Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής

Πηγή εικόνας: Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Εμπειρίες αυτιστικών εφήβων από το μάθημα Φυσικής Αγωγής, θα παρουσιάσει τα ευρήματα μιας πρόσφατης έρευνας η οποία διερεύνησε τις απόψεις 11 εφήβων με αυτισμό σχετικά με τις εμπειρίες τους με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο.

Οι έφηβοι με αυτισμό αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη συμμετοχή τους στo μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο. Αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, καθώς είναι λιγότερο πιθανό να βιώσουν τα πολλαπλά οφέλη της Φυσικής Αγωγής, όπως τα οφέλη για τη σωματική και ψυχική τους ευεξία.

Οι γονείς αναγνωρίζουν ότι οι αυτιστικοί έφηβοι ενδέχεται να συμμετέχουν σε λιγότερες σωματικές δραστηριοτήτες από τους συνομηλίκους τους, ειδικά σε ομαδικά και ανταγωνιστικά αθλήματα, λόγω τόσο κοινωνικών προκλήσεων όσο και της δυσπραξίας. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να έχουν υψηλότερα επίπεδα παχυσαρκίας ή/και χαμηλότερες βαθμολογίες φυσικής κατάστασης όσον αφορά την καρδιαγγειακή αντοχή, τη μυϊκή δύναμη του άνω μέρους του σώματος και της κοιλιάς, καθώς και την αντοχή και την ευλυγισία του κάτω μέρους του σώματος.

Υπάρχει μια σειρά από εμπόδια με τη συμμετοχή σε προγράμματα σωματικής δραστηριότητας τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο, όπως:

  • ο κακός συντονισμός και οι δεξιότητες με την μπάλα που με τη σειρά τους οδηγούν σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και σε μια τάση να ταπεινώνονται και να πειράζονται από τους πιο σωματικά ικανούς συνομηλίκους τους
  • οι δυσκολίες με τη διαχείριση της συμπεριφοράς και των συναισθημάτων οι οποίες αναστέλλουν και περιορίζουν τη συμμετοχή τους στις ομαδικές σωματικές δραστηριότητες· &
  • η προτίμησή τους για τις καθιστικές, βασισμένες στις οθόνες, ασχολίες και η αντίστασή τους να εμπλακούν σε μια εναλλακτική δραστηριότητα.

Οι επόπτες συχνά δεν έχουν εμπειρία γύρω από τον αυτισμό και παρέχουν ελάχιστη καθοδήγηση στους νευροτυπικούς συνομηλίκους σχετικά με το πώς να προσαρμόζονται στα χαρακτηριστικά των αυτιστικών συμμαθητών/συμμαθητριών τους ή των μελών της ομάδας τους. Ωστόσο, γνωρίζουμε πόσο σημαντική είναι η σωματική δραστηριότητα για τη σωματική και ψυχική υγεία και τη διαύγεια σκέψης.

Η Waddington και οι συνεργάτες της (2025) διερεύνησαν τις απόψεις των αυτιστικών εφήβων σχετικά με τις σχολικές τους εμπειρίες με το μάθημα της φυσικής αγωγής, με ιδιαίτερη έμφαση σε στοιχεία άγχους, αισθητηριακών εμπειριών και κοινωνικών διαφορών. 

Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι ερευνητές διεξήγαν ημιδομημένες συνεντεύξεις με 11 αυτιστικούς εφήβους που φοιτούν σήμερα σε γενικά γυμνάσια στο Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας 12-16 ετών.

Ευρήματα

Οι γονείς των αυτιστικών εφήβων ρωτήθηκαν εάν νομίζουν ότι το παιδί τους βιώνει δυσκολίες αισθητηριακής φύσεως ή άγχος όπου κλήθηκαν να απαντήσουν σε μία κλίμακα από το συνέχεια έως το καθόλου (συχνά, κάποιες φορές, σπάνια). Οι γονείς ρωτήθηκαν επίσης εάν κατά την άποψή τους το παιδί τους βιώνει άγχος ή δυσκολίες αισθητηριακής φύσεως στο σχολείο και στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής όπου κλήθηκαν να απαντήσουν σε μία κλίμακα από το “τις περισσότερες φορές” έως το “ποτέ”.

 

Για την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η θεματική ανάλυση. Εντοπίστηκαν τέσσερα θέματα:

  • Οι κοινωνικές καταστάσεις στη Φυσική Αγωγή είναι απαιτητικές
  • Τα μαθήματα της Φυσικής Αγωγής είναι σαν ένας μαραθώνιος άγχους
  • Περιβαλλοντικές και Αισθητηριακές Εμπειρίες της Φυσικής Αγωγής, &
  • Η επιλογή είναι το κλειδί για την απόλαυση.

Οι κοινωνικές καταστάσεις στη Φυσική Αγωγή είναι δύσκολες

Ένα απόσπασμα εφήβου είναι το ακόλουθο.

Advertising

… τα άτομα στο σχολείο μου… είναι πολύ ανταγωνιστικά… δεν μου άρεσαν οι άλλοι… να βασίζονται σε μένα, να πρέπει εγώ να… κάνω κάτι μπροστά σε άλλους επειδή ήξερα ότι «θα το κάνω λάθος»… δεν θέλω… να ντροπιάζομαι… νομίζω ότι αυτό είναι… πίεση, και δεν τα πάω καλά με την πίεση.

Οι συμμετέχοντες περιέγραψαν πώς η φυσική αγωγή τους έκανε να νιώθουν ευάλωτοι και εκτεθειμένοι, όπως τονίστηκε από τον ακόλουθο συμμετέχοντα:

Αν υπάρχουν… άτομα… που δεν ήταν πολύ καλά, σε επικρίνουν και τέτοια πράγματα επειδή πάντα φοβάσαι ότι θα τα κάνεις θάλασσα. Ωστόσο, αν είσαι με τους φίλους σου, είναι σαν… κάτι αστείο για το οποίο μπορείς να γελάσεις και να αστειευτείς.

Περιβαλλοντικές και αισθητηριακές εμπειρίες στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής

Ένα απόσπασμα εφήβου είναι το ακόλουθο.

Αν όλοι τρέχουν τριγύρω… ουρλιάζουν και κάνουν πολύ θόρυβο. Και εγώ απλώς κάθομαι εκεί με τα χέρια μου στα αυτιά μου, είναι πολύ συντριπτικό. Μερικές φορές είναι πολύς κόσμος στο γυμναστήριο… Υπάρχει πολύς θόρυβος, νιώθω σαν… να γίνομαι συντρίμμια, να αποπροσανατολίζομαι, υποθέτω.

Η επιλογή είναι το κλειδί για την απόλαυση

Αυτό φάνηκε από έναν συμμετέχοντα που σημείωσε:

«Μου αρέσει να γυμνάζομαι και με κάνει να νιώθω καλύτερα και είναι σαν… θεραπεία για μένα».

Ένας άλλος συμμετέχοντας σημείωσε:

Νομίζω ότι τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να επιλέγουν τις δικές τους… ομάδες πιο συχνά… παρά ποτέ… τότε θα αρχίσει να… ελπίζω να αποφεύγεται… το πρόβλημα του να… κακά παιδιά να μπαίνουν με τα καλά παιδιά… αθλητικά κορίτσια να τα βάζουν με μη… αθλητικούς τύπους.

Συμπεράσματα

Η έρευνα υπογραμμίζει πώς η χρήση της συνεχούς καθοδήγησης μπορεί να αποτελέσει μια πιθανή παιδαγωγική προσέγγιση για την υποστήριξη της συμμετοχής των αυτιστικών παιδιών και εφήβων στη Φυσική Αγωγή. Η έρευνα επισημαίνει επίσης τη σημασία της ευαισθητοποίησης σχετικά με το άγχος, τις αισθητηριακές εμπειρίες, τις κοινωνικές διαφορές και τον αντίκτυπό τους στη Φυσική Αγωγή και στις ευρύτερες εμπειρίες και επιδόσεις στο σχολείο.

Advertising

Βιβλιογραφία

Waddington, E., Sadler, D., Jachyra, P., Armstrong, J., Riby, D. M., & Hanley, M. (2025). Autistic adolescents and their experiences of physical education at school. Physical Education and Sport Pedagogy, 1–20. https://doi.org/10.1080/17408989.2025.2553285

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Πηγή εικόνας: Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ): Ορισμός και κύρια…

Ειδική Αγωγή

Μεγαλώνοντας με την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Η φιλανθρωπική οργάνωση Speech and Language UK αναφέρει ότι σχεδόν οι μισοί (45%) νέοι οι…

Ειδική Αγωγή

Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Η Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση

Πηγή εικόνας: Παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες: Η Μοντεσσοριανή Εκπαίδευση Το παρόν άρθρο, με τίτλο…

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…

Ειδική Αγωγή

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…