθάει στην αξιολόγηση των μοτίβων της αισθητηριακής επεξεργασίας ενός παιδιού στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινότητα.

Ευρήματα

  • Οι ερευνητές βρήκαν ότι υπήρχε μια (στατιστικά) σημαντική  σχέση μεταξύ των βαθμολογιών στο ερωτηματολόγιο AQ-C και της συνολικής αισθητηριακής βαθμολογίας.
  • Mεταξύ των αυτιστικών χαρακτηριστικών, μόνο η Εναλλαγή της Προσοχής και η Επικοινωνία ήταν σημαντικοί προγνωστικοί παράγοντες της υπερευαισθησίας.
  • Τα ευρήματα έδειξαν τη σημαντική επίδραση των υποκλιμάκων της αισθητηριακής υπερευαισθησίας στα αυτιστικά χαρακτηριστικά.

Επομένως, επιβεβαιώθηκε η σχέση μεταξύ της αισθητηριακής επεξεργασίας και των αυτιστικών χαρακτηριστικών στον γενικό πληθυσμό.

Οι ερευνητές συμπεραίνουν τη σημασία της εξέτασης των διαφορών στην αισθητηριακή επεξεργασία κατά την αξιολόγηση των χαρακτηριστικών που σχετίζονται με τον αυτισμό καθώς θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διαμόρφωση στοχευμένων παρεμβάσεων για τα άτομα τα οποία αντιμετωπίζουν αισθητηριακές δυσκολίες.

Βιβλιογραφία

Keshavarz, S., & Esmaeilpour, K. (2025). Exploring the interplay of sensory hypersensitivity and autistic traits in children. BMC psychology13(1), 726. https://doi.org/10.1186/s40359-025-03054-8

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…