
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης, ορίζει τη μνήμη εργασίας, παρουσιάζει τον ρόλο της στη μαθησιακή διαδικασία και προτείνει τρόπους βελτίωσής της.
Φαντάσου ότι ο εγκέφαλός σου έχει ένα μικρό, δυναμικό «σημειωματάριο» στο οποίο κρατάς πρόχειρα τις πληροφορίες που χρειάζεσαι αυτή τη στιγμή. Αυτό το σημειωματάριο δεν είναι άλλο από τη μνήμη εργασίας –μια από τις πιο σημαντικές διανοητικές λειτουργίες οι οποίες καθορίζουν το πόσο εύκολα και αποτελεσματικά μαθαίνουμε.
Η μνήμη εργασίας δεν είναι απλώς η ικανότητά μας να θυμόμαστε κάτι για λίγα δευτερόλεπτα· είναι η ικανότητα να κρατάμε και να επεξεργαζόμαστε ταυτόχρονα πληροφορίες, για να τις χρησιμοποιήσουμε σε μια πράξη, μια κατανόηση ή μια απόφαση.
Ο «σκηνοθέτης» του μυαλού
Οι επιστήμονες Baddeley και Hitch την παρομοίασαν με μια θεατρική σκηνή:
- Ο κεντρικός εκτελεστής είναι ο σκηνοθέτης που κατευθύνει την προσοχή μας
- Το φωνολογικό κύκλωμα είναι οι διάλογοι και οι ήχοι που συγκρατούμε προσωρινά
- Το οπτικοχωρικό σημειωματάριο είναι τα σκηνικά και οι εικόνες που βλέπουμε και «κρατάμε στο μυαλό», &
- Η επεισοδιακή μνήμη ενώνει τις σκηνές, φτιάχνοντας την ιστορία.
Αυτός ο «μηχανισμός» είναι περιορισμένος. Μπορεί να χωρέσει λίγες μόνο πληροφορίες και αν τον υπερφορτώσουμε, κάποιες πέφτουν κάτω.
Η μνήμη εργασίας στην καθημερινή μάθηση
Από την εκμάθηση ξένων λέξεων μέχρι την επίλυση ενός δύσκολου μαθηματικού προβλήματος, η μνήμη εργασίας βρίσκεται πάντα στο παρασκήνιο:
- Μας βοηθά να κατανοούμε ένα κείμενο χωρίς να χάνουμε το νήμα της αφήγησης
- Μας επιτρέπει να κρατάμε αριθμούς στο μυαλό μας, όσο κάνουμε υπολογισμούς, &
- Μας υποστηρίζει όταν πρέπει να συγκρίνουμε, να αναλύουμε και να αποφασίσουμε σε πραγματικό χρόνο.
Χωρίς αυτή, οι πληροφορίες θα έφευγαν από το μυαλό μας πριν προλάβουμε να τις χρησιμοποιήσουμε.
Τί επηρεάζει τη μνήμη εργασίας;
Η μνήμη εργασίας είναι ευαίσθητη σε πολλούς παράγοντες:
- Το στρες και το άγχος μπορούν να μειώσουν θεαματικά την απόδοσή της
- Η διάσπαση της προσοχής, της κλέβει πολύτιμο χώρο, &
- Η κόπωση περιορίζει την ικανότητα συγκράτησης και επεξεργασίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες με έλλειψη ύπνου ή υπό πίεση, δυσκολεύονται να μάθουν ακόμη και απλά πράγματα.
Μπορεί να βελτιωθεί η μνήμη εργασίας;
Η απάντηση είναι ναι, και μάλιστα με τρόπους απλούς, αλλά αποτελεσματικούς όπως:
- Το “σπάσιμο” της πληροφορίας σε μικρές ενότητες
- H χρήση των εικόνων και των διαγραμμάτων για την ενίσχυση της οπτικής μνήμης
- H συχνή επανάληψη και η αναδιατύπωση με δικά μας λόγια, &
- Τα διαλείμματα και οι τεχνικές χαλάρωσης για τη μείωση της διανοητικής κόπωσης.
Όσο πιο έξυπνα οργανώνουμε το υλικό προς μάθηση, τόσο πιο αποδοτικά δουλεύει η μνήμη εργασίας μας.
Ένα αόρατο στήριγμα της επιτυχίας
Συχνά αποδίδουμε την καλή επίδοση ενός μαθητή στην «εξυπνάδα» του. Όμως, η πραγματική δύναμη ενδέχεται να είναι η μνήμη εργασίας –αυτός ο μηχανισμός που μας επιτρέπει να συνδέουμε κομμάτια γνώσης και να χτίζουμε νέα.
Η κατανόηση και η ενίσχυσή της δεν είναι μόνο θέμα εκπαιδευτικής μεθοδολογίας· είναι ένα δώρο για τη δια βίου μάθηση.
Συμπεράσματα
Η μνήμη αποτελεί θεμελιώδες εργαλείο της γνώσης, καθώς επιτρέπει την αποθήκευση, οργάνωση και ανάκληση πληροφοριών, διαμορφώνοντας τη βάση για κάθε μορφή μάθησης και σκέψης. Η δύναμή της έγκειται όχι μόνο στην ικανότητα συγκράτησης των γεγονότων, αλλά και στη δημιουργική αναδόμηση των εμπειριών, ενισχύοντας την κατανόηση και την προσαρμοστικότητα.
Μέσα από τη μνήμη, η γνώση γίνεται ζωντανή, εξελίσσεται και μεταβιβάζεται, λειτουργώντας ως γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Η καλλιέργειά της ενισχύει την κριτική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων και την προσωπική ανάπτυξη, καθιστώντας την αναντικατάστατη δύναμη του ανθρώπινου νου.
Βιβλιογραφία
Baddeley, A. D. (2012). Working Memory: Theories, Models, and Controversies. Annual Review of Psychology, 63, 1–29.
Conway, M. A. (2009). Episodic Memories. Neuropsychologia, 47(11), 2305–2313.
Tulving, E. (2002). Episodic Memory: From Mind to Brain. Annual Review of Psychology, 53, 1–25.