Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

ΔΕΠΥ: Η αίσθηση του χρόνου

Πηγή εικόνας: ΔΕΠΥ: Η αίσθηση του χρόνου

Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή με κύρια συμπτώματα τη δυσκολία συγκέντρωσης, την παρορμητικότητα και την υπερκινητικότητα. Ωστόσο, ένα λιγότερο συζητημένο, αλλά εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η διαφορετική αίσθηση του χρόνου που βιώνουν πολλά άτομα με ΔΕΠΥ.

Αγνωσία του χρόνου ή έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα με ΔΕΠΥ συχνά δυσκολεύονται να εκτιμήσουν με ακρίβεια τη διάρκεια μιας δραστηριότητας ή το πόσος χρόνος έχει περάσει. Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται αγνωσία του χρόνου ή έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου και μπορεί να επηρεάσει την καθημερινή ζωή των ατόμων με ΔΕΠΥ: από την τήρηση των προθεσμιών μέχρι την οργάνωση του προσωπικού χρόνου.

Η δυσκολία δεν αφορά απλώς την κακή οργάνωση· είναι αποτέλεσμα διαφοροποιήσεων στη λειτουργία του εγκεφάλου, ιδίως στις περιοχές που σχετίζονται με την εκτελεστική λειτουργία και τη ντοπαμινεργική ρύθμιση.

“Τώρα” και “όχι τώρα”

Πολλά άτομα με ΔΕΠΥ περιγράφουν ότι βιώνουν τον χρόνο ως δύο μόνο καταστάσεις: “τώρα” και “όχι τώρα”. Αυτό εξηγεί γιατί μπορεί να παραμελούν τις σημαντικές τους υποχρεώσεις έως την τελευταία στιγμή, αλλά να γίνονται εξαιρετικά παραγωγικοί υπό πίεση. Ο εγκέφαλος φαίνεται να “ξυπνάει” όταν υπάρχει άμεση προθεσμία ή υψηλή ένταση.

Επιπτώσεις στην καθημερινότητα

Η έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου μπορεί να οδηγήσει σε καθυστέρηση στα ραντεβού, σε δυσκολίες στη μελέτη ή στην ολοκλήρωση των εργασιών ή/και σε αίσθημα ενοχής και μειωμένη αυτοεκτίμηση, καθώς οι άλλοι συχνά παρερμηνεύουν αυτή τη δυσκολία ως τεμπελιά.

Στρατηγικές υποστήριξης

Παρά τις προκλήσεις, υπάρχουν πρακτικοί τρόποι με τους οποίους τα άτομα με ΔΕΠΥ μπορούν να βοηθηθούν:

  1. Οπτικά χρονόμετρα και εφαρμογές που δείχνουν την πορεία του χρόνου
  2. Χρονικός κατακερματισμός (time chunking), δηλαδή το σπάσιμο μιας δραστηριότητας σε μικρά τμήματα
  3. Εξωτερικές υπενθυμίσεις (π.χ., ξυπνητήρια και ειδοποιήσεις), &
  4. Δομημένη ρουτίνα η οποία μειώνει την αβεβαιότητα.

Η κατανόηση ότι η έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου είναι νευρολογικό χαρακτηριστικό της ΔΕΠΥ μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ενσυναίσθηση και αποτελεσματικότερη υποστήριξη για τα άτομα με ΔΕΠΥ.

Βιβλιογραφία

Barkley, R. A., Murphy, K. R., & Fischer, M. (2008). ADHD in Adults: What the Science Says. Guilford Press.

Brown, T. E. (2005). Attention Deficit Disorder: The Unfocused Mind in Children and Adults. Yale University Press.

Nigg, J. T., & Nikolas, M. (2008). Neuropsychological models of attention-deficit/hyperactivity disorder: An integrative developmental perspective. Developmental Neuropsychology, 33(1), 1–28.

Toplak, M. E., Dockstader, C., & Tannock, R. (2006). Temporal information processing in ADHD: Findings to date and new methods. Journal of Neuroscience Methods, 151(1), 15–29.

Zacks, J. M., & Toplak, M. E. (2021). Time perception in attention-deficit/hyperactivity disorder. Current Psychiatry Reports, 23(9), 58.

Ονομάζομαι Μαρία Γονή και εργάζομαι στο χώρο της εκπαίδευσης. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές σπουδές μου στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΕΚΠΑ). Στη συνέχεια ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς με θέμα "Οικονομικά της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων. Έχω ολοκληρώσει επιμορφωτικά προγράμματα ενός χρόνου με θέμα την ειδική αγωγή και τη θρησκευτική αγωγή (φορέας: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Η φιλοσοφία μου είναι πως η εργασία του εκπαιδευτικού δεν είναι απλό επάγγελμα. Είναι λειτούργημα. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε όλοι συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την εκπαίδευση καθώς δεν οικοδομείται μόνο η μάθηση. Καλλιεργούνται ψυχές και διαμορφώνονται προσωπικότητες. Είναι ευθύνη όλων μας να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε αλλά πάνω από όλα πρέπει να τους δίνουμε απεριόριστη αγάπη!

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Τρόποι επικοινωνίας του παιδιού και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

«Το παιδί το οποίο νιώθει ότι το ακούν, μαθαίνει καλύτερα» Cozolino, 2020 Σε αυτό το…

Ειδική Αγωγή

Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις, προσεγγίζω το…

Ειδική Αγωγή

Χαρισματικά παιδιά με μαθησιακές ή αναπτυξιακές προκλήσεις

Συγγραφέας: Beth Arky Κλινικοί: Adam S. Zamora, PsyD, Laura Phillips, PsyD, ABPdN Το παρόν άρθρο,…

Ειδική Αγωγή

Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας: Ορισμός, Συμπτώματα και Αντιμετώπιση

  Εισαγωγή Η Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας (Auditory Processing Disorder ή APD, εν συντομία) αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Ο Λογοθεραπευτής στην Υποστήριξη των Κωφών Παιδιών

Πηγή εικόνας: Ο λογοθεραπευτής στην υποστήριξη κωφών παιδιών Η λογοθεραπεία αποτελεί έναν από τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες

Ποιοι είναι οι τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες; Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…