Πηγή: osk.gr
Τα βιοκλιματικά σχολεία λειτουργούν σαν ένα ανοιχτό εργαστήρι περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ενημέρωσης για τα παιδιά. Ο σωστός, ενεργειακός σχεδιασμός εξασφαλίζει τη μείωση των δαπανών αλλά και τις καλύτερες συνθήκες λειτουργίας των χώρων του κτιρίου.
Από το 2007 όλα τα κτίρια του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) είναι βιοκλιματικά και ήδη σε 20 σχολεία έχουν τοποθετηθεί φωτοβολταϊκά στις στέγες τους. Σκοπός του βιοκλιματικού σχεδιασμού τους – εκτός από την εξοικονόμηση ενέργειας, είναι και η περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Τα βασικά εργαλεία σχεδιασμού για να δημιουργηθούν βιοκλιματικά σχολεία είναι:
- Η προστασία των κτιρίων από το βορρά, ώστε να μειώνονται οι απώλειες θερμότητας, και να είναι τέτοιος ο προσανατολισμός τους ώστε να επιτρέπεται η βέλτιστη χρήση του ηλιακού φωτός και φυσικά η εξοικονόμηση ενέργειας.
- Η σωστή χωροθέτηση τους με νότιο προσανατολισμό ώστε να εκμεταλλεύεται τη θερμότητα από τον ήλιο και η θερμομόνωση.
- Ο σχεδιασμός παθητικών ηλιακών συστημάτων όπως ηλιακοί τοίχοι, θερμοκήπια και αίθρια για τη συλλογή θερμότητας.
- Για το δροσισμό των κτιρίων το καλοκαίρι να τοποθετούνται σταθερά και κινητά σκίαστρα, ενώ μεγάλο βάρος να δίνεται στον αερισμό των κτιρίων, φυσικά ή τεχνητά με ανεμιστήρες οροφής .
- Ο σχεδιασμός φωτοβολταϊκών στοιχείων και συστημάτων συλλογής του νερού της βροχής για άρδευση.
- Η ηλεκτρική ενέργεια να παράγεται μέσω φωτοβολταϊκών συστημάτων που εγκαθίστανται στα σχολεία, συγκεκριμένα στην ταράτσα τους.
- Το ρεύμα που παράγουν τα φωτοβολταϊκά να συσσωρεύεται σε μία μπαταρία κι από εκεί να διοχετεύεται στη ∆ΕΗ.
- Ύπαρξη αισθητήρων διοξειδίου του άνθρακα για αναβάθμιση και καθαρισμό του αέρα στις σχολικές τάξεις.
- Ύπαρξη ειδικών αυτοματισμών ώστε ο φωτισμός να μειώνεται ή να αυξάνεται ανάλογα με την εξωτερική ηλιοφάνεια, ενώ τα φώτα να αναβοσβήνουν αυτόματα με φωτοκύτταρα ή να ενεργοποιούνται χειροκίνητα. Η έντασή τους ρυθμίζεται αναλόγως του ηλιακού φωτός μέσω φωτομέτρων που τοποθετούνται έξω από τα σχολεία.
- Τις πολύ ψυχρές μέρες τα σχολεία να θερμαίνονται με φυσικό αέριο.
- Τα δάπεδά τους να είναι πλωτά, δηλαδή μεταξύ των πλακιδίων και του φέροντος οργανισμού, να μεσολαβεί μια ηχοαπορροφητική μεμβράνη, προκειμένου να μην ακούγεται το “ποδοβολητό” των παιδιών στις αίθουσες, οι οποίες ούτως ή άλλως είναι ηχομονωμένες.
- Ακόμη, να υπάρχουν στα σχολεία μεταξύ άλλων, φυτεμένες στέγες, σύστημα ανακύκλωσης βρόχινου νερού και θερμομόνωση.
- Τέλος, να υπολογίζεται η αδράνεια του κτιρίου, ώστε η θερμοκρασία να επανέρχεται σε αποδεκτά επίπεδα, όταν το κτίριο έχει μείνει κλειστό για αρκετές ώρες, π.χ. όταν τα σχολεία δεν λειτουργούν.
- Πηγή: blog.gr
Τα κέρδη από την πώληση του ρεύματος θα επιστρέψουν στα σχολεία μέσω πράσινων επενδύσεων τα εξής:
- βελτίωση θερμομόνωσης
- αλλαγή κουφωμάτων με διπλούς υαλοπίνακες low-e και κενό αλουμινίου με αδρανές αέριο
- αντικατάσταση λεβήτων
- αντικατάσταση φωτιστικών σωμάτων
- εγκατάσταση αισθητήρων φωτισμού και κίνησης
- διαχείριση ομβρίων υδάτων
Ο σχεδιασμός για τα βιοκλιματικά σχολεία στηρίζεται στις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, συγκεκριμένα στο να παράγουν μόνα τους ενέργεια και να προστατεύουν το περιβάλλον. Εκτός δηλαδή από την εξοικονόμηση ενέργειας που εξασφαλίζουν οι παραπάνω βιοκλιματικές δράσεις, τα σχολεία αυτά θα συμβάλλουν καταλυτικά στον περιορισμό της εκπομπής αερίων και κυρίως διοξειδίου του άνθρακα.
Πηγές: greenagenda.gr/πώς-ένα-σχολείο-στην-πεντέλη-κατόρθωσ/ , ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ , http://archive.enet.gr/online/online_text/c=112,id=30124656 , https://4green.gr/news/data/g-ebuildings/84753.asp, http://www.osk.gr/index.php?page=396&showmore=1