Παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν

Παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν
Πηγή: Παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν

Στο παρόν άρθρο θα παρουσιαστούν οι βασικές διαστάσεις που αφορούν τις παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν. Στόχος είναι να αναδειχθεί η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης, η επιστημονική τεκμηρίωση των παρεμβάσεων και οι πρακτικές στρατηγικές που υποστηρίζουν τη γλωσσική ανάπτυξη.

Η κατανόηση των χαρακτηριστικών των παιδιών με καθυστέρηση στην ομιλία και των παραγόντων που επηρεάζουν την εξέλιξή τους αποτελεί προϋπόθεση για την επιτυχημένη εφαρμογή οποιασδήποτε θεραπευτικής διαδικασίας.

Ορισμός και χαρακτηριστικά παιδιών που άργησαν να μιλήσουν

Ο όρος αργοπορημένοι ομιλητές περιγράφει παιδιά ηλικίας 18–35 μηνών με περιορισμένο λεξιλόγιο, αλλά χωρίς εμφανή αναπτυξιακά προβλήματα (Rescorla, 2011). Τα παιδιά αυτά κατανοούν αρκετές λέξεις, όμως η παραγωγή του λόγου είναι φτωχή, με αποτέλεσμα η επικοινωνία να παραμένει περιορισμένη.

Η έγκαιρη αναγνώριση τους είναι κρίσιμη, καθώς η καθυστέρηση ενδέχεται να σχετιστεί με μελλοντικές δυσκολίες ανάγνωσης και γραφής (Paul & Roth, 2011).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν επικεντρώνονται στη διάκριση ανάμεσα σε «καθυστερημένους, αλλά τυπικούς ομιλητές» και σε παιδιά που εμφανίζουν ενδείξεις κάποιας γλωσσικής διαταραχής. Οι πρώτοι συχνά αναπτύσσονται με τυπικούς ρυθμούς μετά τα τρία έτη, ενώ οι δεύτεροι χρειάζονται εξειδικευμένη υποστήριξη. Η διάκριση αυτή απαιτεί αξιολόγηση από λογοθεραπευτή/τρια και στενή παρακολούθηση.

Επιπλέον, η έρευνα έχει δείξει ότι η πλειονότητα των παιδιών με καθυστέρηση στην ομιλία καταφέρνει να αναπτύξει λειτουργικό λεξιλόγιο στην προσχολική ηλικία. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό συνεχίζει να αντιμετωπίζει δυσκολίες στη μορφολογία και τη σύνταξη (Weismer, 2007).

Η συμπεριφορά αυτών των παιδιών συχνά περιλαμβάνει μειωμένη πρωτοβουλία επικοινωνίας, αποφυγή των λεκτικών αλληλεπιδράσεων και περιορισμένη χρήση των μη λεκτικών μέσων.

Αίτια και παράγοντες κινδύνου

Οι παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν σχεδιάζονται με βάση τα αίτια και τους παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με την καθυστέρηση της ομιλίας. Μελέτες έχουν αναδείξει τη σημασία της κληρονομικότητας, καθώς τα παιδιά με γονείς που είχαν γλωσσικές δυσκολίες εμφανίζουν μεγαλύτερη πιθανότητα να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα προβλήματα (Zubrick κ.ά., 2007).

Advertising

Η περιβαλλοντική διάσταση δεν μπορεί να παραβλεφθεί. Η περιορισμένη γλωσσική διέγερση στο σπίτι, η φτωχή κοινωνική αλληλεπίδραση και η μειωμένη πρόσβαση σε βιβλία ή συζητήσεις ενδέχεται να συμβάλλουν στην καθυστέρηση της ομιλίας.

Επιπλέον, ιατρικοί παράγοντες, όπως η πρόωρη γέννηση, το χαμηλό βάρος γέννησης ή οι επαναλαμβανόμενες ωτίτιδες, μπορούν να επιβραδύνουν την ανάπτυξη της ομιλίας (Roberts & Kaiser, 2011).

Μορφές παρέμβασης

Λογοθεραπευτικές συνεδρίες

Οι λογοθεραπευτικές συνεδρίες αποτελούν τον βασικό άξονα των παρεμβάσεων σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν. Χρησιμοποιούνται τεχνικές όπως η επανάληψη, η αναδιατύπωση και η επέκταση. Όταν το παιδί πει μια λέξη, ο/η λογοθεραπευτής/τρια τη μετατρέπει σε μεγαλύτερη πρόταση, προσφέροντας ένα πρότυπο επικοινωνίας. Αυτή η διαδικασία προάγει την ανάπτυξη πιο σύνθετων δομών λόγου και βελτιώνει τη φωνολογική ενημερότητα.

Οι λογοθεραπευτικές συνεδρίες, όταν είναι συστηματικές και εξατομικευμένες, έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στην επιτάχυνση της γλωσσικής ανάπτυξης. Μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά που συμμετέχουν σε προγράμματα 2–3 φορές την εβδομάδα παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση στο λεξιλόγιο μέσα σε λίγους μήνες (Girolametto κ.ά., 1996).

Advertising

Αξίζει να σημειωθεί ότι η λογοθεραπεία δεν περιορίζεται στην ομιλία, αλλά επεκτείνεται στην κατανόηση. Ο/η ειδικός χρησιμοποιεί ερωτήσεις, ιστορίες και δραστηριότητες κατανόησης, ώστε να ενισχύεται παράλληλα και τον προσληπτικό λόγο του παιδιού.

Εκπαίδευση γονέων

Η ενεργή συμμετοχή της οικογένειας είναι κρίσιμη. Τα προγράμματα εκπαίδευσης των γονέων καθοδηγούν τους γονείς/κηδεμόνες να εφαρμόζουν στο σπίτι τεχνικές οι οποίες ενισχύουν την ανάπτυξη της ομιλίας. Μέσα από το παιχνίδι, την ανάγνωση βιβλίων και τις καθημερινές συζητήσεις, το παιδί αποκτά πλούσια γλωσσικά ερεθίσματα.

Το γνωστό Hanen Program παρέχει πρακτικές στρατηγικές, όπως η χρήση των ανοιχτών ερωτήσεων και η ενίσχυση της λεκτικής πρωτοβουλίας του παιδιού. Οι γονείς/κηδεμόνες μαθαίνουν να ανταποκρίνονται στις προσπάθειες επικοινωνίας με τρόπο που ενθαρρύνει την ανάπτυξη της ομιλίας.

Εν ολίγοις, η εκπαίδευση των γονέων συμβάλλει στη μείωση του άγχους και στην ενδυνάμωση της σχέσης με το παιδί. Όταν οι γονείς/κηδεμόνες αισθάνονται σίγουροι για τον τρόπο που επικοινωνούν, η διαδικασία γίνεται πιο φυσική και αποτελεσματική.

Advertising

Παρεμβάσεις στο σχολείο/παιδικό σταθμό

Οι παρεμβάσεις οι οποίες λαμβάνουν χώρα στο σχολικό πλαίσιο έχουν σημαντική αξία, καθώς το παιδί αλληλεπιδρά καθημερινά με τους συνομηλίκους του. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εντάξουν τις δραστηριότητες αφήγησης, τα τραγούδια και τα παιχνίδια, προάγοντας την ανάπτυξη της ομιλίας.

Η συνεργασία του/της λογοθεραπευτή/τριας και των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη. Μέσα από τον κοινό σχεδιασμό, δημιουργείται ένα περιβάλλον πλούσιο σε γλωσσικά ερεθίσματα, όπου κάθε ευκαιρία αξιοποιείται για να ενισχύσει την επικοινωνία.

Οι παρεμβάσεις στο σχολικό πλαίσιο συνδέονται επίσης με κοινωνικά οφέλη. Το παιδί το οποίο αποκτά αυτοπεποίθηση με την ομιλία, συμμετέχει ενεργά σε ομαδικές δραστηριότητες και αναπτύσσει κοινωνικές δεξιότητες.

Συνολικά, η εφαρμογή της παρέμβασης στην τάξη ή στον παιδικό σταθμό λειτουργεί συμπληρωματικά με τη λογοθεραπεία και την εκπαίδευση των γονέων. Η συνέπεια ανάμεσα στα διαφορετικά περιβάλλοντα ενισχύει τη σταθερότητα και την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης.

Advertising

Ο ρόλος της πρώιμης παρέμβασης

Η πρώιμη παρέμβαση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της πρόγνωσης. Παιδιά τα οποία λαμβάνουν υποστήριξη πριν την ηλικία των τριών ετών έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να φτάσουν το επίπεδο των συνομηλίκων τους όταν θα ξεκινήσουν το σχολείο (Roberts & Kaiser, 2015).

Επιπλέον, η πρώιμη παρέμβαση συμβάλλει στη μείωση του άγχους της οικογένειας. Όταν οι γονείς βλέπουν την πρόοδο του παιδιού τους, νιώθουν μεγαλύτερη σιγουριά στον τρόπο που υποστηρίζουν το παιδί.

Συνολικά, η πρώιμη παρέμβαση λειτουργεί προληπτικά για μελλοντικές μαθησιακές δυσκολίες, βελτιώνοντας τόσο τις γλωσσικές δεξιότητες όσο και την κοινωνική ένταξη.

Αξιολόγηση και παρακολούθηση

Η αξιολόγηση είναι το πρώτο βήμα μιας αποτελεσματικής παρέμβάσης σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν. Περιλαμβάνει τη λεπτομερή λογοθεραπευτική εξέταση, τον έλεγχο της ακοής και το αναπτυξιακό ιστορικό. Η πολυδιάστατη αυτή διαδικασία διασφαλίζει ότι δεν παραβλέπονται πιθανές αιτίες της καθυστέρησης.

Advertising

Η παρακολούθηση είναι συνεχής και βασίζεται σε μετρήσιμους στόχους. Ο/η λογοθεραπευτής/τρια καταγράφει την πρόοδο στο λεξιλόγιο, την κατανόηση και τη χρήση προτάσεων, ώστε να προσαρμόζει την παρέμβαση ανάλογα με τις ανάγκες.

Η τακτική επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες είναι εξίσου κρίσιμη. Οι γονείς ενημερώνονται για τις στρατηγικές που εφαρμόζονται και μαθαίνουν να ενισχύουν τις δεξιότητες του παιδιού στο σπίτι. Αυτό αυξάνει τη συνέπεια και ενδυναμώνει τη θεραπευτική διαδικασία.

Πράγματι, η έρευνα δείχνει ότι οι παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν είναι πιο αποτελεσματικές όταν περιλαμβάνουν την ενεργή συμμετοχή των γονέων. Μετα-αναλυτικά ευρήματα δείχνουν ότι τα παιδιά τα οποία δέχονται συστηματική γλωσσική διέγερση στο σπίτι, παρουσιάζουν σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με τα παιδιά τα οποία κάνουν μόνο λογοθεραπεία (Roberts & Kaiser, 2011).

Συμπερασματικά, η έγκαιρη και πολυεπίπεδη παρέμβαση ενισχύει όχι μόνο τη γλωσσική ανάπτυξη, αλλά και τις κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες των παιδιών.

Advertising

Συμπεράσματα

Οι παρεμβάσεις σε παιδιά που άργησαν να μιλήσουν αποτελούν απαραίτητο εργαλείο για την προαγωγή της γλωσσικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Όσο νωρίτερα ξεκινήσει η παρέμβαση, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα το παιδί να φτάσει στο αναπτυξιακό επίπεδο των συνομηλίκων του.

Ανακεφαλαιώνοντας, η συνεργασία γονέων, εκπαιδευτικών και ειδικών είναι καθοριστική. Με συντονισμένη δράση, εξατομικευμένες στρατηγικές και συνεχή αξιολόγηση, δημιουργούνται οι βάσεις για μια ομαλή γλωσσική πορεία.

«Η παρέμβαση δεν είναι μόνο θεραπεία, είναι επένδυση στο μέλλον του παιδιού».

Βιβλιογραφία

Girolametto, L., Pearce, P. S., & Weitzman, E. (1996). Interactive focused stimulation for toddlers with expressive vocabulary delays. Journal of Speech and Hearing Research, 39(6), 1274–1283. https://doi.org/10.1044/jshr.3906.1274

Advertising

Law, J., Charlton, J., Dockrell, J., Gascoigne, M., McKean, C., & Theakston, A. (2017). Early Language Development: Needs, provision, and intervention for preschool children from socio-economically disadvantaged backgrounds. Education Endowment Foundation.

Paul, R., & Roth, F. P. (2011). Characterizing and predicting outcomes of late talkers. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 54(3), 687–699. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2010/100104)

Rescorla, L. (2011). Late talkers: Do good predictors of outcome exist? Developmental Disabilities Research Reviews, 17(2), 141–150. https://doi.org/10.1002/ddrr.1108

Roberts, M. Y., & Kaiser, A. P. (2011). The effectiveness of parent-implemented language interventions: A meta-analysis. American Journal of Speech-Language Pathology, 20(3), 180–199. https://doi.org/10.1044/1058-0360(2011/10-0055)

Advertising

Weismer, S. E. (2007). Typical talkers, late talkers, and children with specific language impairment: A language endowment spectrum? Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 38(3), 247–259. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2007/026)

Zubrick, S. R., Taylor, C. L., Rice, M. L., & Slegers, D. W. (2007). Late language emergence at 24 months: An epidemiological study of prevalence, predictors, and covariates. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 50(6), 1562–1592. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2007/106)

Λεμονιά Λιώση
Παιδαγωγός Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, τη ΔΕΠΥ και τη Δυσλεξία. Μεταπτυχιακή ερευνήτρια στις Επιστήμες της Αγωγής Μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων, με ενδιαφέρον για την ψυχική ευημερία των παιδιών, την καινοτομία στην εκπαίδευση και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Γράφω γιατί πιστεύω πως η παιδική ηλικία είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο της ζωής.

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Προσληπτικό Λεξιλόγιο Κωφών Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας

Το προσληπτικό λεξιλόγιο, δηλαδή το σύνολο των λέξεων τις οποίες κατανοεί ένα παιδί, αποτελεί βασικό…

Ειδική Αγωγή

Διανοητική αναπηρία: Ορισμός, διάγνωση και αιτίες

Η διανοητική αναπηρία αναφέρεται στις νευροαναπτυξιακές καταστάσεις οι οποίες επηρεάζουν τη λειτουργία δύο τομέων: Της…

Ειδική Αγωγή

Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η μνήμη εργασίας: Το «κρυφό κλειδί» της μάθησης, ορίζει τη…

Ειδική Αγωγή

Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ, θα παρουσιάσει τους πιθανούς βιοδείκτες για τη…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους Το να ξεχνά κανείς, το να έχει εναλλαγές στη…