Ρητή διδασκαλία στα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

Το παρόν άρθρο

Με ποιο τρόπο μπορούν τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή να διδαχθούν καλύτερα νέες λέξεις; Είναι η ρητή διδασκαλία πιο αποτελεσματική σε σύγκριση με την άρρητη διδασκαλία στα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή; Οι ερευνητές στο πεδίο της παρέμβασης έχουν εστιάσει το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στη μορφή της δόσης της παρέμβασης, στις διαδικασίες, στη μέθοδο της διδασκαλίας και στα πλαίσια της παρέμβασης. Το παρόν άρθρο θα παρουσιάσει τον ερευνητικό σκοπό και τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας που διερεύνησε τα ανωτέρω ερωτήματα.

Πηγή εικόνας: Ρητή διδασκαλία

Μορφή δόσης, τεχνικές, διαδικασίες, μέθοδος διδασκαλίας και πλαίσια παρέμβασης

Η μορφή δόσης αναφέρεται στις τεχνικές που είναι οι συγκεκριμένες ενέργειες/διδακτικές συμπεριφορές που θεωρείται ότι ωφελούν και στις διαδικασίες που αναφέρονται στον τρόπο συνδυασμού αυτών των τεχνικών. Τα πλαίσια παρέμβασης περιγράφονται ως εμπίπτοντα σε μια συνέχεια από τα παιδοκεντρικά, στα υβριδικά και στα κατευθυνόμενα από τον κλινικό (Fey, 1986). Επί παραδείγματι, αναφορικά με το λεξιλόγιο, η χρήση οπτικών βοηθημάτων για να διδαχθούν τα παιδιά νέες λέξεις, θεωρείται μία τεχνική.

Οι ερευνητές στο πεδίο της παρέμβασης έχουν εστιάσει το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στις τεχνικές, στις διαδικασίες, στη μέθοδο της διδασκαλίας και στα πλαίσια της παρέμβασης, όπως περιφράφονται παρακάτω.

  • Τεχνικές: Οι συγκεκριμένες ενέργειες/διδακτικές συμπεριφορές που θεωρείται ότι έχουν όφελος.
  • Διαδικασίες: Ο συνδυασμός και η σειρά παράδοσης της τεχνικής.
  • Μέθοδος διδασκαλίας: Ο τρόπος με τον οποίο παρέχονται οι τεχνικές, δηλαδή, με ή χωρίς ρητή διδασκαλία (ρητή έναντι άρρητης).
  • Πλαίσια παρέμβασης:
    • Η δραστηριότητα εντός της οποίας παραδίδεται η τεχνική/διδακτική συμπεριφορά
    • Όπου η δραστηριότητα βρίσκεται στο παιδοκεντρικό, στο κατευθυνόμενο από τον κλινικό συνεχές &
    • Ο βαθμός μεταβλητότητας/ομοιομορφίας των γλωσσικών ερεθισμάτων ή στα υλικά που χρησιμοποιούνται.

Η μετα-αναλυτική έρευνα της Frizelle και των συνεργατών της (2021)

Ερευνητικός σκοπός

Η Frizelle και οι συνεργάτες της (2021), στη μετα-αναλυτική τους έρευνα, συμπεριέλαβαν μελέτες παρέμβασης σε παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (εφεξής ΑΓΔ) που αφορούσαν το λεξιλόγιο, τομείς της μορφοσύνταξης και τη φωνολογία. Στόχος της μελέτης ήταν να εξεταστεί η μορφή της δόσης της παρέμβασης και η δοσολογία της παρέμβασης και η επίδρασή τους στα ελλείμματα των παιδιών με ΑΓΔ.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Μέθοδος

Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν έρευνες που δημοσιεύτηκαν σε οποιαδήποτε γλώσσα από τον Ιανουάριο του 2006 έως τον Μάιο του 2019, με συμμετέχοντες παιδιά με ΑΓΔ ηλικίας 3-18 ετών.  

Αποτελέσματα

Οι ερευνητές βρήκαν ότι υπάρχουν σαφή πλεονεκτήματα της ρητής έναντι της άρρητης διδασκαλίας και οφέλη από τη μεταβλητότητα των γλωσσικών ερεθισμάτων, της παραγωγής και των χειρονομιών και άλλων οπτικών βοηθημάτων.

Βιβλιογραφία

Fey, M. E. (1986). Language intervention with young children. College Hill Press.

Frizelle, P., Tolonen, A. K., Tulip, J., Murphy, C. A., Saldana, D., & McKean, C. (2021). The Impact of Intervention Dose Form on Oral Language Outcomes for Children With Developmental Language Disorder. Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR64(8), 3253-3288. https://doi.org/10.1044/2021_JSLHR-20-00734

Advertising

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Βιοδείκτες της ΔΕΠΥ, θα παρουσιάσει τους πιθανούς βιοδείκτες για τη…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών στις Τάξεις Ένταξης

Στο παρόν άρθρο αναλύεται ο θεσμός των τάξεων ένταξης, ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με…

Ειδική Αγωγή

Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη

Πηγή εικόνας: Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη Υποστήριξη Μαθητών και Μαθητριών: H Παράλληλη Στήριξη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους

ΔΕΠΥ και εμμηνόπαυση: Η αλληλεπίδρασή τους Το να ξεχνά κανείς, το να έχει εναλλαγές στη…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών

ΔΕΠΥ και Ελλείμματα Εκτελεστικών Λειτουργιών Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από…

Ειδική Αγωγή

ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΕΠΥ και Κατάθλιψη: Μια Σχέση Άξια Προσοχής, θα παρουσιάσει τα…

Ειδική Αγωγή

Οι Δεξιότητες Γραφής στην ΑΓΔ

Οι γλωσσικές διαταραχές συχνά παραμένουν αδιάγνωστες. Στην πραγματικότητα, οι γλωσσικές διαταραχές (γλωσσική διαταραχή, Αναπτυξιακή Γλωσσική…