
Ποια είναι η σχέση μεταξύ της ηλικίας και της έναρξης λογοθεραπείας στα παιδιά ηλικίας 5 έως 10 ετών;
Στις περισσότερες χώρες, τα παιδιά της ίδιας σχολικής τάξης μπορεί να έχουν ηλικιακή διαφορά έως και 12 μήνες, γεγονός που αντιπροσωπεύει μια σημαντική ηλικιακή διαφορά, ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια.
Μια σχετική επίδραση της ηλικίας έχει αναφερθεί συχνά στη διάγνωση και θεραπεία της ΔΕΠΥ και, σπανιότερα, στη διάγνωση άλλων νευροαναπτυξιακών διαταραχών. Η σχετική επίδραση της ηλικίας δεν έχει μελετηθεί ποτέ αναφορικά με τη λογοθεραπεία, η οποία συχνά συνταγογραφείται για τη θεραπεία συγκεκριμένων γλωσσικών και μαθησιακών διαταραχών.
Οι ειδικές γλωσσικές διαταραχές και οι ειδικές μαθησιακές διαταραχές (π.χ., δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσγραφία ή δυσορθογραφία) συγκαταλέγονται στις πιο συχνές νευροαναπτυξιακές διαταραχές, επηρεάζοντας περίπου το 8% των παιδιών σχολικής ηλικίας.
Αυτές οι διαταραχές μπορούν να επηρεάσουν μία ή περισσότερες γνωστικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένων των ακόλουθων:
- του προφορικού λόγου (δυσκολίες κατανόησης και έκφρασης, δυσκολίες με την άρθρωση, την ευχέρεια και την ποιότητα της φωνής)
- της ακαδημαϊκής μάθησης (ανάγνωση, γραπτή έκφραση, μαθηματικά)
- και των οπτικοχωρικών λειτουργιών (προσοχή, μνήμη, εκτελεστικές λειτουργίες).
Οι προαναφερόμενες δυσκολίες ευθύνονται για ένα σημαντικό ποσοστό των εκπαιδευτικών δυσκολιών και της αποτυχημένης ακαδημαϊκής επίδοσης.
Μελέτες που διεξήχθησαν στη Γαλλία εκτιμούν ότι σχεδόν το 10% των παιδιών και των εφήβων κάτω των 19 ετών έλαβαν λογοθεραπεία το 2019 και ότι η λογοθεραπεία για παιδιά ηλικίας 6 ετών και άνω ξεκίνησε συχνότερα από εκπαιδευτικούς ή γονείς. Αρκετοί προγεννητικοί, περιγεννητικοί και μεταγεννητικοί παράγοντες έχουν συσχετιστεί με την πιθανότητα συνταγογράφησης λογοθεραπείας, συμπεριλαμβανομένου του άρρεν φύλου, της προωρότητας και διαφόρων κοινωνικο-οικονομικών παραγόντων.
Η έρευνα
Η Billioti de Gage και οι συνεργάτες της (2025) διερεύνησαν τη συσχέτιση μεταξύ της ηλικίας των παιδιών με την έναρξη λογοθεραπείας. Για αυτή τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από το Εθνικό Σύστημα Δεδομένων Υγείας της Γαλλίας. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν όλα τα παιδιά που γεννήθηκαν στη Γαλλία μεταξύ 2010 και 2016, από τον Σεπτέμβριο του έτους των 5ων γενεθλίων τους έως τον Ιούλιο του έτους των 10ων γενεθλίων τους ή τη 31η Ιουλίου 2022 (τέλος της μελέτης).
Ευρήματα
Σε αυτή τη μελέτη κοόρτης σε 4,188,985 παιδιά σχολικής ηλικίας, εντός της ίδιας τάξης, όσα γεννήθηκαν τον Δεκέμβριο (τα μικρότερα) είχαν 64% περισσότερες πιθανότητες να ξεκινήσουν λογοθεραπεία από όσα γεννήθηκαν τον Ιανουάριο (τα μεγαλύτερα).
- Συνολικά, συμπεριλήφθηκαν 4,188,985 παιδιά (με μέση ηλικία [τυπική απόκλιση] τα 5,2 [0,3] έτη, εκ των οποίων 50,8% ήταν κορίτσια).
- Λογοθεραπεία ξεκίνησαν 692,086 παιδιά (ποσοστό 53,1% ανά 1,000 άτομα ανά έτος, εκ των οποίων 54,5% ήταν αγόρια) κατά τη διάρκεια μιας μέσης (τυπική απόκλιση) παρακολούθησης 3,1 (1,6) ετών.
- Μεταξύ των παιδιών της ίδιας σχολικής τάξης, ο κίνδυνος έναρξης λογοθεραπείας αυξανόταν σταδιακά ανάλογα με το τρίμηνο και τον μήνα γέννησης
- με τα παιδιά τα οποία γεννήθηκαν το τελευταίο τρίμηνο έναντι του πρώτου τριμήνου να βρίσκονται σε υψηλότερο κίνδυνο καθώς επίσης τα παιδιά τα οποία γεννήθηκαν τον Δεκέμβριο (τα μικρότερα σε ηλικία παιδιά στη σχολική τάξη) έναντι εκείνων που γεννήθηκαν τον Ιανουάριο (τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά στη σχολική τάξη).
- Η αύξηση του κινδύνου ήταν σταθερή για κάθε μήνα γέννησης από τον Φεβρουάριο έως τον Δεκέμβριο.
Συμπεράσματα
Αυτή η μελέτη έδειξε ότι μεταξύ των παιδιών της ίδιας τάξης, μια διαφορά ηλικίας μερικών μηνών συσχετίστηκε με τη συχνότητα έναρξης της λογοθεραπείας.
Αυτά τα ευρήματα μπορεί να αποδοθούν σε μια αναντιστοιχία μεταξύ των προσδοκιών του σχολικού συστήματος και της ηλικίας και του επιπέδου ωριμότητας των παιδιών ή σε μια πρώιμη αναγνώριση των νευροαναπτυξιακών διαταραχών στα μικρότερα παιδιά κάθε ηλικιακής ομάδας.
Βιβλιογραφία
Billioti de Gage S Peyre H Chalumeau M Mikaeloff Y Zureik M Weill A. Relative Age in School and Initiation of Speech Therapy in Children. JAMA Netw Open. 2025;8(5):e2512262. doi:10.1001/jamanetworkopen.2025.12262