ΔΕΠΥ: Η αίσθηση του χρόνου

Πηγή εικόνας: ΔΕΠΥ: Η αίσθηση του χρόνου

Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή με κύρια συμπτώματα τη δυσκολία συγκέντρωσης, την παρορμητικότητα και την υπερκινητικότητα. Ωστόσο, ένα λιγότερο συζητημένο, αλλά εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό είναι η διαφορετική αίσθηση του χρόνου που βιώνουν πολλά άτομα με ΔΕΠΥ.

Αγνωσία του χρόνου ή έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου

Οι έρευνες δείχνουν ότι τα άτομα με ΔΕΠΥ συχνά δυσκολεύονται να εκτιμήσουν με ακρίβεια τη διάρκεια μιας δραστηριότητας ή το πόσος χρόνος έχει περάσει. Αυτό το φαινόμενο ονομάζεται αγνωσία του χρόνου ή έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου και μπορεί να επηρεάσει την καθημερινή ζωή των ατόμων με ΔΕΠΥ: από την τήρηση των προθεσμιών μέχρι την οργάνωση του προσωπικού χρόνου.

Η δυσκολία δεν αφορά απλώς την κακή οργάνωση· είναι αποτέλεσμα διαφοροποιήσεων στη λειτουργία του εγκεφάλου, ιδίως στις περιοχές που σχετίζονται με την εκτελεστική λειτουργία και τη ντοπαμινεργική ρύθμιση.

“Τώρα” και “όχι τώρα”

Πολλά άτομα με ΔΕΠΥ περιγράφουν ότι βιώνουν τον χρόνο ως δύο μόνο καταστάσεις: “τώρα” και “όχι τώρα”. Αυτό εξηγεί γιατί μπορεί να παραμελούν τις σημαντικές τους υποχρεώσεις έως την τελευταία στιγμή, αλλά να γίνονται εξαιρετικά παραγωγικοί υπό πίεση. Ο εγκέφαλος φαίνεται να “ξυπνάει” όταν υπάρχει άμεση προθεσμία ή υψηλή ένταση.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Επιπτώσεις στην καθημερινότητα

Η έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου μπορεί να οδηγήσει σε καθυστέρηση στα ραντεβού, σε δυσκολίες στη μελέτη ή στην ολοκλήρωση των εργασιών ή/και σε αίσθημα ενοχής και μειωμένη αυτοεκτίμηση, καθώς οι άλλοι συχνά παρερμηνεύουν αυτή τη δυσκολία ως τεμπελιά.

Στρατηγικές υποστήριξης

Παρά τις προκλήσεις, υπάρχουν πρακτικοί τρόποι με τους οποίους τα άτομα με ΔΕΠΥ μπορούν να βοηθηθούν:

  1. Οπτικά χρονόμετρα και εφαρμογές που δείχνουν την πορεία του χρόνου
  2. Χρονικός κατακερματισμός (time chunking), δηλαδή το σπάσιμο μιας δραστηριότητας σε μικρά τμήματα
  3. Εξωτερικές υπενθυμίσεις (π.χ., ξυπνητήρια και ειδοποιήσεις), &
  4. Δομημένη ρουτίνα η οποία μειώνει την αβεβαιότητα.

Η κατανόηση ότι η έλλειψη ρεαλιστικής αίσθησης του χρόνου είναι νευρολογικό χαρακτηριστικό της ΔΕΠΥ μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη ενσυναίσθηση και αποτελεσματικότερη υποστήριξη για τα άτομα με ΔΕΠΥ.

Βιβλιογραφία

Barkley, R. A., Murphy, K. R., & Fischer, M. (2008). ADHD in Adults: What the Science Says. Guilford Press.

Advertising

Brown, T. E. (2005). Attention Deficit Disorder: The Unfocused Mind in Children and Adults. Yale University Press.

Nigg, J. T., & Nikolas, M. (2008). Neuropsychological models of attention-deficit/hyperactivity disorder: An integrative developmental perspective. Developmental Neuropsychology, 33(1), 1–28.

Toplak, M. E., Dockstader, C., & Tannock, R. (2006). Temporal information processing in ADHD: Findings to date and new methods. Journal of Neuroscience Methods, 151(1), 15–29.

Zacks, J. M., & Toplak, M. E. (2021). Time perception in attention-deficit/hyperactivity disorder. Current Psychiatry Reports, 23(9), 58.

Advertising

Ονομάζομαι Μαρία Γονή και εργάζομαι στο χώρο της εκπαίδευσης. Ολοκλήρωσα τις προπτυχιακές σπουδές μου στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΕΚΠΑ). Στη συνέχεια ολοκλήρωσα τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς με θέμα "Οικονομικά της Εκπαίδευσης και Διαχείριση Εκπαιδευτικών Μονάδων. Έχω ολοκληρώσει επιμορφωτικά προγράμματα ενός χρόνου με θέμα την ειδική αγωγή και τη θρησκευτική αγωγή (φορέας: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Η φιλοσοφία μου είναι πως η εργασία του εκπαιδευτικού δεν είναι απλό επάγγελμα. Είναι λειτούργημα. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε όλοι συνειδητοποιημένοι όσον αφορά την εκπαίδευση καθώς δεν οικοδομείται μόνο η μάθηση. Καλλιεργούνται ψυχές και διαμορφώνονται προσωπικότητες. Είναι ευθύνη όλων μας να δώσουμε στα παιδιά ό,τι καλύτερο μπορούμε αλλά πάνω από όλα πρέπει να τους δίνουμε απεριόριστη αγάπη!

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Πηγή εικόνας: Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ): Ορισμός και κύρια…

Ειδική Αγωγή

Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής, θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Μεγαλώνοντας με την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Η φιλανθρωπική οργάνωση Speech and Language UK αναφέρει ότι σχεδόν οι μισοί (45%) νέοι οι…

Ειδική Αγωγή

Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Η Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση

Πηγή εικόνας: Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Η Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση Το παρόν άρθρο, με τίτλο…

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…