
Όροι που χρησιμοποιούνται σε αυτή την έρευνα:
- Ανεξάρτητη διαβίωση: η διαχείριση ενός νοικοκυριού με την παράλληλη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή μιας κοινότητας
- Προκοινωνική συμπεριφορά: οι πράξεις καλοσύνης· η βοήθεια προς τους άλλους, χωρίς να περιμένει κανείς τίποτα σε αντάλλαγμα
- Αυτοεκτίμηση: η εμπιστοσύνη στην αξία ή στις ικανότητες του ίδιου του ατόμου
- Ψυχοκοινωνικές δυσκολίες: οι δυσκολίες (π.χ., ψυχολογικές, συναισθηματικές, συμπεριφορικές) σε διαφορετικούς τομείς της προσωπικής και κοινωνικής λειτουργίας
Ποιος ήταν ο στόχος της έρευνας;
Η έρευνα δείχνει ότι εκτός από τις μακροχρόνιες γλωσσικές δυσκολίες, τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) μπορούν επίσης να αντιμετωπίσουν δυσκολίες σε διαφορετικούς τομείς της ζωής. Η παρούσα μελέτη εξέτασε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για τους νεαρούς ενήλικες με ΑΓΔ: τη μετάβαση από το σχολείο στην εργασία.
Η έρευνα εστίασε ήταν σε τρεις σημαντικούς τομείς της ζωής: την εκπαίδευση, την απασχόληση και την ανεξάρτητη διαβίωση. Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης εάν οι γλωσσικές ικανότητες των ατόμων με ΑΓΔ θα μπορούσαν να προβλέψουν τα αποτελέσματα σε αυτούς τους τομείς.
Η παρούσα έρευνα είναι μια συστηματική ανασκόπηση –δηλαδή, μια διεξοδική ανασκόπηση όλης της διαθέσιμης βιβλιογραφίας κατά την περίοδο της δημοσίευσής της.

Τί βρέθηκε;
Εκπαίδευση:
- Τα άτομα με ΑΓΔ διέτρεχαν κίνδυνο πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου. Έλαβαν χαμηλότερους βαθμούς, χαμηλότερα προσόντα και χαμηλότερη εκπαίδευση σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.
- Οι γλωσσικές και οι γραμματικές δεξιότητες προέβλεπαν εν μέρει την ακαδημαϊκή επίδοση των νέων ενηλίκων με ΑΓΔ. Για παράδειγμα, οι δεξιότητες ανάγνωσης στην ηλικία των 19 ετών προέβλεπαν την εκπαιδευτική τους επίδοση 5 χρόνια αργότερα.
Απασχόληση:
- Η εργασιακή εμπειρία δεν διέφερε πολύ μεταξύ των νέων ενηλίκων με και χωρίς ΑΓΔ. Η ικανοποίηση από την εργασία, τα επίπεδα υποστήριξης και η ασφάλεια στην εργασία ήταν παρόμοια μεταξύ των δύο ομάδων. Τα περισσότερα άτομα με και χωρίς ΑΓΔ τα πήγαιναν καλά με τους συναδέλφους τους.
- Τα άτομα με ΑΓΔ αντιμετώπισαν περισσότερες δυσκολίες στη διαδικασία αναζήτησης εργασίας από τους συνομηλίκους τους. Ανέφεραν μεγαλύτερες περιόδους ανεργίας, χαμηλότερα επίπεδα απασχόλησης και κίνδυνο λήψης χαμηλότερου εισοδήματος μετά την ηλικία των 30 ετών.
- Μόνο οι γλωσσικές ικανότητες στην ηλικία των 5 ετών ήταν ένας σημαντικός προγνωστικός παράγοντας για τα αποτελέσματα της απασχόλησης.
Ανεξάρτητη διαβίωση:
- Οι νέοι με ΑΓΔ ήταν πιο πιθανό να γίνουν γονείς σε μικρότερη ηλικία. Ωστόσο, μόλις έφτασαν τα 30 τους, τα ποσοστά γονικής μέριμνας ήταν παρόμοια μεταξύ των ατόμων με και χωρίς ΑΓΔ. Τα ποσοστά γάμου ήταν επίσης παρόμοια μεταξύ των δύο ομάδων.
- Η οικονομική ανεξαρτησία φάνηκε να είναι πιο δύσκολη για τα άτομα με ΑΓΔ, αν και οι γλωσσικές τους ικανότητες δεν προέβλεπαν αυτό το αποτέλεσμα.
- Οι νέοι ενήλικες με ΑΓΔ διέτρεχαν κίνδυνο να αντιμετωπίσουν δυσκολίες με τις φιλικές σχέσεις (δυσκολίες να κάνουν φίλους) και με τη συμμετοχή τους στην κοινωνική ζωή. Αυτό πιθανώς οφειλόταν στα χαμηλότερα επίπεδα αυτοεκτίμησής τους και στα υψηλότερα επίπεδα ντροπαλότητας.
- Ωστόσο, η προκοινωνική συμπεριφορά φάνηκε να είναι ένας τομέας δυνατοτήτων για τα άτομα με ΑΓΔ. Οι νέοι ενήλικες με ΑΓΔ οι οποίοι ήταν ιδιαίτερα προκοινωνικοί, είχαν λιγότερες δυσκολίες με το να κάνουν φιλίες και ενσωματώθηκαν καλύτερα στην κοινότητά τους.
Τί σημαίνουν αυτά;
Οι ενήλικες με ΑΓΔ ζουν παρόμοια με τους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους από πολλές απόψεις. Ωστόσο, εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τη δημιουργία φιλικών σχέσεων.
Advertising
Είναι ενδιαφέρον ότι πολλές διαφορές μεταξύ ατόμων με και χωρίς ΑΓΔ εξηγούνται μόνο εν μέρει από τις γλωσσικές τους ικανότητες. Αυτές οι διαφορές θα μπορούσαν να οφείλονται σε άλλους παράγοντες, όπως προσωπικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά (π.χ., πόσο προκοινωνικός/ή ή σίγουρο/η για τον εαυτό του/της είναι κάποιος/κάποια· πόση υποστήριξη λαμβάνει κάποιος/κάποια).
Πού μπορώ να διαβάσω αυτή την έρευνα;
Η παρούσα έρευνα είναι ανοιχτής πρόσβασης, πράγμα που σημαίνει ότι όλοι μπορούν να τη διαβάσουν. Κάνε κλικ εδώ για να βρεις το άρθρο: https://doi:10.1044/2020_jslhr-20-00127
Βιβλιογραφία
Dubois, P., St-Pierre, M.-C., Desmarais, C. and Guay, F. (2020). Young Adults With Developmental Language Disorder: A Systematic Review of Education, Employment, and Independent Living Outcomes. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 63(11), pp.3786–3800. doi:10.1044/2020_jslhr-20-00127.