Διάγνωση ΔΕΠΥ: Η επίδραση της ηλικίας

Το παρόν άρθρο

Το παρόν άρθρο με τίτλο, Διάγνωση ΔΕΠΥ: Η επίδραση της ηλικίας, εστιάζει στη διάγνωση της ΔΕΠΥ και στην επίδραση που έχει η ηλικία του παιδιού. Έχει επίδραση η ηλικία του παιδιού στη διάγνωση της ΔΕΠΥ, αλλά και στη συνταγογραφούμενη φαρμακευτική αγωγή για τη διαταραχή; Αξιολογούν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς των παιδιών με ΔΕΠΥ διαφορετικά τα μικρότερα από τα μεγαλύτερα παιδιά; Υπάρχουν διαφορές μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών ως προς τα συμπτώματα που αναφέρουν;

Οι ερευνητές εξέτασαν πώς το να είσαι ένα από τα μικρότερα παιδιά στη σχολική τάξη μπορεί να επηρεάσει την πιθανότητα να διαγνωστείς με ΔΕΠΥ ή ΔΑΦ (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος). Πράγματι, μία πρόσφατη μετα-αναλυτική έρευνα, με ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Nottingham, διαπίστωσε ότι οι εκπαιδευτικοί μπορεί να αποδίδουν σημάδια ανωριμότητας που σχετίζονται με την ηλικία στα παιδιά, σε διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ ή η ΔΑΦ. Τα αποτελέσματα της μελέτης, που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό European Child and Adolescent Psychiatry, έδειξαν ότι οι μικρότεροι μαθητές μιας τάξης, οι οποίοι γεννήθηκαν λίγο πριν από την ημερομηνία λήξης της εισόδου στο σχολείο, υπερεκπροσωπούνταν μεταξύ των παιδιών που λάμβαναν τη διάγνωση της ΔΕΠΥ ή φαρμακευτική αγωγή για τη διαταραχή. Αυτή η επίδραση είναι γνωστή ως η επίδραση της ηλικίας.

Πηγή εικόνας: Kατανοώντας τη ΔΕΠΥ

Μία μετα-αναλυτική έρευνα

Ερευνητικός σκοπός

Η Frisira και οι συνεργάτες της (2024) διερεύνησαν, στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, την επίδραση της ηλικίας στα συμπτώματα της ΔΕΠΥ, στη διάγνωση της ΔΕΠΥ και στη συνταγογράφηση φαρμάκων για τη διαταραχή. Καθώς καμία ανασκόπηση της βιβλιογραφίας μέχρι σήμερα δεν είχε διερευνήσει την επίδραση της ηλικίας για τη διάγνωση της ΔΑΦ, αυτή η επίδραση εξετάστηκε επίσης από την Frisira και τους συνεργάτες της (2024). Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν τριάντα δύο μελέτες: 31 διερεύνησαν τη ΔΕΠΥ και 2 διερεύνησαν τη ΔΑΦ.

Ερευνητικά ευρήματα

  • Τα ευρήματα επιβεβαίωσαν ότι οι μικρότεροι μαθητές στη σχολική τάξη είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με ΔΕΠΥ (risk ratio = 1,38 (1,26, 1,52) και να λάβουν φαρμακευτική αγωγή για τη διαταραχή τους (risk ratio = 1,28 (1,21, 1,36) σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους συμμαθητές τους.
  • Μια σχετική επίδραση της ηλικίας παρατηρήθηκε για τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών για τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ, αλλά όχι για τις αξιολογήσεις των γονέων.
  • Όσον αφορά τη ΔΑΦ, τα μικρότερα παιδιά στη σχολική τους τάξη είχαν περισσότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με ΔΑΦ. Ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα σχετικά με τη ΔΑΦ επειδή υπάρχει μόνο ένας μικρός αριθμός διαθέσιμων μελετών.

Συμπεράσματα

  • Αυτή η μετα-αναλυτική έρευνα επιβεβαιώνει την επίδραση της ηλικίας στη διάγνωση της ΔΕΠΥ και στη συνταγογραφούμενη φαρμακευτική αγωγή για τη ΔΕΠΥ.
  • Η έρευνα υποδηλώνει ότι οι διαφορές στις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών και των γονέων μπορεί να συμβάλλουν σε αυτή την επίδραση.
  • Η έρευνα τονίζει πόσο σημαντικό είναι να λαμβάνεται υπόψη η ηλικία ενός παιδιού σε σχέση με τους συμμαθητές του κατά την αξιολόγηση και τη διάγνωση διαταραχών όπως η ΔΕΠΥ και η ΔΑΦ.
  • Αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα για τους επαγγελματίες υγείας που αξιολογούν τα μικρά παιδιά, αλλά και για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, όταν παρατηρούν τα παιδιά και αναφέρουν τα συμπτώματα.

Βιβλιογραφία

Frisira, E., Holland, J., & Sayal, K. (2024). Systematic review and meta-analysis: Relative age in attention-deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder. European Child & Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-024-02459-x

Advertising

Advertisements
Ad 14

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…

Ειδική Αγωγή

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

Ειδική Αγωγή

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και ανθρώπινη νοημοσύνη: Τίμημα ή ευκαιρία;

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τη σχέση ανάμεσα στον αυτισμό και την ανθρώπινη…

Ειδική Αγωγή

Ιδανικός Αριθμός Μαθητών σε μια Σχολική Τάξη

Πηγή εικόνας: Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική τάξη Ιδανικός αριθμός μαθητών σε μια σχολική…

Ειδική Αγωγή

Η ένταξη παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές στο γενικό σχολείο

Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως των ικανοτήτων και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών…

Ειδική Αγωγή

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…