Πηγή εικόνας: Συμπεριφορές καμουφλάζ στην Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή
Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ): Ορισμός και κύρια ελλείμματα
Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) αναφέρεται σε ένα γλωσσικό έλλειμμα το οποίο επηρεάζει τις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ικανότητες. Η ΑΓΔ είναι μια από τις πιο συχνές αναπτυξιακές διαταραχές η οποία επηρεάζει περίπου 1 στα 14 παιδιά στο νηπιαγωγείο, παρεμβαίνοντας στη μάθηση, την κατανόηση και την χρήση της γλώσσας.
Αυτές οι γλωσσικές δυσκολίες δεν εξηγούνται από άλλες καταστάσεις ή διαταραχές, όπως η απώλεια της ακοής ή ο αυτισμός, ή από τις συνθήκες, όπως η ελλιπής έκθεση στη γλώσσα.
Advertising
Η ΑΓΔ ενδέχεται να επηρεάσει την ανάγνωση και τη γραφή ενός παιδιού. Η ΑΓΔ έχει επίσης ονομαστεί ειδική γλωσσική δυσλειτουργία, γλωσσική καθυστέρηση ή αναπτυξιακή δυσφασία. Ο αντίκτυπος της ΑΓΔ επιμένει και στην ενήλικη ζωή.
Η εκμάθηση περισσότερων από μίας γλώσσας ταυτόχρονα δεν προκαλεί την ΑΓΔ. Η διαταραχή ενδέχεται, ωστόσο, να επηρεάσει τόσο πολύγλωσσα παιδιά όσο και παιδιά που μιλούν μόνο μία γλώσσα. Για τα πολύγλωσσα παιδιά, η ΑΓΔ θα επηρεάσει όλες τις γλώσσες που ομιλούνται από ένα παιδί. Είναι σημαντικό ότι η εκμάθηση πολλών γλωσσών δεν είναι επιβλαβής για ένα παιδί με ΑΓΔ.
Ένα πολύγλωσσο παιδί με ΑΓΔ δε θα δυσκολευτεί περισσότερο από ένα παιδί με ΑΓΔ που μιλάει μόνο μία γλώσσα.
Η ΑΓΔ δεν είναι το ίδιο πράγμα με μια μαθησιακή δυσκολία. Αντίθετα, η ΑΓΔ αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών, καθώς τα προβλήματα με τις βασικές γλωσσικές δεξιότητες επηρεάζουν την επίδοση στην τάξη. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά με ΑΓΔ είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με μαθησιακές δυσκολίες από τα παιδιά που δεν έχουν ΑΓΔ. Μπορεί να δυσκολεύονται να μεταφράσουν τα γράμματα σε ήχους για ανάγνωση. Οι γραπτές τους δεξιότητες μπορεί να αποδυναμωθούν από τα γραμματικά λάθη, το περιορισμένο λεξιλόγιο και τα προβλήματα κατανόησης και οργάνωσης των σκέψεων σε συνεκτικές προτάσεις. Οι δυσκολίες στην κατανόηση της γλώσσας μπορούν να καταστήσουν τα μαθηματικά προβλήματα, δύσκολα. Μερικά παιδιά με ΑΓΔ μπορεί να εμφανίσουν σημάδια δυσλεξίας.
Ακολουθεί μεταφρασμένο και προσαρμοσμένο από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα το πρωτότυπο άρθρο το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.
Βασικοί όροι που υπάρχουν σε αυτό το άρθρο
Σκοπός της έρευνας
- Αυτή η έρευνα είχε ως στόχο να ξεκινήσει τη διερεύνηση του καμουφλάζ στην ΑΓΔ.
- Προηγουμένως, οι ερευνητές είχαν μελετήσει το καμουφλάζ στον αυτισμό.
- Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (ΑΓΔ) είναι ένας άλλος τύπος νευροαποκλίνουσας διαταραχής. Έχει κάποιες ομοιότητες με τον αυτισμό.
- Πολλοί άνθρωποι έχουν αδιάγνωστη ΑΓΔ. Αυτό μπορεί να έχει αρνητικές επιδράσεις για την ευημερία, τις κοινωνικές καταστάσεις και την απόδοση στο σχολείο ή την εργασία.
- Οι συμπεριφορές καμουφλάζ στην ΑΓΔ ενδέχεται να δυσκολέψουν την παρατήρηση των δυσκολιών των ατόμων. Επιπλέον, οι ίδιες οι συμπεριφορές καμουφλάζ ενδέχεται να αυξήσουν τις ανησυχίες, το άγχος των ανθρώπων και τα προβλήματα διάθεσής τους.
Τι διαπιστώθηκε
- Η λήψη διαγνώσεων και υποστήριξης ήταν δύσκολες για όλους τους γονείς.
- Οι γονείς και οι επαγγελματίες δήλωσαν ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν εργαλεία για να συνομιλήσουν ώστε να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους.
- Για παράδειγμα, τα παιδιά προσποιούνταν ότι καταλάβαιναν μια συζήτηση ή βασίζονταν σε άλλους ανθρώπους.
- Μερικά παιδιά απέφευγαν καταστάσεις όπου χρειαζόταν ο προφορικός λόγος. Για παράδειγμα, απέφευγαν να παίζουν με άλλα παιδιά.
- Μερικά παιδιά χρησιμοποιούσαν τη μη λεκτική συμπεριφορά, όπως το χαμόγελο, για να καμουφλάρουν τις δυσκολίες τους.
- Τα παιδιά συμπεριφέρονταν επίσης με άσχημο τρόπο ως μέσο αποφυγής των δύσκολων γλωσσικών καταστάσεων.
- Η επίλυση των προβλημάτων και η αντιγραφή ήταν άλλοι τρόποι με τους οποίους τα παιδιά διαχειρίζονταν τις δύσκολες καταστάσεις.
- Οι επαγγελματίες διαπίστωσαν ότι το καμουφλάζ είχε αντίκτυπο στην πρόσβαση σε βοήθεια. Για παράδειγμα, τα παιδιά καμουφλάριζαν τις δυσκολίες τους στις γλωσσικές αξιολογήσεις.
- Τα παιδιά αποφεύγουν επίσης την χρήση των γλωσσικών εργαλείων (όπως τα εικονογραφημένα βιβλία). Αυτό συμβαίνει επειδή ένιωθαν άβολα για το ότι ήταν διαφορετικά από τα άλλα παιδιά.
- Οι γονείς και οι επαγγελματίες θεώρησαν ότι οι συμπεριφορές καμουφλάζ είχαν αρνητικές επιπτώσεις. Συγκεκριμένα, επηρέαζαν την ενέργεια, την ψυχική υγεία και τις σχέσεις των παιδιών.
Τί σημαίνουν αυτά τα ευρήματα;
- Αυτή η μελέτη υποδηλώνει ότι οι επαγγελματίες θα πρέπει να προσέχουν τις συμπεριφορές καμουφλάζ στην ΑΓΔ.
- Οι συμπεριφορές καμουφλάζ ενδέχεται να κάνουν λιγότερο εμφανές ότι ένα παιδί έχει ΑΓΔ.
- Η στόχευση στις συμπεριφορές καμουφλάζ στη λογοθεραπεία μπορεί να είναι χρήσιμη για τα παιδιά.
- Απαιτείται περισσότερη έρευνα για να κατανοήσουμε τις συμπεριφορές καμουφλάζ στην ΑΓΔ. Για παράδειγμα, είναι σημαντικό να εξετάσουμε την οπτική γωνία των ίδιων των ατόμων με ΑΓΔ.
Πού μπορώ να διαβάσω αυτήν την έρευνα;
Μπορείς να αποκτήσεις πρόσβαση στην έρευνα ακολουθώντας τον ακόλουθο σύνδεσμο: https://doi.org/10.1177/15257401221120937
Μπορείς να βρεις την περίληψη της έρευνας στο Youtube εδώ: https://youtu.be/0p8uyJGFb5k
Βιβλιογραφία
Adlof, S. M., & Hogan, T. P. (2018). Understanding the relationship between language impairment and dyslexia. Topics in Language Disorders, 38(1), 52-66. https://doi.org/10.1097/TLD.0000000000000144
Bird, E. K. R., Genesee, F. & Verhoeven, L. (2016). Bilingualism in children with developmental disorders: A narrative review. Journal of Communication Disorders, 63, 1–14.
Bishop, D. V. M., Snowling, M. J., Thompson, P. A., Greenhalgh, T., & the CATALISE Consortium (2017). Phase 2 of CATALISE: Terminology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(10), 1068–1080. https://doi.org/10.1111/jcpp.12721
Garraffa, M., Guasti, M.T., Marinis, T. & Morgan, G. (2018). Editorial: Language acquisition in diverse linguistic, social and cognitive circumstances. Frontiers in Psychology, 9, 1807.
Hobson, H. M., & Lee, A. (2023). Camouflaging in developmental language disorder: The views of speech and language pathologists and parents. Communication Disorders Quarterly, 44(4), 247-256.
Paradis, J., Schneider, P. & Sorenson Duncan, T. (2012). Discriminating children with language impairment among English-language learners from diverse first-language backgrounds. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 56(3), 971–981.
Uljarević, M., Katsos, N., Hudry, K. & Gibson, J. L. (2016). Practitioner review: Multilingualism and neurodevelopmental disorders – an overview of recent research and discussion of clinical implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 57(11), 1205–1217.
Vender, M., Garraffa, M., Sorace, A. & Guasti, M.T. (2016). How early L2 children perform on Italian clinical markers of SLI: A study of clitic production and nonword repetition. Clinical Linguistics and Phonetics, 30(2), 150–169.