Παιδιά που αργούν να μιλήσουν: Αποτελεσματικές παρεμβάσεις

Πηγή εικόνας: Παιδιά που αργούν να μιλήσουν: Αποτελεσματικές παρεμβάσεις

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Παιδιά που αργούν να μιλήσουν: Αποτελεσματικές παρεμβάσεις, θα παρουσιάσει τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-ανάλυσης η οποία διερεύνησε την αποτελεσματικότητα ορισμένων παρεμβάσεων για τα παιδιά που είχαν καθυστέρηση στην ομιλία.

Η καθυστέρηση της ομιλίας στα παιδιά αποτελεί ένα θέμα αυξανόμενης ανησυχίας.

Η καθυστέρηση στην ομιλία είναι όταν οι γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες ενός παιδιού αναπτύσσονται πιο αργά από ό,τι αναμένεται συνήθως για την ηλικία του. Μπορεί να περιλαμβάνει δυσκολία στην παραγωγή των ήχων της ομιλίας, στον σχηματισμό λέξεων ή στην κατανόηση της γλώσσας.

Πολλοί παράγοντες μπορούν να συμβάλουν στις καθυστερήσεις στην ομιλία, όπως τα προβλήματα ακοής, η ΔΑΦ ή τα στοματοκινητικά προβλήματα.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η έγκαιρη παρέμβαση είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στην ομιλία και τη βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων ενός παιδιού. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν τα συνήθη γλωσσικά ορόσημα (π.χ., πότε συνήθως λέει ένα παιδί την πρώτη του λέξη).

Σκοπός της έρευνας

Η Carson και οι συνεργάτες της (2022), στη συστηματική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, εξέτασαν τα εμπειρικά δεδομένα σχετικά με τις παρεμβάσεις για τα άτομα ηλικίας 18 έως 42 μηνών τα οποία άργησαν να μιλήσουν. Οι ερευνητές έλαβαν υπόψη:

  • τον τύπο της προσέγγισης παρέμβασης (άμεση, έμμεση ή υβριδική)
  • την αναφορά των στοιχείων παρέμβασης
  • και τα αποτελέσματα για το προσληπτικό και εκφραστικό λεξιλόγιο των παιδιών.

Μεθοδολογία της έρευνας

Αυτή η ανασκόπηση καταχωρήθηκε στο PROSPERO και ακολούθησε τις κατευθυντήριες γραμμές Preferred Reporting Items for Systematic Reviews και Meta-Analysis. Έντεκα βάσεις δεδομένων αναζητήθηκαν συστηματικά, με 34 μελέτες παρέμβασης να πληρούν τα κριτήρια των ερευνητών. Συνολικά, αναλύθηκαν δεδομένα 1,207 συμμετεχόντων.

Οι μελέτες κατηγοριοποιήθηκαν ως μελέτες οι οποίες χρησιμοποίησαν άμεση, έμμεση ή υβριδική προσέγγιση παρέμβασης. Εν συνεχεία, εξετάστηκαν σύμφωνα με τα στοιχεία παρέμβασης, τα αποτελέσματα του λεξιλογίου, καθώς και τα αναφερόμενα εργαλεία και τον τύπο βαθμολογίας που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.

Advertising

Αποτελέσματα της έρευνας

  • Από τις 34 μελέτες, εννέα χρησιμοποίησαν μια προσέγγιση άμεσης παρέμβασης, 10 μια προσέγγιση έμμεσης παρέμβασης και 14 μια προσέγγιση υβριδικής παρέμβασης.
  • Μία μελέτη συνέκρινε τις προσεγγίσεις άμεσης και υβριδικής παρέμβασης.
  • Όλες οι έμμεσες και υβριδικές προσεγγίσεις περιλάμβαναν την εκπαίδευση των γονέων, ενώ οι άμεσες προσεγγίσεις, όχι.
  • Ο τύπος και ο βαθμός αναφοράς άλλων στοιχείων παρέμβασης, καθώς και τα εργαλεία και ο τύπος βαθμολογίας που χρησιμοποιήθηκαν για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, διέφεραν εντός και μεταξύ των προσεγγίσεων.

Συνολικά, αναφέρθηκαν βελτιώσεις στο εκφραστικό λεξιλόγιο στο 93% των μελετών.

Ενώ, μεταβλητά αποτελέσματα αναφέρθηκαν για τις εννέα μελέτες οι οποίες ανάφεραν αποτελέσματα προσληπτικού λεξιλογίου.

Συμπεράσματα

  • Οι άμεσες, έμμεσες και υβριδικές προσεγγίσεις παρέμβασης χαρακτηρίζονταν από συγκεκριμένα στοιχεία παρέμβασης.
  • Ωστόσο, υπήρχε ποικιλομορφία στον τρόπο με τον οποίο οργανώθηκαν τα άλλα στοιχεία που τις απαρτίζουν.

Κατά τη λήψη των αποφάσεων σχετικά με το ποια προσέγγιση παρέμβασης θα χρησιμοποιήσουν, οι κλινικοί πρέπει να έχουν υπόψη τους τις διαφορές μεταξύ των προσεγγίσεων και ποιες προσεγγίσεις μπορεί να είναι καταλληλότερες για κάθε παιδί και την οικογένειά του.

Βιβλιογραφία

Carson, L., Baker, E. and Munro, N. (2022). A Systematic Review of Interventions for Late Talkers: Intervention Approaches, Elements, and Vocabulary Outcomes. American Journal of Speech-Language Pathology, 31:6, 101916. https://doi.org/10.1044/2022_AJSLP-21-00168

Advertising

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο νομό Χανίων στην όμορφη Κρήτη. Σπούδασα Κοινωνική Λειτουργός στο ΤΕΙ του Ηρακλείου Κρήτης και έπειτα ολοκλήρωσα ένα μεταπτυχιακό με θέμα την Ειδική Αγωγή στο Πανεπιστήμιο του Ρεθύμνου. Από το Σεπτέμβριο του 2024 εργάζομαι σε ένα Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων με Αναπηρία. Αγαπώ το διάβασμα, τη μουσική, τη γυμναστική και τα ταξίδια. Η απόφαση μου να ασχοληθώ με την αρθρογραφία ήταν για να βάλω κι εγώ ένα μικρό λιθαράκι δίνοντας χρήσιμες πληροφορίες στον κόσμο που αγαπά να διαβάζει.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…

Ειδική Αγωγή

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις

Στόχος του παρόντος άρθρου, με τίτλο Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις, είναι να αποδομήσει τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές, θα παρουσιάσει κάποιες από τις διαταραχές…