Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Σχολικός ηγέτης και συμπεριληπτικό σχολείο

Σχολικός ηγέτης και συμπεριληπτικό σχολείο
Πηγή εικόνας: in.gr

 

Σχολικός ηγέτης και συμπεριληπτικό σχολείο, δύο έννοιες οι οποίες πρέπει να αποσαφηνιστούν πριν συζητηθεί η σύνδεσή τους. Γίνεται λόγος για σχολικό ηγέτη και όχι σχολικό διευθυντή, καθώς ο ηγέτης πέρα από διευθυντικές και οργανωτικές αρμοδιότητες εμπνέει το προσωπικό του σχολείου, μοιράζεται τους στόχους του και λειτουργεί δημοκρατικά, ακούγοντας τις απόψεις των υπολοίπων και δίνοντάς τους την ευκαιρία να παίρνουν πρωτοβουλίες. Επομένως, ηγέτης δε θεωρείται μόνο ο διευθυντής, αλλά μπορούν να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς. Η ηγεσία είναι μια συλλογική διαδικασία, στην οποία συμπεριλαμβάνονται όλοι. Συμπεριληπτικό σχολείο είναι το σχολείο, το οποίο λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες όλων ανεξαιρέτως των παιδιών και προσαρμόζει τη διδασκαλία του σε αυτές. Μέσα στο σχολείο αυτό, οι μαθητές νιώθουν ασφάλεια, αγάπη, μαθαίνουν αξίες, όπως σεβασμός στη διαφορετικότητα και αποκτούν κριτική σκέψη.

Κατανεμημένη ηγεσία

Η κατανεμημένη ηγεσία αποτελεί ένα από τα πολλά μοντέλα ηγεσίας, που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση. Ωστόσο, είναι το πλέον κατάλληλο μοντέλο για την ανάπτυξη ενός συμπεριληπτικού σχολείου. Στην κατανεμημένη ηγεσία όλα τα μέλη του σχολείου δρουν συλλογικά και κατανέμονται οι εξουσίες, σε αντίθεση με το συγκεντρωτικό μοντέλο, όπου όλες οι εξουσίες συγκεντρώνονται στα χέρια του σχολικού διευθυντή. Αυτό δεν σημαίνει πως ο διευθυντής χάνει τον ρόλο του, καθώς παραμένει υπεύθυνος, ώστε να αξιοποιήσει κατάλληλα κάθε μέλος του σχολείου.

Σχολικός ηγέτης και συμπεριληπτικό σχολείο

Η ίδια η στάση και η συμπεριφορά του ηγέτη, ο οποίος ενδιαφέρεται για τις απόψεις των συναδέλφων του και τους δίνει ευκαιρίες να ηγηθούν διαφόρων προγραμμάτων δημιουργεί συνθήκες συμπερίληψης. Οι εκπαιδευτικοί και στη συνέχεια οι γονείς και οι μαθητές νιώθουν ότι υπάρχει σεβασμός και ελευθερία να εκφράσουν τις απόψεις τους. Επιπλέον, ο αποτελεσματικός ηγέτης φροντίζει, ώστε οι εκπαιδευτικοί να επιμορφώνονται συνεχώς για το τι είναι η συμπεριληπτική εκπαίδευση και πως μπορούν να την εφαρμόσουν στην τάξη τους. Πέρα από την εκπαίδευση και την εμπλοκή των εκπαιδευτικών, ο ηγέτης φροντίζει να εμπλέκει τους γονείς και την κοινότητα στα δρώμενα του σχολείου, ώστε η ιδέα της συμπερίληψης να γίνεται ευρέως γνωστή. Ακόμη, προωθεί τη συνεργατική κουλτούρα, τα άτυπα περιβάλλοντα μάθησης και τις συνδιδασκαλίες. Μέσω αυτών οι εκπαιδευτικοί ανταλλάσσουν ιδέες και πρακτικές, αποφεύγεται η διαχωριστική εκπαίδευση και ο διαχωρισμός των παιδιών.

Επιπρόσθετα, προωθεί την κοινωνική δικαιοσύνη καταρρίπτοντας τις διακρίσεις και ψάχνοντας συνεχώς για τους μαθητές που περιθωριοποιούνται. Η ενέργεια αυτή έχει σκοπό την ευημερία όλων των παιδιών μέσα στο σχολείο. Τέλος, εφόσον οι κουλτούρες των σχολείων δημιουργούνται κατά βάση από τις ενέργειες των ηγετών και τους σκοπούς που θέτουν για τα σχολεία τους, οι προσωπικές τους ανησυχίες και η προσπάθεια για ατομική και συλλογική βελτίωση παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός συμπεριληπτικού σχολείου.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:

Αγγελίδης, Π. (Επιμ.) (2019). Παιδαγωγικές της συμπερίληψης. Αθήνα: Διάδραση.

Βασιλειάδου, Δ. & Διερωνίτου, Ε. (2014). Η εφαρμογή της μετασχηματιστικής ηγεσίας στην εκπαίδευση. Έρκυνα, Επιθεώρηση ΕκπαιδευτικώνΕπιστημονικών Θεμάτων, 3, 92- 108.

Σαΐτη, Α. &  Σαΐτης, Χ. (2011). Εισαγωγή στη διοίκηση της εκπαίδευσης. Α΄ Θεωρία και μελέτη περιπτώσεων. Αθήνα: Ιδιωτική έκδοση.

Είμαι η Μάγδα, ειδική παιδαγωγός με καταγωγή από την Κέρκυρα. Λατρεύω τα ταξίδια και τον κινηματογράφο. Μιλάω τρεις ξένες γλώσσες και γνωρίζω την ελληνική νοηματική γλώσσα και τη γραφή Braille. Στόχος μου μέσα από την αρθρογραφία είναι να βοηθήσω γονείς και εκπαιδευτικούς να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικότερα σε θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Η «Κυρά της Θάλασσας» που χάθηκε στην ιστορία του Αιγαίου

Από την Εποχή του Χαλκού στη Μεσόγειο Θάλασσα και ειδικά στην περιοχή του Αιγαίου Πελάγους,…

Πολιτισμός

Τα πιο συνηθισμένα όνειρα ανά χώρα

Τα όνειρα αποτελούν κοινό χαρακτηριστικό σε όλους τους πολιτισμούς. Άνθρωποι από διάφορες χώρες του κόσμου…

Πολιτισμός

Καθιέρωση 25ης Νοεμβρίου: Τέχνη και ιστορία

Η τέχνη δεν είναι απλώς διακοσμητική· αποτελεί καθρέφτη μιας κοινωνίας που συχνά αρνείται να κοιτάξει…

Πολιτισμός

Γαλλική Μετα-κατοχή: Οι “Κουρεμένες”

Βρισκόμαστε στον Αύγουστο του 1944- έντεκα μήνες πριν την οριστική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου…

Πολιτισμός

Ξενάγηση στο μοναδικό μουσείο παγωτού στην Ελλάδα

Πώς ξεκίνησαν όλα Πριν από 70 χρόνια ιδρύθηκε η βιομηχανία «κρι-κρι», μια μάρκα ιδιαίτερα αγαπητή…

Πολιτισμός

Θρησκευτική οικονομία: Τα ιερά ως τράπεζες

Θρησκεία και χρήματα, μια σχέση που η σημερινή κοινωνία θεωρεί σύγχρονη. Τα κεριά, τα τάματα,…

Πολιτισμός

H Αποκατάσταση της Παναγίας των Παρισίων

Στις 15 Απριλίου 2019, στις 18:50, μια σφοδρή πυρκαγιά κατέστρεψε τις σοφίτες της Παναγίας των…