
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η Γλώσσα Είναι Παντού στο Σχολείο, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.
Συγγραφέας του πρωτότυπου άρθρου, με τίτλο Talking with Teachers About DLD, Jeanne Tighe, MA, CCC-SLP, BCS-CL, Διευθύντρια, Beyond Communication, LLC.
Μετάφραση και προσαρμογή: Μαρία Μεγγησίδου, Δρ., Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου.
«Μπορεί να σταματήσει να δίνει προσοχή όταν μιλάνε οι ενήλικες».
«Κάνει παρέα με τα άλλα κορίτσια, αλλά όταν κουβεντιάζουν, δεν μπορεί να πάρει μέρος στη συζήτηση».
«Οι εκπαιδευτικοί τον αγαπούν για τη γλυκιά του προσωπικότητα, αλλά δεν βλέπουν πάντα ότι δεν καταλαβαίνει όπως τα άλλα παιδιά».
Η Γλώσσα Είναι Παντού στο Σχολείο
Το σχολείο είναι ένα δύσκολο μέρος για τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ). Σχεδόν όλα όσα συμβαίνουν στο σχολείο περιλαμβάνουν τη γλώσσα. Τα παιδιά με ΑΓΔ πρέπει να χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να παρακολουθούν τον διάλογο στην τάξη και τις κοινωνικές συζητήσεις. Πρέπει να θυμούνται και να κατανοούν τις οδηγίες που δίνουν οι εκπαιδευτικοί. Πρέπει να συνδυάζουν τις λέξεις για να εκφράσουν τις γνώσεις, τις ιδέες και τις απόψεις τους. Αυτά τα βήματα είναι εύκολα για τα παιδιά με τυπική ανάπτυξη, αλλά μπορεί να είναι δύσκολα για τα παιδιά με ΑΓΔ. Όταν οι γλωσσικές απαιτήσεις γίνονται αξεπέραστες, τα παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να φαίνονται απρόσεκτα, αποσυρμένα ή μη συνεργάσιμα. Μπορεί να είναι δύσκολο για τους δασκάλους να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ των γλωσσικών διαταραχών και άλλων αιτιών δυσκολιών στην τάξη.
Διαφορετικές Αντιλήψεις για την ΑΓΔ
Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι λογοθεραπευτές μπορεί να σκέφτονται τις γλωσσικές δυσκολίες στην παιδική ηλικία με διαφορετικούς τρόπους. Ο εκπαιδευτικός του παιδιού σας πιθανότατα έμαθε για τις γλωσσικές διαταραχές, χρησιμοποιώντας έναν διαφορετικό όρο από τον όρο ΑΓΔ. Μπορεί να έχει συναντήσει άλλα παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες οι οποίες φαίνονται διαφορετικές από αυτές που βιώνει το δικό σας παιδί.
Επίσης, τα παιδιά με ΑΓΔ συχνά εκπαιδεύονται σε τάξεις με μαθητές/μαθήτριες με άλλες μαθησιακές, κοινωνικές και συμπεριφορικές δυσκολίες. Μερικοί εκπαιδευτικοί μπορεί να ερμηνεύουν τις δυσκολίες του παιδιού σας μέσα από το πρίσμα άλλων αναπτυξιακών διαταραχών. Το να μοιραστείτε την οπτική σας για το παιδί σας με τους εκπαιδευτικούς με σαφή και άμεσο τρόπο στις αρχές της σχολικής χρονιάς, μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε κοινές προτεραιότητες τις οποίες μπορείτε στη συνέχεια να επανεξετάσετε κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Κοινοποίηση Φυλλάδιου
Ένας τρόπος με τον οποίο οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη της σχολικής εμπειρίας του παιδιού τους είναι ξεκινώντας συζητήσεις με τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τη γλωσσική διαταραχή του παιδιού τους. Το παρακάτω φυλλάδιο σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει τους γονείς στην παροχή στους εκπαιδευτικούς μιας εισαγωγής για το στυλ επικοινωνίας του παιδιού τους. Η πρώτη σελίδα παραθέτει μια ποικιλία κοινών σημείων της ΑΓΔ. Η δεύτερη σελίδα παρουσιάζει χρήσιμες στρατηγικές επικοινωνίας στην τάξη.


Δεν έχουν όλα τα παιδιά με ΑΓΔ τα ίδια δυνατά και αδύναμα σημεία επικοινωνίας, επομένως, τα σημάδια και οι στρατηγικές παρουσιάζονται ως σημεία που πρέπει να λάβουν υπόψη οι γονείς. Οι γονείς μπορούν να επιλέξουν τα πλαίσια για τα σημάδια που ισχύουν για το παιδί τους και τις στρατηγικές που έχουν βοηθήσει το παιδί τους στο παρελθόν. Υπάρχουν επίσης κενά και στις δύο σελίδες για να επιτρέψουν στους γονείς να προσθέσουν επιπλέον σημεία που είναι μοναδικά για το παιδί τους. Οι γονείς μπορούν να συμπληρώσουν τη φόρμα και να τη μοιραστούν με τους εκπαιδευτικούς.
Ένας άλλος τρόπος για να χρησιμοποιήσετε αυτό το φυλλάδιο είναι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εξετάσουν μαζί μια κενή φόρμα, ώστε και τα δύο μέρη να μπορούν να μοιραστούν τις δικές τους παρατηρήσεις. Εάν το παιδί σας βλέπει έναν λογοθεραπευτή, ο λογοθεραπευτής σας μπορεί να σας βοηθήσει να προσαρμόσετε και να μοιραστείτε το φυλλάδιο. Η αποστολή του φυλλαδίου μέσω email στον εκπαιδευτικό του παιδιού σας είναι μια εξαιρετική αρχή, αλλά σχεδιάστε επίσης να συνεχίσετε με συζητήσεις όταν είναι δυνατόν. Τα σημάδια και οι στρατηγικές που αναφέρονται στο φυλλάδιο μπορούν να χρησιμεύσουν ως χρήσιμα σημεία συζήτησης κατά τη διάρκεια των συναντήσεων γονέων-εκπαιδευτικών ή των συναντήσεων της ομάδας.
Η ΑΓΔ μπορεί σίγουρα να προκαλέσει εμπόδια στο σχολείο, αλλά η επικοινωνία μεταξύ των σημαντικών ενηλίκων στη ζωή του παιδιού μπορεί να κάνει τη διαδρομή λίγο πιο ομαλή.
Το Φυλλάδιο στην Ελληνική Γλώσσα


Βιβλιογραφία
Ashman, G., & Snow, P. (2019). Oral Language Competence: How It Relates to Classroom Behavior. American Educator, 43(2), 37–41.
Christopulos, T. T., & Kean, J. (2020). General Education Teachers’ Contribution to the Identification of Children with Language Disorders. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups, 5(4), 770–781. https://doi.org/10.1044/2020_PERSP-19-00166
Gallagher, A. L., Murphy, C.-A., Conway, P., & Perry, A. (2019). Consequential differences in perspectives and practices concerning children with developmental language disorders: An integrative review. International Journal of Language & Communication Disorders, 54(4), 529–552. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12469
Nelson, N. W. (2010). Language and Literacy Disorders: Infancy through Adolescence. Pearson Education, Inc.